Jag ska skaffa möss! :D
Hej alla musälskare! Jag har blivit helt kär i möss och planerar att skaffa några kompisar inom en snar framtid. Men innan jag tar steget så har jag några frågor som jag hoppas att jag kan få svar på!
1. Är möss väldigt känsliga för kyla och drag? Mitt rum är inte så jättevarmt…kan man ha en värmelampa eller placera dem nära ett element?
2. Jag har tänkt skaffa minst två honmöss. Är det bäst att ha jämt antal, t.ex fyra, eller fungerar det precis lika bra med tre? Finns det risk för att en ska bli utstött? Är det svårare att få dem tama om de är fler än två?
3. Tycker möss om att leka i plaströr? Såna som hamstrar brukar ha. Kan de vara farliga på något sätt?
4. Jag har två hundar…kan dessa ge mössen några sjukdomar eller tvärt om?
5. Är det någon som klickertränar sina möss? :)
6. Om jag skulle skaffa två möss nu och sedan en eller två till senare, är det då svårt att sätta ihop dem eller brukar möss acceptera nya flockmedlemmar bra?
Hoppas på många svar! Tack på förhand :)
//Mickan
Hej Mickvor, och välkommen in i musvärlden!! Möss är underbara, näpna små varelser som det är mycket lätt att förälska sig i.
Om jag ska svara på dina frågor, så blir det såhär (egna erfarenheter, andra kan ha andra erfarenheter)
1. Drag är ju inte bra för någon, inte för dig och inte för några djur. Men bor du i ditt rum, kan mössen bo där!!
2. Antal spelar ingen roll, så länge de inte är "för många", tycker jag. Själv vill jag inte ha mer än 5 vuxna honor ihop, men det finns de som har fler ändå, och de får svara för sig. Min orsak till begränsning är främst ur renhållningsynpunkt.
3. Ja. Nej. Ja det gillar dom (men de kan också gömma sig där om de är rädda, och då får du inte tag i dem utan "stort ståhej" som skrämmer dem ännu mera. Nej, jag vet inte hur de skulle kunna skadas.
4. Nej, (inte vad jag vet).
5. Det fanns någon som provade, som skrev här på forumet, men inte hördes av mera. Annars, nej, det har ingen försökt, mig veterligt. Men med rätt möss (tam och kommunikativ och som gillar människor) kan det vara ett spännande projekt! Gäller dock att finna en bra "belöning" som både lockar och funkar.
6. Det beror på mössen. En del är det inga problem alls med, att introducera nya möss. Andra bevakar sitt revir hårt.
Ska du skaffa möss, så kolla först upp hur en mus kan vara! Sedan kan du välja.
Om du inte vet, kan du falla för en snygg bild, ett vackert utseende, en näpen uppenbarelse, men när du får hem den kanske den aldrig vill umgås med dig!
Eller så vill den bara springa uppför armen. Det kanske passar dig utmärkt, för är den riktigt tam i övrigt, kanske det är en pigg och rolig krabat du fått tag i, men då beöver du avsätta mycket tid för den, för den behöver det.
Eller kanske du vill ha en lugn och gosig mus, som helst sitter stilla i din hand och vill bli klappad? En som är lätt att tillfredsställa och är lätt förnöjsam att ha i en mindre bur.
Kom med på utställningen i sollentuna den 23 mars!! Titta. träffa, prata, skaffa kontakter. Inget inträde!! Du behöver inte vara medlem i sVEMUS heller!!
Dessutom lär det finnas salumöss där.

Finns flera videos på youtube om folk som klickertränar sina möss. Helt underbart! Den jag skulle våga kalla som duktigast har även den här vettiga hemsidan http://mouse-agility.com/
Henens sida på Youtube, hon clickertränar faktiskt det mesta, och är enosmt duktig http://www.youtube.com/user/MouseAgility
Tack så jättemycket för svaren! Utställningen i sollentuna låter kul!
Jo, jag har kollat in hon som klickertränar sina möss, verkligen extremt duktig. Hennes hundar kan göra en del trick som är helt otroliga :D