Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 926 ggr
lothus1
0

Vi ska fånga vildmöss!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helloo =o)

Vi skall försöka fånga de små liven som bor i vår butik (med levandefällor).

Vill veta om det går bra att gå ut i skogen och släppa dem där med tanke på att det är så himla kallt och så mycket snö nu. Klarar de sig?

Ha det gött!

lothus1
0

Ällä ska ja ta häm dom, ha, ha…

..nä, skojade bara ;oP

Jag läste någonstans att Grodan överger 08-området.

Hörre Grodis. Lycka till och hoppas allt faller på plats i det nya boet =o)

Hej, hopp!

Camillhe
0

ojdå. förstår att ni behöver fånga dom men det beror nog på om de klarar sig eller ej, typ om dom kan hitta någonstans att fixa ett bo snabbt, om de har bebisar osv.

Samtidigt så vet jag inte riktigt vad du kan göra annars. Hoppas någon som kan lite mer än mig kan ge något bra förslag.

Vattnadal
0

Jag hade massor av vilda möss inne för några år sen. Jag fångade dem levande, samlade ihop ett gäng i en stor petbox, åkte ut låååångt i skogen och släppte ut dem. Jag hällde alltid ut mat åt dem för minst ett dygn, och valde ut en plats som verkade bra. Under granar är det mindre snö, kanske vid en murken stubbe som man lätt kan gräva och ganga sig in i.

Sen tänkte jag alltid att om de inte klarar sig, så blir de mat åt ugglor, räv och andra som har svårt att klara sig när det är kallt och mycket snö.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

och så blir de dödade av de möss som bor i området man valt att släppa dem… deras revir är där de är när du fångar dem, att släppa ut dem på annan plats är samma som att döda dem…

Bäst är om de själva får packa sin ryggsäck och leta sig ut - för att finna ett ställe där de har ett revir - kanske har de ett näst utanför som de kan gå tillbaka till?

Hur gör man då? Skrämmer iväg dem? Tja, därom tvista de lärde… hehe…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lothus1
0

Tack alla för edra svar!

Vi får se hur vi gör med de små liven om de nu hamnar i fällan.

Tills nu har de varit grymt smarta.

Det jag kan tycka underligt är att de inte reagerar på vår högfrekvensdosa som vi har i butiken längre.

En sträng med ättiksprit över tröskeln kan nog vara en ide´, men vi får se.

vad tror ni?

jossehhh
0

ättika luktar jätteäckligt. Skaffa katt?

Grodan
0

#5 hm… alltså… det är en affär? vad säger hälsovårdsnämnden? har anticimex varit där? hur noggranna har ni varit eg?

Först måste man hitta in och utgången, deras eventuella bo och stänga till dessa. De djur som blir instängda får man avliva.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LillyB
0

Jag har fångar möss väldigt effektivt i mitt förråd en gång, vet inte om ni provat detta men jag förklarar ändå. De sprang på några hyllor så jag ställde en hink med väldigt höga kanter (så dom inte kan hoppa ur) framför en hylla, sen la jag en bred kartongbit som en bro mellan hyllan och hinken och la en halv köttbulle eller annat gott längst ut på "trampolinen". Jag gjorde så att kartongbiten precis klarade av köttbullen. Så fort musen gick ut för att ta den så föll den i. :) Jag fångade 4st på det viset.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

TantSelma
0

Vildmöss går i fällor tills det inte finns några kvar, de lär sig inte tillräckligt. Vilda råttor så går en i fällan, man fångar en, kanske två men de andra ser och lär sig och går sedan inte i fällan.

lothus1
0

Vi har nu fällor på golvet där de kommer in och när de är fångade skall vi täta med plåt eller finmaskigt nät.

Vi har även ställt in en till högrekvent dosa i närheten av deras "ingång".