Ohyra i toa-lätt?
Jag har mitt underlag (toa-lätt) i uteförrådet. Tror ni det var därifrån Jasper fick ohyra? Ska jag ta in påsen?

Jag var ju hos veterinären i onsdags och Jasper fick medel i nacken.
Men det har fortfarande inte blivit bättre…
Och det verkar som att han vill vara så lite som möjligt i själva burströet..
Jag har tagit in påsen nu.
Åh, vad jobbigt det här är! Det känns som att jag aldrig får njuta av att ha Jasper 
Vad tror ni?
Köp en ny säck och ha den inne.. Eller så kanske han tycker toa-lätt är obehagligt att gå på. Men testa köp ny.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Ja jag vet att många av mina möss verkar tycka att toalätt är för hårt att gå på.
Prova att köp en liten förpackning mjukt spån - tex på Coop. Den är plastförpackad o har legat länge. Så får du se hur han gillar det - om han tycker att det är mysigare att gå på.

Okej..
Men är inte kutterspån cancerframkallande eller ngt?

Men kliar han sig och skuttar till för att han kanske tycker att det är obehagligt att gå på toa-lätt?

#4 Om det är det eller inte är lite delade meningar om… jag använder det men köper aldrig löst på zoo - utan alltid dom här små förpackningarna. Dom är luktfria och mjukt spån.
Annars är det aspflis/spån som du kan prova.
#5 Nej jag tror inte att han kliar sig för att det är obehagligt att gå på toa-lätt….

Okej..
Men jag kanske kan blanda toa-lätt och spån?

Ja det går jätte bra , du får prova dig fram o se om det är toa-lätten han tycker är för hård att gå på

Okej, tack för hjälpen!

Eftersom det är fabriktillverkat så kan det inehålla ohyra, också kanske om det har stått ute. När jag behandlade Leif och Adolfina mot myocoptes så fick de ta medel i nacken först en gång hos veterinären och sedan en gång till efter två veckor. Det tar ett tag innan han kommer att sluta klia sig, några dagar eller en vecka kommer inte ihåg riktigt.. Gör rent buren noga och descificera den vid första behandlingen och andra så du får bort all ohyra. Hoppas att det ordnar sig och lycka till

Men det här med ohyran är ju fortfarande kvar..
Jasper fick ju medlet Stronghold hos veterinären. Men jag fick ingen med mig. De sa att det skulle räcka med en gång..
Det var i onsdags.. och det har fortfarande inte blivit bättre..
Ni tycker säkert att jag är tjatig som håller på att skriva om hans ohyra hela tiden, men jag vill verkligen att detta ska få ett slut och att Jasper kan få vara frisk och glad!
Tycker ni att jag ska ringa veterinären och fråga varför det inte har blivit bättre?
Eller någon som har ett annat förslag?

Jasså.. tar det så långt tid innan han slutar?
Vad menas med att descificera buren? 

Att du tar död på alla bakterier och ohyra, man kan köpa desifektions medel, men man kan även koka vatten oh använda det (och lite grön såpa), (vattnet ska vara kokhet vid användning) man behöver göra rent riktigt noggrant så det inte finns någon ohyra eller ägg kvar, i allt som finns i buren. Vid användning av medel var noga med att det inte ska dofta eller finnas kvar något när mössen sen sätts in igen, jag brukar skölja den nogrant några gånger. Tänk på att om buren är av mjukare plast, så kan den vara känslig för det heta vattnet, samma med Vattenflaskan, de kan ändra form och bli förstörda. Man ska inte ha några medel i Vattenflaskan. En extra noggran rengöring helt enkelt med äggdödande inriktning 
Vad var det för ohyra han hade och vad fick han för medecin?

#12 Det menas med att du gör rent buren med något som dödar alla bakterier, ev ohyra som finns kvar i skrymslen o vrån.
Hur längesen är det sen du var till veterinären?
Kanske du kan ringa o fråga om du kan få komma dit o hämta en dos att ge själv hemma. Då uträknat efter det datum han fick sin första dos - sånt kan veterinären räkna ut åt dig. Då behöver du bara betala själva "medicinen" o slipper en massa andra avgifter… om du nu inte vill att veteriären ska titta på honom en gång till.
Många veteriärer gör så om man ringer o pratar med dom o första kuren inte räckte eller hjälpte o man då från start gått hos dom *Ler*

oops såg inte det ovan, jag fick en annan medecin och fick med mig, men vad hade han för ohyra?
Det skadar aldrig att ringa och fråga, de ska ju kunna det där och är du osäker så slå då dem en pling och fråga om hur lång tid det lär ta innan bättring vissas, det är möjligt att det tar längre tid men då får du ju veta det och slipper vara orolig. Det är jobbigt att se när de inte mår helt oki så det blir kanske lättare om du känner att du har fått svar på dina frågor och du vet att det kommer gå över snart. Lycka till

De såg typ inget på honom, de sa att han kanske hade kvalster som inte syntes typ, så han fick medlet Stronghold.
Jag kan ju ringa när de har öppet och fråga om jag kan få nytt medel 
Tack för hjälpen allihop!
Ska göra rent buren noga nästa gång med kokhett vatten och lite såpa.

Vi har kört stronghold på hundarna mot svårbehandlade löss. Det är verksamt i upp till 5 v, och då ska all ny ohyra som kläckte på värddjuret eller i dess omgivning hinna dö av det långtidsverkande medlet. Tar även invärtes parasiter, upptäckte vi på allvar. Visst, det stod så i papperen, men att hitta en 15 cm lång död mask på golvet var mindre skoj!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jaha.. usch! 

snacka om starkt medel, någon droppe i nacken och även inälvsparasiterna dör..
stronghold är väl en engångsbehandling?
Jag tycker du ska mata på Jasper duktigt. Göra en egen blandning med säd och fröer från ICA, Coop etc och EJ från zooaffären - därför att du kan vara säker på att mat gjort till människor är färsk, bra och näringsrik! Bra mat höjer immunförsvaret. Ett bra immunförsvar minskar ohyreangreppen.
Du behöver inte rengöra saker frenetiskt när du behandlat Jasper mot ohyran, men om och när han blir frisk bör du undvika att smitta honom åter med ohyra, främst genom att undvika smittor från andra djur och rengöra allt du köper på zoo innan du ger honom det.

Okej.
Jag gör redan en egen blandning med sädesslagen, lite fröer och nötter.
Okej, då vet jag.
Jag har köpt sånt där mjukt spån idag och ska blanda det med toa-lätt.
dåså… ge honom lite extra nyttig färsk mat också, så att han får lite bättre kondition. Sedan kanske du bör planera att skaffa en kompis till honom som kan putsa honom. En hona som ej kan få ungar kan passa - kan dock vara svårt att få tag på… (tips, äldre röda honor brukar inte kunna få ungar)

Ja, en kompis skulle vara bra!
Men då måste det vara säkert att de inte kan få ungar och att de inte börjar bråka..
en hona och hane bråkar inte… man kan aldrig vara 100 % säker, men rätt säker om man försökt para en hona flera gånger med olika hanar och det inte blivit några ungar.

Okej.
Då får jag köpa en hona någon gång till Jasper
tja, den dagen du vill ge honom en hona som sällskap som förmodligen inte kan få barn kan du kontakta oss uppfödare - vi har ofta många honor, varav någon ej har blivit dräktig trots upprepade försök med flera hanar…
en kastrerad hane som kompis vet jag ej om det fungerar, men om det gör det så är det även ett tips

Jag ringde just veterinären jag var hos i onsdags.
Hon sa att det inte verkade som om han hade parasiter eller så. eftersom att det inte hade funkat med Stronghold. Hon sa att han kanske bara är var lite känslig mot toa-lätt..
Så jag ska testa att blanda toa-lätt och spån så får vi se om det blir bättre! Om inte det funkar så får jag byta till något helt annat burströ.
Jag har just descificerat städburen, transportburen och alla resten av grejerna (hus, matskål mm.). Jag har inte gjort det på hans bur än eller grejerna som ligger i just nu, ska göra det imorrn.
Så får jag hoppas att han blir bättre. Jag vill gärna kunna köpa en kompis till honom!

#27 Det är ju en hane du har, och han sitter nu ensam så att skaffa en kompis till honom är nog lite sent. Ska man ha hanar tillsammans så ska man ta dom redan som små och då oftast blir det kullsyskon.
Så där ska du nog tänka lite, du kommer antagligen få ha dom i varsin bur.