Barn och möss
Vid vilken ålder kan barn börja hantera möss? Jag har fullt sjå när pojkvännens syskonbarn är här. De älskar verkligen mössen och är så nyfikna och vill hålla, kela, titta etc. Men de tre yngsta vågar jag inte ha ut mössen till. Definitivt inte den allra yngst då hon bara är 2 år. De andra är 4 och 5. De är inte vana vid andra djur än hund, katt, häst och kor så de är lite för hårdhänta mot mindre djur. De blir lite sura på mig när jag säger det till dem, att de får klappa djuret försiktigt om jag själv håller i det. De vill ju också hålla. Själv fick jag mitt första smådjur (en kanin) då jag var 8-9 år. Så vad är era erfarenheter? Vet att alla barn är olika, men man kanske får något hum om saken :-)
Mvh Therese

Min dotter som är 5,5 år har precis börjat intressera sig mer för mössen. Hon är väldigt duktig med dom, kan ta ut dom själv och hanterar dom varsamt. Men så är hon uppväxt med alla sorters smådjur.
5 år är nog där barnen kan börja förstå om du förklarar att musen är ömtålig och hur man ska hantera den. Du får säga till din pojkväns syskonbarn att om dom inte är försiktiga så får dom nöja sig med att titta på mössen. De minsta kan kanske få prova att hålla om du övervakar det hela.
#1 - Tack för råden! :-)

Här hemma har syskonbarnen varit med och grejat med mössen sedan de var rätt små. Joar och Sigrid har haft egna möss i en bur här ett bra tag nu, en bra bit över ett år. Sigrid tröttnar aldrig på att ha deras möss på fällbordet tillsammans med en massa olika leksaker. Hon måste stå på en pall för att nå upp och grjsa, men fixar och trixar i evigheter. Hon kanske är en aning hårdhänt ibland, men inte så att hon skadar dem. Barnen vet mycket väl att om man håller fast dem eller tar i för hårt, så nyper mössen till för att det gör ont och de blir rädda. Kompisar till Joar har varit med någon gång, och de har blivit bitna.
Därför försöker jag styra pysslandet till att först mysa, sedan bygga labyrinter och bus på bordet. Enda nackdelen med det, är att allt jag letar fram ska med i buren när de ska ställas tillbaka i musrummet igen. Buren blir rätt full, måste jag säga.
Bifogar foto på Sigrid med sin första mus, Vattnadals Never Get Old, långhårig siamestös, som hette Ida.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#3 och #4 - Vad fina bilder :-) Det verkar som att barnen har lärt sig att hantera mössen bra.

Min erfarenhet o även det jag så efter 4 dagar på husdjursmässan är att man inte kan sätta en ålder. Det finns yngre barn som är helt underbara, lugna o fina o bara har mössen i handen. Sen finns det dom som är äldre - vi pratar om 10-12 år som inte alls är lämplig att hålla på med möss då dom inte alls förstår hur små dom är. Allt beror på hur barnen tar in information som dom får. Hur lugn musen är. Men var beredd på att en lugn mus i en hand kan reagera helt olika i en annan hand.

)