Kan inte öppna ögonen
Hej!
På min skola har mössen fått någon konstig ögonsjukdom som verkar smittsam. Det började med att vi köpte 5 nya möss (4 honor och 1 hane). Alla de har haft problem med att de ibland inte kan öppna ögonen. Det rinner ingenting från ögonen och inga andra sjukdomstecken syns, utan det enda som märks är att de går med ögonen stängda. Iblan har de båda ögonen stängda och ibland bara ett. De är lika pigga som vanligt. Förra veckan satte vi in en annan hane till honorna och nu har han också börjat blunda med ena ögat. Han har aldrig haft det problemet innan.
Vad kan detta vara?

Låter läsktigt, kan inget om möss…
Annars brukar det ju va kladd som gör att ögat inte kan öppnas. Jag kan inte komma på nåt men har heller inte mycket erfarenhet.
Skada är ju en sak, men vore ju konstigt om alla skulle ha det (damm eller skräp i ögat som gör det ont ha det öppet.)
Nä, hoppas nån annan här kan hjälpa dig. Hade det varit mina möss hade jag velat att en veterinär tittade på dom.

Ja, det är ju det som är det konstiga, att det inte finns något kladd. Det ser ut som att de går och blundar hela tiden.
Skador är inte så troligt eftersom att det är likadant i tre burar. Damm tror jag inte heller eftersom att vi har samma bottenmaterial i alla burar, men denna hanen fick ögonsjukdomen först när han träffade honorna.
Jag tycker också att en veterinär ska titta på mössen. Men mina lärare och jag kommer inte riktigt överrens för de tycker att det är onödigt eftersom att möss är så små djur. Konstigt resonemang, men det är så de säger.
Ja verkligen dåligt resonemang från lärarna! Det spelar ju ingen roll hur små djuren är, de ska ju ha vård ändå!
Ja man kan ju undra vad det är… Hoppas nån här kan hjälpa dig för jag har inte en aning…

Vi hade två möss med liknande problem. Den första som fick det gick det över av sig självt på. Men hennes burkompis fick det också och när det inte gick över tog vi henne till veterinär. Hon fick salva och blev bra.
#3 - Hur kan de resonera så? Att ett litet djur är mindre värt än ett stort? Hur litet eller "billigt" ett djur än är så förtjänar det bra vård. Tyvärr så är det en del djur som har lägre "status" än andra.

#6 Jag förstår inte heller hur de tänker. Men tydligen menar de att de köper möss för 10-15 kr och då är det lättare eller billigare att avliva och köpa nya istället för att ta dem till veterinären. Men när det gäller tex kaninerna på skolan så ringer de veterinärern för minsta lilla. Så tydligen gör de stor skillnad i hur mycket djuren är värda.
(om jag hade fått bestämma hade jag tagit alla möss, hamstrar och degusar med mig hem och gett dem allt de behöver)