Salladsboll
Köpte en sån här salladsboll o hängde i taket till mina mustjejer… köpte en bara för att testa och här ska helt klart shoppas flera. Så kul dom tycker att den är. Det sitter alltid någon i den, helst så klämmer dom in sig både 3,4 eller 5 i den stora som små.
Så det är något jag rekommenderar varmt.
Funderar på att försöka klä den invändigt… med tex fleece. Vet inte om det fungerar men fläta den på något sätt o sen knyta så att man slipper sy. Göra ett "rep" ner från den med knutar som dom kan klättra i…

Ska ta testa denna jag med.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Ja dom är tydlligen jätte roliga enligt mössen *Ler*

Mina möss gillar också sin salladsboll. Jag brukar proppa den full med toapapper så dom får jobba lite med att få ut allt.

Nu har jag också köpt mig en salladsboll och fyllt den med toapapper. :)

Vad för salladstyper kan man ge mössen. Jag ger inte isbergssallad eftersom jag läste nånstans att den kan vara giftig.

Vad jag vet alla sorts sallad - mina får isbergssallad.
Var har du läst att den skulle vara giftig för möss och varför? Allt sånt vill jag veta mer om.

Jag läste detta i en av trådarna här på musifokus. Kommer inte ihåg vem det var som skrev.
#7 Jag har gett marsvin det o de lever. Isbergsallad är mest vatten.

Undrar vem det var som skrev att salladen kunde vara giftig…hmmm…..
Kan det bero på besprutningen? Om man sköljer salladen ordentligt…..äh, vad vet jag.

Jag har aldrig hört att sallad skulle vara giftig för varken oss människor eller djuren.
Har hört att just isbergsallad ska va väldigt hårt besprutad o att den därför inte är så bra att ge till smådjur även om man tvättar den. Men om det är sant vet jag inte….
Jag har inga sådana bollar till mina möss, tycker de verkar livsfarliga…
i a f till engelsktypade möss som gärna fastnar i div grejer…
Har heller inte sånt till mina möss :P Håller med grodan! ;O

Det är nog ingen fara att någon svensktypad mus ska kunna fastna i salladsbollen. Vad en engelsktypad kan hitta på däremot vet jag inte.

Ja nu finns dom ju i 2 storlekar och jag skulle vilja se den som kan fastna i den stora… Det måste vara en attans så stor mus…. fast jag har den lilla o när Äggröra kan ta sig in och ut i den så ser jag ingen fara till dom andra ;) Hon använder dock det större av hålen att ta sig in o ut i bollen *Ler*
ah, men vissa möss är liksom lite konstiga och slingrar in sig…

Va har du konstiga möss??? Mina är bara kloka o smarta ;)

Mina möss klättrar inte i den, utan dem har bara dragit i pappret som jag stoppade in.

Åhh så gulligt *ler*

Åhh vad sött!!!!!!!!!!!!!

Aaw. :)
Jag ska försöka sy eller bygga en sån där boll, men av mjukt o gnagvänligt material så även korkade möss klarar av att gå in i den…
Tips? kanske
- gammal tennisboll
- knyta ihop tyg å rep till en boll
- rund liten korg
- fläta gräs/hö/halm till en boll
¨så även korkade möss klarar av att gå in i den..¨
^^ Ursäkta men skrattar ihjäl mej…
#20 - Vad sött! Det ser så skönt ut att man nästan vill krypa in till dem och sova lite :-)
#25 hihi… UTAN att fastna o så du vet… (de engelska är ju faktiskt inte FÖR smarta)
#27 Ja.. xD Engelska… jaduu dom e som dom e *hihi*

Nu ska vi inte vara elaka mot vissa … *Ler* tänk dom små stackars engelska mössen kan ju nästan börja klaga på att vi är rasistiska här och vilja flytta o det vill ialla fall inte jag *Ler*
Och mina engelska är inte alls så korkade ;)

Ja, och skulle de vara korkade så är det ju vårt fel snarare än mössens… Fast det kanske är något man avlat fram med vilje?
Neej självklart så tycker jag dom inte är dumma. Skojade ju bara…:P Ser ni inte skillnad på skoj o allvar??? :P
#29 men mandy… har du några riktiga engelska??? riktigt STOOOOOORA???
#30 precis! De är inte avlade som sällskapsdjur. De är utställningsdjur - i a f de rent utpräglade jättestora engelsktypade - och lever inte i sådan miljö att de har leksaker. Oftast har de bara hö o spån i sina burar. Så de har ingen vana vid att krypa runt i leksaker och därmed kanske även sämre kroppskännedom. Och konstigt nog så är denna vana med leksaker faktiskt ärftlig. Om ett par generationer kommer mina engelska att vara lite smartare och smidigare och kanske olyckor ej förekommer mer.
#31 malin, läs inte in så saker som inte finns… klart vi skojar… eller mja, alla utom jag då… hehe 

#32 Jag antar att de inte fått ha leksaker för att undvika alla möjliga småskråmor som kan dra ner på poängen?
Och vad det gäller salladsbollar så har jag helt klart blivit sugen på en… Brukar hänga kartonghus i taket och de flesta möss älskar verkligen dessa… Tyvär förstår de inte att man inte både kan gnaga ner kakan och ha den kvar. 
nä, anledningen är att stora uppfödare som har många burar och flera hundra möss inte har tid, ork eller lust att ge alla mössen leksaker.
#34 Och är väl då morrhårstugg, stress m.m kan dyka upp, mössen har ur tråkigt och massor av energi som de vill göra sig av med..
#32 Bara skoja där me
Ja exakt mandy… har du stora engelska?? Jag har :P Bumsestora öron… längre svans än kroppen.. o blanka klara rejäla ögon.. o låång slank kropp.
#35 de mössen avlivas eller säljs

#36 … jo jag har ju nu engelska som har stora öron… mycket långa svansar osv… Sen att mina favoriter som då är black tan är lite mindre i storlek beror helt enkelt på att den färgen har en tendens att bli lite mindre i själva storleken … men ändå har dom sin typ o proportioner som engelsk typ….
Jätte stora vill jag nog heller inte ha *ler*… Även om den engelska ska vara större så är jag nöjd med mina… eller så är det bara så att våra svenska är för korsade med engelska vilket gör att dom är " för stora" för att kallas ren svensk i typen …. o då blir ju självklart skillnaden inte så stor heller.
#29 som sagt hoppar gärna över dom riktigt stoooooooooooora *Ler*….
Fast sen hoppas jag ju att inte hur smarta dom är sitter helt i storleken *ler*