frågor om möss.:)
Hej, fick i uppgift i skolan att leta lite fakta om möss. tänkte att på den här sidan lär ju folk kunna lite om möss:) känns som att man kan vara säker på faktan man får då:)
frågorna:
1. vad äter möss i det vilda?
2. vad äter möss i det tama?
3. inredning i tammössens burar?
4. hur ser det ut i det vilda där dem lever?
skulle vara glad om jag fick svar:D
1. vad äter möss i det vilda?
Möss är allätare (Omnivor) vilket innebär att deras kost är mycket varierad. Dom äter nästan vad allt, vad dom kommer åt.
2. vad äter möss i det tama?
Blandningar av olika fröer och säd som bas, med tillägg av sallad och annat färskt.
3. inredning i tammössens burar?
Jag har försökt inreda så likt deras naturliga miljö som möjligt med mycket klätter grejer och aktivering, tunnlar och rör, hängmattor, stegar osv.
4. hur ser det ut i det vilda där dem lever?
De flesta möss lever ju i skogen, (förmodar jag), men på vintern kan dom knalla in i hus och villor i jakt på föda.
Jag har försökt svara så bra som möjligt, någon kan ju rätta mig om jag har fel :)
Vilda møss äter frøn av olika sorter,men møss äter när sagt vad som helst som går att äta…dom är altätere…i naturen livnär dom sig av som nämt frøn och olika växter…och insekter…mask,spindlar och kan ochså ta før sig av døda djur…
Om vinteren kommer dom gärne inn i husen…i ladugården,i hønshus och stall før där finns det tillgång på mat..
Dom tama møssen äter olika kornblandingar,brød,pasta och ris..dom äter gärne lite av vad ägern äter till middag..fisk,kjøtt,kyckling osv osv…
Innredningen i buren kan vara så olika…man använder toarullar,grenar som dom kan klatra i och sen finns det ju mycket som går å få kjøpt i zooaffären såsom hus,stegar.gungar,hjul osv osv…
Dom vilda møssen lever nära människan,och livnär sig av vad jag skrevet i ovanståande text…men det är olika sorters møss så dette gälder altså vanlig møss el mus musculus på latin…dom andra sorterna har ett annat levnadsätt…
oki låter bra:) jag kan inte så mycket om möss. kan en del men ville ha lite mer tips:) har haft två möss förr:)