Upphittad mus - behöver tips
Hej!
Vi har plötsligt blivit med mus… igårkväll när min fru och jag varit och ätit i Eriksberg (Göteborg) och skulle ta bussen hem, var det en grupp tonåringar som kom springande genom bussen (före den bussen vi skulle ta) med en liten kartong - efter lite ordväxling, så slängde killen i gruppen ut kartongen genom bussdörren så fort den öppnades. En av tjejerna utbrast något i stil med "men den kommer ju att dö"… Vilket självklart fick mig och min fru att bli oroliga och nyfikna - så jag kollade i snödrivan där kartongen låg, och där tittade en väldigt söt liten vit, rödögd mus fram.
Självklart kunde vi inte låta den ligga där, så vi har tagit hem dem, gjort ett litet hem i en större trälåda (den har fått en strumpa att sova på/i, tidningspapper i botten och lite extra sönderrivet för att "möblera" med, vattenskål, samt mat (havre, pumpafrön, sesamfrön - och lite keso och en bit korv).
Men, vi vet inte om vi skall/vågar behålla den - eller vad vi skall göra. Tycker båda den är himla söt, egentligen…
Så vi har några frågor - hoppas någon här ger sig på att svara.
Om vi tar kontakt med veterinär/zoobutik - finns det överhuvudtaget någon möjlighet att de skulle ta emot den här musen, utan att ge den som mat till någon reptil?
Könsbestämning, hälsa… När jag var 3-4 år hade min bror en lite vit mus, och jag har själv växt upp med ett par marsvin - men känner mig trots det väldigt osäker på hur hårt man kan ta i den här lilla stackaren. Skulle ju vilja kolla om det är kille/tjej, samt senare kolla upp tänder och sånt… Tips, råd???
Om vi behåller den, hur
Hur vet vi om den är frisk? Behöver den undersökas av veterinär? Vad kostar det? (eftersom kartongen som den låg i var en zooaffärskartong för just smådjur, tror vi att den är ganska nyinköpt - men vi kan ju inte vara säkra…)
Bur - jag har läst här och på svemus, verkar som om det bästa vore ett akvarie/terrarie eller dunabur - vad kostar något sådant? Har kollat på Blocket/Tradera med hittar inget i närheten av Gbg (utan bil är det lite svårt för oss att ta oss utanför)
Bomiljö - som jag förstår skall den helst ha ett bra hus, leksaker (hjul, tunnlar…) - något annat särskilt att tänka på?
Vatten - vattenflaska är väl det bästa, eller?
Matskål - jag har läst lite olika råd om stor matskål eller någon form av matskål med dosering (så det inte finns för mycket mat som musen trampar omkring i - och eventuellt uträttar sina behov i) - vad skall man ha?
HJÄLP!
Tack på förhand
//Björn & Sasha
Åh en sådan tur för den lilla musen att ni fanns där!! "Tack" säger jag, i musens ställe. Vad människor/barn kan vara grymma.
Lite OT så är det just sånt här vi vill förhindra, genom att djuraffärer inte ska sälja levande möss, så "vem som helst" för en billig penning kan impulsköpa bara för att det är kul, och sedan bara "kasta iväg den". Vi har diskuterat detta i en annan tråd.
Några svar på era frågor.
Hur ska ni hålla den? Öppet i handflatan! Om den inte är vettstkämd, hoppar den inte iväg. Hur rädd är den?
Vill den springa upp på armen, så håll för den andra handflatan mot armen, så den inte kan.
Måste man hålla fast den, kan man hålla i svansroten, medan den står i handflatan. Att försöka hålla den genom att "klämma runt kroppen" går inte. Den gör sig mindre och smalare hela tiden, tills du skadar den. Eller tills den slunkit ur ditt grepp.
Om ni inte kan hålla i den för att den är för vild, så låt bli. Ge den några dagar till att lugna ner sig efter sitt trauma. Och få¨ett hem att känna sig hemma i.
Då kommer burfrågan.
Fråga bland vänner och bekanta om de har något gammalt akvarium stående på vinden eller källaren, den behöver inte vara vattentät. Men har ni ett akvarium behövs ett lock av galler eller nät. Och möss gnager! Ett myggnät t.ex. håller i ca 1/1000:dels sekund, haha.
Ett svagt metallnät håller i alla fall i en sekund, höhö.
Med andra ord, det behövs rejäla doningar, och avstundet mellan gallret (nätet) kan inte vara för stort, (ca 5 mm kan behövas för att hålla inne en musunge) för möss kan göra sig riktigt riktigt smala.
En dunabur funkar också.
Men att köpa en ny bur/akvarieum för många hundra kronor, till en mus som ni inte vet om ni ska behålla, det låter lite dyrt…
Bur kan vara en svår fråga, var uppfinningsrika!
En zoobutik tar kanske emot den. Till ormmat? Fråga!
Är det en hona eller en hane? Är det en hane lär den bli ormmat…
Är det en hona behöver den så småningom en kompis!
Hur ser ni skillnad på könet? Titta här:
Hoppa över den första delen som gäller små musungar, och gå till bilderna på mushona och mushane, där man ser pungen på hanen.
Hur stor är er mus? Är det en unge? Om den är fullvuxen (tror jag inte) syns pungen mycket väl på en hane, det går knappast att missa. På en ung hane kan det vara liiite svårare om han drar in pungen. Men står han på en lite upphöjd plats hänger pungen tydligt ner.
(forts följer)
Vetrinärundersökas?
Njaaäää, nä, det tycker jag inte. Främst för att det bara kostar er en massa, till ingen större nytta. Flertalet vetrinärer kan inte särskilt mycket om möss…
Håll uppsikt över den, och rapportera här istället!
En mus ska vara TYST, den "pratar" inte, kvittrar inte, låter inte när den andras. Tyst som en mus, är ett sant uttryck. Piper kan den göra om den har ont, eller "helt normalt" om en hona träffar en hane eller främmande möss.
Den ska inte sitta uppburrad i en hörna, och den ska ha klara friska ögon, inte matta, inte rinniga, och verkligen inte variga.
Bomiljö. Ja, den behöver någonsstans att gå undan, ett bo att gömma sig i och boa in sig i, att hålla sig varm i.
En av de bästa saker man kan ge sina möss, är tomma äggkartonger!!! En sådan kan till och med tjäna som bo till att börja med. De rullar ihop sig som ett litet ägg, och har det varmt och mysigt där inne.
Små kartonger, eller stora för all del. Klipp "mushål" i en skokartong och riv toapapper och sätt in. Var uppfinningsrika!
Det finns massor med saker ni säkerligen har hemma som ni kan använda. Gå inte iväg och köp saker det första ni gör. Det kan komma senare om ni vill.
Mat, börja med vanlig müsli, och en bit ost kanske. Möss behöver tillgång till torrfoder hela tiden. Har ni inte musli hemma, kanske ni har havregryn? Eller hårt bröd till att börja med, tills ni hinner handla hem något?
Säd är basfoder, undulatfrö är väldigt bra att lägga till i basfodret.
Köp gärna en "baby-semp" (ca 8 kr i Konsum och liknande butiker) och häll upp i en liten skål (värmeljushållare?). Musen kan beöva något extra stärkande efter sitt vådliga äventyr.
Vatten behöver den ju också hela tiden! Vattenskål elelr flaska kan gå på ett ut, ni bestämmer själva. Till att börja med blir det ju skål, den måste ha vatten NU.
Skaffar ni flaska, så se till att den förstår att dricka ur den.
Ja, det här var lite "första hjälpen", så får vi ta de mer permanenta frågorna efter hand.
Lycka till med den lilla sötnosen!! 
Hej Amaira!
Tack för dina svar och massor med bra tips.
Det verkar som att vi kommer att behålla vår lille Felix (japp, det är troligen en kille - tack för länken - det luktar dock inget särskilt om lådan, vilket annars verkar vara vanligt…)
Över helgen får han nöja sig med sin låda (bifogar bild), så tittar vi på någon bättre bur i veckan.
Han är inte så stor, så vi tror det är en ganska ung grabb. Svårt att säga exakt, men själva kroppen är i "normaltillstånd" (inte utsträckt eller hoprullad) ca 5cm.
Hålla i honom är inte att tänka på för tillfället - om man är väldigt försiktig kan han lukta lite på fingret - men sedan springer han undan direkt. Vi får ta det långsamt.
Annars verkar han ganska pigg - även om han har sovit i stort sett oavbrutet sedan han kom till oss. När han har sina vakna ögonblick är han synnerligen nyfiken på att komma ur lådan iaf
. Inga av de symptom du beskrev
.
Prio idag blir att hitta bottenströ och lite kompletterande mat till honom, fixa till ett bo av en äggkartong, fixa bättre skål för mat och dryck, och låta honom vila ut.
Vilken tur att ni fanns där och kunde ta med den lilla hem.
Tänkte säga att om man inte vill ha så dyr bur kan man köpa en samlar låda från ikea. Vet att en del använder dom till sina hamstrar, möss borde ju inte vara så anorlunda. Tänkte mäst att dom är mycket biligare än ett akvarium/terrarium/duna bur.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Vad glad jag blir när det finns folk som vill hjälpa :)
Tänkte lite på er tillfälliga bur, finns det nå luft hål eller nå när ni har skivan på?
Lycka till!
// Pabblo
Hej Bmexx!
Ohja, absolut.
På hela vänstra sidan i överkant, är det en spalt öppen. Den är ca 2mm hög, och ca 22cm bred - så det borde ge tillräckligt med luft.
som #7 säger så är samla lådor helt utmärkta som burar har själv haft en hane i en samla på 65liter men de finns ju upp till 130liter
locket har jag sågat upp ett 4kantigt hål och gjort iordning en träram som jag skruvat fast i locket sedan häftade jag fast ett finmaskigt nät på ramen nätet gav jag 69krper meter för och då är det runt 60cm brett med om jag minns rätt, billigare bur är svårt att få tag på
Att få tag i ett bra och lagom finmaskigt nät kan dock vara svårt. Flertalet nät gnager de sig igenom, och en nät som jag trodde var bra fastnade en mus med tån i.
Men jag har också gjort på liknande sätt, och det funkar bra. Antingen med nät i locket, eller nät eller galler på sidan. Kommer inte ihåg vad "nätet" heter som jag brukar köpa. Finns säkert skrivet någontstans här, i något inlägg där jag beskriver hur jag gjort någon bur…
Fem centimeter, ja då är han en liten en. Vilket också är troligt när han verkar komma från djuraffär. Svårt att se från foto, men kanske är han 4 - 5 veckor? *gissar vildsint*
Att han inte luktar något än, tyder också på att han är ung. Vänta ni
(flå´t
).
Nyfiken på att kommaurl ådan, ja, det skulle alla möss vara. Finner han en v äg ut, så tar han den, så var observanta.
Fint att han verkar frisk, det komemr säkerligen att gå bra, och ni har ett gulligt och väldigt näpet husdjur. Välkommen in i musvärlden
. Här är det lätt att "bli fast".

Ett tips är att ha lådan på ett bord ed, för om han kommer ur l¨dan stannar han förhoppningsvios på bordet. Annars är badkaret ett bra ställe, till ni har skaffat ett säkrare boende.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hej igen!
Tack för alla tips och råd.
VI har precis varit iväg en runda till Backaplan, gick där in på Hisingens Zoo (tror jag det hette iaf) - och kom ut med låda, tillbehör, sand, mat… ojojoj - det är väldigt lätt att säga "ja, det borde vi nog ha" när man har med en liten "försvarslös" varelse att göra.
Nå, för den som är intresserad lade vi upp lite nya foton - surfa till Picasaweb-felix1
Felix är nu klart piggare, han springer runt, runt, runt, runt och undersöker alla möjligheter som finns - framförallt undersöker han om det verkligen inte går att komma ut (ett par-tio ggr på varje ställe för säkerhets skull). Han är mindre rädd, och äter lite mat emellanåt.
Tack igen! Superbra med ett sånt här ställe.
vilken söt liten kille ni fått tag på ni har gjort jättefint till honom ju, ni har fått in mer i en miniduna än vad jag fått i en akvariehalva på ca 300liter (som har måtten 100x50x55cm) avis på er men jag håller på att bygga leksaker för fullt åt mina små töser
Åh, vilken tur för Felix att det var just ni som stod och hörde när dom kastade kartongen!!
Blir så glad när jag läser det här, det finns goda människor här och var
Han är jättesöt
hoppas ni får njuta av hans sällskap länge!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️