Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1112 ggr
lukiluk98
0

dans mus??

hej  min ena mus tindra dog den 7 mars den 21 mars ska jag köpa ny på utstelningen i stocholm men min andra mus råttan hona börjar bli ledsen. jag får låna en dans mus hane kan man ha en dans mus med en tam mus??

lukiluk98
0

jag får låna dans musen av en kompis

Muszimba
0

Tammus är rätta namnet, men förr så kallades de för dansmus. Om du har en hona idag så bör du inte ha en hane som burkompis om du inte vill ha musbebisar.

lukiluk98
0

ok tack så mycket så en dans mus är sama sak som en tam mus

[IsabelleA]
0

Ja, det stämmer att det är samma sak :)

lukiluk98
0

ok tack igen

:)

Glad

amaira
0

Om den musen du har kvar, är den som har svansknyck, ska du absolut inte sätta ihop henne med en hane, eftersom det är ärftligt, och inte något trevligt för en mus att leva med. De behöver sin svans i sitt liv, som det "smidiga verktyg" som det är.

Ska du över huvud taget satsa på ungar? För sätter du en hane till din hona, så har du ungar om ungefär tre veckor.

Läs på i så fall!!! Annars kan det gå illa.

Till exempel lär du få han-ungar. De måste skiljas från mamman och syskonen när de är ca 4-5 veckor, annars får du en baby-boom utan like! Varje kull kan bestå av mellan 6 till 16 ungar. Förvånad

Har du extra burar? När hanarna är mellan 5 och 6 veckor börjar de troligtvis slåss med varandra. Sätter man dem då inte i egen bur, en och en, kan de skada varandra svårt, och även döda varandra plågsamt.

Får du tio han-ungar (inte alls omöjligt) behöver du 10 extra burar om de börjar bråka och slåss.

Mitt råd är att vänta med kompis till henne, tills du köper en ny hona. Då har du dessutom tid att se, så inte även din nuvarande mus blir/är sjuk. Din ena mus dog, det kan vara smittsamt.

Tar du såhär fort (inte ens en vecka) in en ny mus, kanske hon även smittar denna…

lukiluk98
0

den har inte svans knyck. ok ska vänta en vecka. men hon äter skit lite och hon siter bara stila i sit bo / hus

ivanhoe81
0

umgås så mycket som du kan med henne, ha henne gärna med dig på axeln då du ska pyssla där hemma

amaira
0

#7. "Hon äter skitlite och sitter bara stilla i sitt bo"

Det kan faktiskt bero på att även hon är sjuk… Många av mössens sjukdomar smittar…

jag är ledsen att behöva säga tråkiga saker, *tröstekramar*, men gör du fel här nu, kan allt bli ännu värre sen.

[IsabelleA]
0

Håller med Amaira, Hoppas allt löser sig!

lukiluk98
0

ok tack för alla svar =) hur ser man om hon är sjuk? är det vanligt med sjukdomar?