Matskål?
Inte så nödvändig fråga, men ändå kul. Vad har ni för matskålar till era möss? Och varför?
Jag gillar stora med höga kanter, så många kan äta och man slipper få i spån :)
Jag försöker också köra på stora och höga pga samma anledning som du, men numera ställer jag matskålen ovanpå huset.
Jag har en rund med höga kanter, vet inte varför men det blev så :). Även den med färskfodret är rund med höga kanter.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
När jag köpte mina möss fick jag med en gigantisk orange plastskål som mer såg ut som ett barbie-badkar och som mössen började använda som hus, då de grävde ner sig under den.
Jag bytte till en liten keramikskål, men vet inte om det är idealiskt. Båda får plats att äta, men den dominanta honan vill helst sitta själv i den och knuffar bort sin polare, som hon tycker sitter för nära.
jag har en större keramikskål till en flock sedan har jag en mindre i min tillfälliga flock där jag har en dräktig hona i tillsammans med hennes syster (troligen)

Jag har sådana där Akita-skålar till mitt foder till mössen. Det är fågelmatskålar med krokar på baksidan. Då vet jag att de sitter fast i gallret så de inte välter ut matan som de gör med de andra skålarna.
Jag använder hamsterskålar till mina pygmeer, dom får plats några stycken i en sån :) Men jag har även små värmeljus skålar (stora som ett värmeljus) där jag lägger ex mjölmask, färsk frukt och grönt, etc. Sen strör jag lite mat här och var för att dom ska bli lite "överraskade"
Jag använder antingen en liten hamsterskål från random djuraffär, eller en lite större, tyngre melerad variant som jag fick till råttorna. Dock har jag bara vatten eller färskmat i dessa.
Torrmaten dumpar jag på lämplig plats i buren. Det är så de är vana vid att få sin mat sen smått, och periodiska tester visar att de föredrar att ha det så.
//frida

Kör utan skålar, de bara kissar i dem!
Jag sprider ut maten i buren, så att de får pyssla med att leta den. Viss färskmat får de i skål (sånt jag vet att måste plockas ut dagen efter) eller så ger jag bara sånt kladd i små mängder som tar slut, eller dagen innan städning.
Har kört så i en bra bit över 10 år nu.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter