Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1276 ggr
ennilaj
0

Hjälp, min taggmus mår inte bra!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två år sedan tog jag hand om en taggmus som vanvårdades av uppfödaren. Hennes vänner hade betit av svansen och halva örat, dessutom hade hon ett blodigt sår i nacken. Efter misshandeln av gruppen lät uppfödaren henne leva issolerad, i mycket dåliga förhållanden. Har haft råttor under hela min uppväxt och tyckte att hon liknade en liten råtta.

Jag ville inte ha djur men eftersom jag fick veta av uppfödaren att hon max blir 2år så tänkte jag att hon kan få ett bra sista år att leva, så jag har tagit hand om henne sedan dess. Har inte varit så engagerad och tagit ut henne så mycket från buren.. vill ju inte fästa sig för mycket för det lilla livet. Men när jag haft Snuffis i över 2 år tänkte jag att hon levt sin livstid två gånger om!!!

Kollade lite på nätet och såg att den stackaren kommer att bli mellan 4 och 5 år. Det betyder att hon har 2-3 år kvar att leva. Hon har börjat visa ett agressivt beteende, biter när saker stoppas in genom gallret, biter i fingrar. Min pojkvänn blev biten 3 gånger och jag en gång idag faktiskt, men det gick inte hål i fingret. Nu är jag rädd för henne. Mina råttor bet aldrig! Men kanske ser hon dåligt och tror inte att hon biter en människa.

Killen råkade av ren reflex slänga iväg Snuffis en av gångerna då hon bet, hon bröt två ben. Efter vetrinärsbesöket fick hon smärtstillande och är återställd idag. Men hon försökte oavbrutet bita vetrinären som höll ett hårt grepp om henne.

Läste en massa info idag om taggmöss, Snuffis har blivit vanvårdad av mig om man jämför hur dessa ska leva. Vill inte att hon biter och är arg, hur visar man ett sådant litet liv att det är fel?

Dessutom är hon överviktig, så hon kanske har diabetes och vad gör man då? Har rört hennes taggar mycket, tydligen gör det ont på musen när man rör dem? Hon ska trivas bäst i 30-40 grader, hon har haft ca 19-22 grader!!! Hon ska tydligen inte alls få choklad, chips och pommes som godis. Allt jag gjort har visat sig vara helt fel. Söker desperat efter råd vill hennes bästa. Vad ska jag göra? Är det för sent att göra henne glad? Hur visar jag att hon inte ska bitas?

Vet att det är en lång fråga, men tack för den som tagit sig tiden att läsa allt och förhoppningsvis även kommer med något gott råd!

Mvh/ ennilaj

enbartmalin
0

För det första så brukar inte taggmöss vara speciellt sociala djur. Det krävs en viss hantering från födsel och gärna i flera generationer för att få dom hanterbara annars blir dom lätt bitska. Dom är inga kel djur och jag hade gett upp onödig hantering av henne, det är onödig stress.

Taggmössen vi har i fångenskap idag är inte i behov av 30-40 grader, dom har blivit anpassade och trivs bra så länge du har över 20 grader.

Är bilden ny tagen eller har du en ny tagen bild så man kan få se vad du anser är överviktigt?

Man lär sig av sina misstag, nu vet du tills nästa gång du skaffar ett djur du inte haft innan att man MÅSTE läsa på. Även om man införskaffar ett djur på impuls, då är det första man gör att lus läsa allt man kan hitta.

Hälsningar Malin

Tallullah
0

Oj då! Detta var et desperat rop om hjälp…och et ångerfyllt rop dessutom…

Jag vet inte mycket om taggmøss tyvärr,men jag vet hur det känns å forsøka gøra sitt bästa,men så visar det sig att det ännu inte är nog… Det är säkert fler här inne på forumet som kan ge bättre råd enn jag om hur du får din taggmus å sluta bitas och hur du kan skøta henne best møjligt…

Jag tycker inte du har nån anledning å ha dårligt samvete…du har gjort vad du trodde var rätt…och du räddade henne från ett miserabelt liv..

At du nu i eftertid har lärt hur taggmøss ska ha det før att ha det bäst,är ju bare bra…då ger du henne vad du vet är det bästa från nu…

Lycka till!