Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 539 ggr
[Kamillah]
0

Ny hona = Bråk?

Har haft 2st honor i ca en månad nu, och igår så hämtade jag hem en till liten hona på ca 5 veckor.

Jag lät dom träffa varandra på en neutral plats och det blev lite pipandes när de skulle lukta, men annars inte mycket mer. Sen städade jag buren och satte in alla 3 där, och efter ett tag så började ena jaga runt henne i hela buren flera ggr. Jag skulle bort på kvällen så jag satte henne i en separat bur under natten eftersom jag inte ville att de skulle börja bråka när jag var borta.

Jag satte nyss ihop dom igen, och nu jagar båda runt henne i buren lite då och då och det är mycket pipandes, hon verkar rädd.
Kan jag göra något åt detta? Är det bråk eller försöker de bara lukta på henne(Hon springer ju iväg så fort dom kommer i närheten)? De har inte bitit henne, ser inga märken på henne iaf.

Är detta normalt? Hur länge kan det hålla på? Vad borde jag kolla efter för varningstecken?

Dela gärna med mig era historier om när ni suttit ihop en ny mushona i eran flock, om det gått jättebra eller om det varit bråk/jagandes osv.

Hon verkar så rädd just nu att jag tycker synd om henne ;/

jossehhh
0

Hur gamla är dom första honorna?

När jag satte ihop mina peps det lite, dom jagade varandra en stund och morgonen efter låg dom och sov tillsammans.

Jag tror att det borde lösa sig. verkar dom båda väldigt elaka mot henne kanske du ska låta henne vara med en av dom andra honorna så kan dom hälsa under lika villkor?

[Kamillah]
0

Det är bara ena som verkar jaga henne, den andra har gjort det några gånger bara.

Men när hon står still så luktar min andra hona på henne bara, antar att det är den nya som bara är rädd.

Mina "gamla" är ca 9-10 veckor.

jossehhh
0

jag tycker att det låter som att det kommer ordna sig bara du ger dom plats och tid :)

[Kamillah]
0

Hahaha ja antagligen…nu ligger mina möss och sover utanför huset, för att den nya ligger i huset :P antar att dom tröttnat på att hon piper så fort dom rör på sig om de ligger där inne haha.