Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 3004 ggr
Evelyn
0

Aurora + Alladin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det verkar vara Baby-boom här på mus.ifokus Skrattande

Den 11e januari fick även jag en ny kull! 9 st småttingar blev det och könsfördelningen var en riktig jackpot med 7 flickor och 2 pojkar Glad

Mamma är Aurora och pappa är Alladin, båda svart tan kh ur min egen uppfödning. Möjliga färger på ungarna var svart, blå, dove, silver och choklad, både med och utan tan. Ev. också någon fox som kunde återfinnas längre bak i leden.

Efter födseln kunde jag konstatera att alla ungar var svartögda och ljusa över magen. Det uteslöt då alltså dove och self. Alla ungar hade mörk överkropp förutom en som var mycket ljusare som jag då mistänkte skulle bli silver.

När de växte på sig mörknade dock den ljusa och blev lika mörk som övriga ungar, ingen silver där alltså! När det sedan var dags att få päls mörknade också en utav honorna över magen och förvandlades till en self :P

Några ungar var tydligt ljusare än övriga och jag hoppades att dessa skulle bli blå. Någon av de mörkare skiftade också i brunt, möjlig choklad då tänkte jag.

Nu när pälsen börjat växa så vette dock sjutton?! De ser ju ut att bli svarta allihopa! :O Jag som ville ha blå ungar i denna kull, då det är den färg jag vill arbeta med.
     Tycker att det verkar ganska osannolikt att alla 9 ska ha blivit svarta då både mamma, mormor & morfar är blå tan på både Alladin och Auroras sida.. Beroende på ljuset så tycker jag mig dock skymta någon brun ton i åtminståne två av ungarna (bl.a. den ena hanen), så det kanske blir någon blaskig choklad ändå? Alla ser dock lika mörka ut och skulle det någon bli blå så känns det som att den ju borde vara ljusare än övriga?

Postar lite bilder för att visa vad jag menar (och för att de är så söta, förstås ;))

28098885.jpg

80872314.jpg
Bilderna ovan visar en av de ljusare ungarna och en av dem som skiftade i brunt, precis innan pälsen började växa (6 dagar gammla). På övre bilden syns också huvudet av en "vanlig mörk" unge.

47596996.jpg
Hela högen med bl.a. en ljus unge längst ner till höger.

50706986.jpg
..bara för att den är så söt ;)

24492202.jpg
..nej, denna är faktiskt inte död! Hon trillade helt enkelt bara omkull och somnade sedan ;)

Nedan ser ni bilder på hur de ser ut idag (1 vecka + 1 dag gammla). Som ni ser så ser de nu likadana ut? Kikar man noga så kan man se någon svagt blaskbrun mus på någon bild, men de är väldigt lika.. Vad tror ni, blir det något "roligare" än bara svart av dessa färger? :P Färgerna är dock lite olika mörka/ljusa på grund av olika starkt ljus när jag fotat. I verkligeten har de lika mörk ton allihopa.

32478684.jpg
Hela kullen. Musen näst längst till vänster och den till höger om musen med ryggen mot kameran är de möss jag tycker går i brunt. (finns som större bild om ni klickar på den lilla rutan allra längst upp till höger i detta inlägg).

92048196.jpg
Hela högen igen. Här ser ni en enl. mig brun rumpa till höger i bild :P

84348222.jpg
Här är någon som vet hur man sover gott ;) (brun mus i mitten och brun rumpa längst till höger)

97529961.jpg
Mushög! Brun mus överst och selfhonan i mitten :)

97298966.jpg
Brun rumpa igen (hehe, de vill bara visa den delen!). Ser också ut att vara ljusa strån på rumpan, men jag vet inte om det är ljuset som spökar..

25016458.jpg
"Vanliga mörka" ungar :) (Dock mörk bild också, riktigt så svarta är de inte än ;))

53864861.jpg
Sötnos Kyss Denna ser dock ljusare ut än den är på grund av ljuset.

67509039.jpg
Samma här, musen är inte ljusare än övriga, den är bara närmre lampan jag har ovanför :) Dock så ser ni två bruna möss under sötnosen.

76722590.jpg
Här sovs det gott! ;)

61223365.jpg
.. och här med ;) Trångt och mysigt!

79113538.jpg
Sedan var det tvättpaus :)

84862193.jpg
Denna somnade mitt i tvätten..

53797885.jpg
.. och denna blev omkullknuffad mitt i tvättningen, men brydde sig inte ett smack utan fortsatte tvätta sig ändå ;)

11639644.jpg
Denna är också lite småkul! Ungen i förgrunden tvättar sig i godan ro medan syskonen slår volter i bakgrunden.. ;)

MaaariaS
0

Åh sicka söta små muslingarKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Littlem
0

Helt underbara bäbisbilder!!

UlrikaD
0

Men jisses vilka otroligt fina bilder på fina bebisar!Kyss

BMEXX
0

Nej vilka söta! Du får lägga in lite fler bilder sedan när de har växt lite mer:)

// Pabblo

Bim
0

Haha, börjar smågrina här… Åh vilka sötnosar hela bunten! Om det går bra med honorna som jag ska låna så köper jag mer än gärna ett par sockertoppar! Och choklad.. och svart… Mums! Två av mina favoritfärger på både möss och råttor! Och om lite mer än en vecka kommer jag!

MyTwiggs
0

Åh så söta!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Grodan
0

Grattis till kullen Evelyn. Jo, jag sa ju att om du hade lite mindre tur skulle du inte få blå… Det finns en eller två Blå möss här till dig om du kan pallra dig hit innan 4 februari…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MP160
0

Guuuud så fina bilder! Blir helt… bröööl vad söta! ÅH! KyssSkrattande

Evelyn
0

Här kommer en uppdatering! Idag är de 13 dagar och har precis öppnat ögonen :) Är också hyffsat säker på färgerna nu. Jag får det till 2 choklad tan korthår (båda hanarna), 1 choklad tan satin korthår (hona), 1 svart korthår (hona) och 5 svart tan korthår (honor). Ibland får jag dock en av svart tan honorna till en choklad, men kameran säger att hon är svart så jag litar på den tills vidare :P

Idag har det ivf fotats enskillda bilder, så här kommer ännu en bildbomb ;)

Först ut är en utav chokladpojkarna. Denna var lite livligare än sin bror under fotograferingen.  Han hade lite svårt att sitta stilla till och från.. ;)
2chokladp1.jpg

1chokladp1.jpg

3chokladp1.jpg

4chokladp1.jpg

Och nedan följer bilder på den lugnare choklad-grabben som faktiskt var riktigt go! :)

5chokladp2.jpg

6chokladp2.jpg

7chokladp2.jpg

Därefter har vi choklad-satin honan! Hon var väldigt livlig av sig och ville mest prommenera fram och tillbaka, vilket min kamera inte var helt med på ;) Lyckades dock få ett par fina bilder på henne, hon är en skönhet!
8satin.jpg

9satin.jpg

10satin.jpg

Därefter kommer den helsvarta damen! Hon kommer dock mycket troligt få en del tanstrån när hon blir äldre. Denna dam som jag upplevt som väldigt lugn och go var omöjligt att fotografera idag! Hon ville absolut inte sitta still och var överallt och hängde över stolskanten hela tiden (=huvudet i skugga). Fick lyfta tillbaka henne hela tiden (därav "magplask-bilderna" :P) Får se om det var en tillfällighet eller om jag fått mig en vilding i kullen! ;P

11svart.jpg

12svart.jpg

13svart.jpg

Sedan har vi då svart tan flickorna! :) Ser ingen skillnad på dem just nu, men jag gjorde lite anteckningar under fotograferingen som får hjälpa mig att lära mig skilja på dem framöver! :)

Först ut var en relativt lugn flicka som dock gärna klättrade upp för fingrarna när man försökte flytta på henne :P Tror också att det är denna dam jag ibland tycker är choklad.
14svt1.jpg

15svt1b.jpg

16svt1.jpg

Sedan har vi en riktig goding! Denna dam var väldigt social och kunde sitta och posa väldigt fint! ;) Hon klättrade också gärna på fingrarna och "ville vara med", vilket både jag och kameran älskade ;)

17svt2.jpg

18svt2.jpg

19svt2.jpg
(på bilden ovan fick hon något klegg under ögat, vet inte varifrån det kom!)

20svt2.jpg

21svt2.jpg

Därefter kommer en till trevlig dam som även hon var lugn, trygg och nyfiken :) En godin även hon, med lovande tanfärg!

28svt3.jpg

29svt3.jpg

30svt3.jpg

Även hon gillade mina fingrar ;) Här ser man också vad en kamera kan "luras"! På bilden ovan ser hon ju ut att vara blå eller dove, långt ifrån de svarta färg hon ju har!

Därefter har vi en lite livligare flicka. Dock inte lika "vild" som de svarta damen :) Hon var nämligen väldigt nyfiken av sig och gick med nosen i vädret åt alla håll ;) Efter en liten stund "lugnade hon ner sig" lite och hon kändes väldigt trygg i sig :)

31svt4.jpg

32svt4.jpg

Sedan har vi då den sista flickan! Hon var helt ok under fotograferingen, lugn, nyfiken och inte allt för livlig :)

33svt5.jpg

34svt5.jpg

35svt5.jpg

Även detta en klätterapa som "skifftade färg" nära lampan ;)
36svt5.jpg

37svt5.jpg

BMEXX
0

Åhh kär! skulle kunna ta hem flera stycken. Är det någon som har tingat den svarta?

// Pabblo

Evelyn
0

Jag och småttingarna tackar också för de fina kommentarerna! :)

Bim: Hehe, du får skynda dig hem och testa honorna på din mamma! ;) Då kan du också hälsa på detta gäng :P

Grodan: Tack :) Jo, du nämnde det vet jag. Tyvärr så har jag inte möjlighet att ta mig ner till 08a innan 4e februari, fick en liten lön så jag måste spara den här månaden :/ Synd, för jag är verkligen intrresserad av dem annars!!

Evelyn
0

#10 Nope, den svart är otingad :) Har en bekant som är intresserad av två flickor, men hon ville ha med tan :)

Har dock inte själv bestämt vilka som ska få stanna och inte än då de ju ännu är så pass unga :) Får se om ett par veckor vilka som ska säljas Skrattande

BMEXX
0

Ok:) är på jakt efter två töser och är kanske intresserad av den svarta och en till hona.

// Pabblo

UlrikaD
0

Helt ljuvliga!Kyss

Grodan
0

#11 oki, trist… i framtiden blir det nog inte aktuellt alls, då det är för många mil mellan oss och jag är inte så duktig på att resa…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Evelyn
0

#15 Du fick ett PM också Glad

sarae
0

helt underbara bilder på ljuvliga bebisar!!

SimplyLuck
0

Superfina !

Riktigt fina foton =)

// Elin B.

amaira
0

Oh Gud så söta de är!!! Kyss

ajanki
0
Bim
0

Herregud… Det är menat att jag ska köpa två st. De bor i sundvsall, har bra temp och har de underbaraste färgerna man kan ha… Och JA! Jag kommer nästa måndag och hämtar dom det går bra? :D

Bim
0

Alltså trion och inte bebisarna :P

MaaariaS
0

UnderbaraKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

heffaklump
0

Nej vad söta! ^^) Så underbara… Kyss

[IsabelleA]
0

Vart finns muslingarna? Är någon hane tingad?

Miahn
0

hey :)

sorry, i'm from denmark, and i dont understand swedish.

but i just love these mouses. they are so beautiful.

so my qustion is, do you have enyone left?

couse, i would love to go to sweden, if i could bring some of these beautys back with me :)

Evelyn
0

#25 De finns i Sundsvall, ingen hane tingad och de ska troligen (har inte bestämt mig än) säljas båda två :) Dock så är de inte choklad/tan, de är svart/tan som troligen är bärare av choklad! De har nämligen blivit rejält mörka sedan bilderna här togs (de är 5 veckor nu) och det är nu ingen tvekan om att de är svarta ;)
Detsamma gäller för övrigt också satin honan :)

#26 Hi! I haven't sold anyone yet because I haven't decided which one's staying and who's going and they're still very young (5 weeks).
I saw in you're other thread that you're looking for mice close to Malmö. I live in Sundsvall, about 1000 kilometers north of Malmö.. ;)

Miahn
0

Yes, i saw that :)

i was thinking.

is there som sort of transport, of animals?

i just love these babys, and i'll start to cry if i cant get some of them :D

Miahn
0

and by the way, i would travel over 1000 km for these mice! :D