Hermus Klickerträning!
jag har en liten musgrabb heter Hermus Q-Bert Einsten, och honom försöker jag lära olika trix genom klickerträning!
jag köpte Hermus av KerstinL här på iFokus, Han är en agouti engelsktypad Texelmus, född i slutet på mars.
idén med klickerträning kom sig av att jag ska göra ett projekarbete i skolan som ska ha någon anknyting till djur eftersom jag går djurvårdarlinjen, och då kom jag att tänka på just klickerträning.
jag har klickertränat mina hundar och tycker det är en väldigt bra metod att lära in konster eftersom det är en enbart positiv upplevelse för djuret.
så därför funderade jag på vilket djur som skulle passa, och kom fram till att möss är både lättlärda och i praktiskt format =)
klickerträning i korta drag:
man behöver en klicker, någon form av belöning (ex godis, leksak), och ett djur såklart!
när djuret utför det önskade beteendet, klickar man och ger sedan belöningen. djuret börjar förknippa det goda beteendet med klicket och belöningen.
i den här tråden kommer jag skriva om Hermus framgångar och motgångar, ni får gärna kommentera och ge råd och tips, allt av det slaget är uppskattat!
innan jag började träna honom hade jag honom ute en del och lät honom bekantas med "träningsplatsen" (mitt köksbord) och med mig. han är väldigt nyfiken och är inte stilla en sekund.
efter ungefär en vecka plockade jag fram klickern och klickade med ljämna mellanrum så han skulle lära sig ljudet, och inte bli rädd för det eller stanna upp osv.
det första momentet jag ville lära hermus var "target". med det menas att han ska nudda vid ett föremål och då få klick och beröm.
vid första riktiga träningspasset tog jag lite laktosfri mjukost på en plastsked, ett target (burklock) och klickern.
jag rensade bordet från allt annat som fanns på det, så det bara var Hermus och Targetlocket kvar.
varje gång han nuddade locket, klickade jag och sträckte fram skeden, men han förstod inte sambandet med nudda-klick-beröm. vi körde i kanske 5 minuter, så han inte skulle hinna tröttna.
det här repeterade jag varje dag, i ca 2 veckors tid, tills han verkade förstå sambandet mellan nudda-klick-beröm.
Klicker träning skulle nog fungera bra med råttor oxå..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
efter dessa två veckor med ett burklock som target, bytte jag locket mot en vippande trätunnel.
idén var att han i början skulle få belöningen när han bara nuddade tunneln, men att han sedan skulle behöva gå igenom den för att få ett klick.
nu har vi tränat med tunneln ett tag, och han nuddar fortfarande bara, jag har slutat klicka när han bara nuddar, men han får klick när han klättar på den och när han går igenom. han ser lite förvirrad ut och verkar inte riktigt förstå vad det förväntas av honom, men jag tror han grejar det tillslut =)

Misstänker att möss lär sig snabbare om de bara får tråkig hårdtuggad mat som grundmat i buren så att det goda blir riktigt eftertraktat. Mjukost är ju mkt bra belöning. Vi väntar med spänning att läsa dina fortsatta resultat.
vilket tålamod du har…
tvivlar du något på att han är ett bra ämne för klickerträning?
#5- ja, tålamodet är det ju sisådär med, men eftersom jag bara tränar några minuter om dagen så hinner varken jag eller han tröttna så jättemycket =)
ibland har jag mina tvivel. han är lite för aktiv ibland och hinner lixom inte tänka efter.. men hellre att han är sådan än om han bara hade suttit stilla och vart rädd eller liknande.

Håller ju mest om på rattor.i.fokus etc. men eftersom jag ska få tillökning i form av pygmémöss kikade jag på denna sida. Kul att du tränar Hermus! Jag MISSTÄNKER att du redan sett videon med "brainstorm" men eftersom den inte nämnts i tråden tänkte jag att du säkert vill se om du inte redan har ;).
Brainstorm - the worlds smartest mouse finns på denna sida :)
http://r8bloggen.wordpress.com/2009/05/17/mus-inspiration/
Jag är även lite nyfiken på om/hur du håller koll på framgång/baksteg? För du några anteckningar? När bryter du? När höjer du ribban?
#2 ja, klickerträning funkar med råttor också ;) Finns exempelvideor i min blogg (tyvärr inte på mina än så länge)

Hade en mushane förut som kom på inkallning för att jag tränade honom med solrosfrön.
Jag tränar ju med mina råttor, de kan stå, gå, snurra runt och vacker tass. Fast då har jag kört utan klicker.
Möss skulle det säkert kunna funka med men det är ju inte alltid möss tar emot godis så fort utanför buren. Lite som med katter.. Så jag kan tänka mig att de lätt tappar fokus pga det. Så det gäller nog att ha skitgott godis. Och ha en väldigt kontaktsökande, lagom aktiv mus. Sälmössen funkar nog inte så bra för det här ändamålet! :P
Älskar mina stora små vänner..
hej allesammans!
jag är jätteleden att den här tråden har stått stilla så himla länge, men nu tänkte jag komma med lite (tråkiga) uppdateringar !
i nov(?) hade hermus någonslags hjärnblödning el dylikt (kan även ha varit något annat, jag vet inte), men iallafall så hittade jag honom liggandes i sitt terraium, flämtande och ryckande. jag ville självklart kolla hur det var med honom så jag tänkte plocka upp honom, men såklart så var han i en sådan situation att han ville försvara sig, svag som han var, så han flög på min hand och gjorde vad han kunde för att hålla mig på avstånd.
såklart backade jag då undan men höll honom under uppsikt, och han såg bättre ut med tiden, åt och drack som han skulle.
efter han "tillfrisknande" är han som förbytt. jag kan inte ens byta hans vatten utan att han flyger på allt som rör sig. när jag ska städa hans terrarie måste jag fånga in honom i en petbox först, och får han minsta chans att hugga så gör han det.
jag är helt säker på att han känner min osäkerhet omkring honom, men det kan inte vara den enda faktorn till att han har blivit knasig.
men vad kan ha hänt? någon som vet vad han råkade ut för?
hälsningar Maria

#9 Usch vad tråkigt, projektet som lät så spännande och allt. Stackars Hermus :( Har aldrig varit med om något liknande så jag har tyvärr ingen aning om vad som kan ha hänt honom.
Det låter ju som om han haft en lätt hjärnblödning el liknande.. vad tråkigt!! Hans syskon/föräldrar har inte råkat ut för liknande så jag tror inte det är ngt ärftligt.. Känner du att du orkar/vill ta upp ditt projekt igen så är det bara att höra av dig, du kan få en ny pojke att träna. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

hej! tack kerstin, men nu är det 7 veckor kvar på projektet och jag har hoppat in i en grupp som bygger ett terrarium, så det behövs inte =)
Hermus får bo kvar hos mig och pensioneras i lugn och ro, han är fortfarande festlig att titta på och jag roar mig med att bygga olika aktiviteter och godisgömmor åt honom =)
Oj, vilket sorgligt och tråkigt slut på något så roligt ändå! :(
Jag klickertränar med mina hundar och tycker det är fantastkt hur mycket man kan lära dem! Filmer kan ses på:http://www.youtube.com/user/Mickvor#p/u
Jag planerar att klickerträna mina framtida möss - från Kerstin L! Det ska bli spännande att se hur det går… men först ska de få lära känna mig ordentligt och vänja sig vid att vara lösa utanför buren, och jag förmodar att det kan ta ett tag :)