Hö?!
Hejsan!
Har sett att många har hö i sina möss burar, och hört att det går bra. Men förut idag (Musföreningens diskussionsforum) läste jag att man INTE ska ha hö då de är känsliga för det och ohyran osv … stod något mer men minns ej vad. Så nu är frågan till er muskunniga: Kan man ha hö till sina möss, eller inte? Varför/varför inte?
Måste veta då jag får hem två möss imorn (Lördag) och har lagt i en tuss hö i buren … vill vara säker på att det är okej.
//Alexandra
Mina får hö emellanåt men mitt hö köpte jag i April/Maj -06 och har legat i mitt extra förråd där inga vilda möss eller råttor kommer åt det. Jag tror det är sagt att hö ska ligga så inga vilda möss och råttor kan vara på det i 4 veckor. För ohyran kan ej leva hur länge som helst utanför värd djuret. Rätta mig om jag har fel.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Man kan ha hö till sina möss o som det står ovan så ska man för att vara säker på att alla små eventuella husjur som finns i höet är borta, förvara det så att inga eventuelle djur kan komma åt det. Då tänker jag på att man inte lägger det i ett förråd eller så där det kan finnas vilda möss eller råttor som kan komma åt det.
Så gör du bara det så kan du ge dina möss lite hö då o då. mest anväder dom det till att boa med. Dom brukar göra så fina bon av hö, papper o sönderknagt kartong.
Håller med #2. En del möss tycker det är kul, en del har inte brytt sig så mycket. Men man får tänka på att förvara det så ev ohyra är borta.