Nybörjare behöver tips!
Jag har nu köpt 2 små möss från en zooaffär. Inte vad jag ville ifrån början, men det blev så. Den ena är en riktig liten blygis som mest vill boa och lagra mat, men med lite tålamod ska hon nog kunna lita på mig till sist. Den andra däremot är tvärtemot. Hon är ganska social och kommer fram till burgallret och luktar på en om man sätter sig bredvid buren. Hon kan också tänka sig att kliva upp i handen när man sträcker in den i buren. Men väl uppe i handen är det i stort sett omöjligt att hålla henne då hon slingrar sig och springer från hand till hand och buffar och knuffar. Hur ska jag kunna träna henne så att hon inte springer som en jojo? Hon sprang till och med av handen idag så nu är hon lite rädd för handen. Jag läste att man kunde blåsa på dom när dom krafsar etc., men just nu är det springandet som är värst. Enda sättet att ha henne uppe är att leka med henne på bordet eller lägga henne i fikan på tröjan vilket hon verkar tycka om. Några tips på hur jag ska göra med henne?
Prova att .. ha något gott i handen, kanske får henne o lugna sig ..
jag har provat med färsk frukt och havregryn, men hon är inte ett dugg intresserad… jag tror att hon har väldigt lätt för att bli nervös och stressad om man jämför med den andra musen jag har, som mest är blyg. Det kanske blir bättre när hon blivit lite tamare och lärt sig att lita på mig hoppas jag… hon är lite äldre än den andra musen och har nog aldrig blivit hanterad.
när köpte du mössen? Det med händerna det gör mina med efter 1/2 år det är minas temperament visst ibland kan hon sitta still men oftast busar hon (den som är äldst i min flock alltså) med fingrarna på det sättet du beskriver, men ju mer du håller på med dem desto lugnare blir de
det som jag har gjort för att få de blygaste att godta mig är att jag har hållit handen stilla i buren runt 1/2 timme åt gången tillslut tar nyfikenheten överhand och de tar och börjar nosa och smaka lite lätt på fingrarna tillslut klättrar de upp i handen, när de börjar känna sig trygga och börjar putsa sig då har jag börjat lyfta upp dem i handen, jag har fått riktigt bra kontakt och de litar väldigt mycket på mig då jag aldrig stressar eller pressar dem utan låter dem få ta det i sin egna takt etc
du kommer fixa detta det tror jag, njut av dina fina möss nu
Som Ivanhoe säger, sitt med handen stilla i buren, längre stunder i taget.
Ett tips som någon skrivit här förut, är att ha med buren i soffan när du tittar på TV, för att då hålla handen i buren.
tack för tipsen! att ha handen i buren låter som en smart idé! Jag har börjat med att sitta jättenära buren när jag pluggar också, så att de vänjer sig med att det kan vara människor nära utan att det behöver betyda att det är obehagligt. Den minsta musen har börjat att ta mat ur handen på mig och äta när hon är på bordet (dock inte sittandes i handen), och den nervösa kan man sticka till någon matbit när hon klättrar på gallret.
Det är verkligen härliga tjejer, men det känns skönt att få lite tips eftersom de är mina första möss och jag vill inte stressa upp dem i onödan!