Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1421 ggr
kaniniz1
0

Hamster vs Tam mus

Jag har haft  möss för ett x antal år sen=) och har nu guldhamstrar men jag är intresserad av att ev skaffa  möss igen, och nu undrar jag om det är stor skillnad mellan att ha hamster och ha möss?

Tex:

*Maten

*Hanteringen

*buren/inredningen

*sjukdomar m.m.

*om man inte hittar nån uppfödare när, för/nackdelar med att skaffa från zooaffär?

Hoppas jag inte ställer allt för krångliga frågor vill bara vara säker på att jag kan ta hand om en mus på bästa sätt innan jag skaffar en=)

Charlie2006
0

Har själv haft hamstrar i många år och har även nu både en mus och några hamstrar. Flört.

Det är skillnad på maten (hamstrar ska ha foder med "socker" i ex lite färggladare basfoder eller vad man ska säga, men även såklart fröer, undulatfoder, vete, korn, havre m.m som möss oxå ska ha. Möss kan äta mera människomat än hamstrar och enligt min uppfatning har möss tåligare mage än hamster), inredningen (möss ska ha mera att klättra på och ja mera på höjden än en hamster om du fatar vad jag menar?;)). Hanteringen är väll det samma? själv märker jag ingen skillnad på hanteringen.

För mig finns inga fördelar med att köpa djur ifrån djuraffären då dom ofta är ohanterliga, kan ha ohyra, mus honor kan vara gravid m.m, sen kan personalen inte så mycket. Men det är ju bara vad jag tycker Glad, finns säkert andra som tycker annat oxå.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

jossehhh
0

Jag tycker att det är mycket bättre att köpa från privatperson, men djuraffär kan vara bra det med. Det tar lite längre tid för dom att bli tama och man får inte lika mycket info. Uppfödare har bätre möss, men dom i en bra djuraffär är ju lite mer som ett lotteri, om man får en bra eller dålig mus..

Jag känner att jag får mer kontakt med mössen än vad jag har haft med hamstrarna, men jag vet inte.

Digitalis
0

Möss är ju flockdjur till skillnad från guldhamster. Och lever även i vilt tillstånd nära människan. Så jag skulle tro att möss av naturen har andra förutsättningar att ha människovänner.

//frida

kaniniz1
0

Tack så mkt=)

Det lutar mer och mer åt att köpa två möss nu=)

Har läst om deras sjukdomar dom kan få här… Men är det mkt sånt på tam mössen? Och är det nått som ni vet är smittsamt till människor?

Det är det som jag är osäker på=/ Annars skaffar jag nog två på direkten=)

kaniniz1
0

Putt

Muszimba
0

Ingen sjukdom vad jag vet som smittar över till människor. Ger man möss bra omvårdnad och foder så brukar det inte vara några problem.

BMEXX
0

Jag har inte haft möss så länge men däremot haft hamstrar i en massa år.

För mig är skillnaden att en hamster är mer keliga men att möss är extremt roliga att se på när de håller på med alla sina bus.

En negativ sak med möss är väl att de är så små och snabba men antar att det bara är jag som inte har fått in rätta tekniken än;P

// Pabblo

Muszimba
0

BMEXX, ju mer man håller på med mössen, desto mysigare och goa blir de. Jag hade en mus som kom fram så fort jag började prata med henne och ville komma upp.

BMEXX
0

Jo en har faktiskt blivit väldigt entuastisk när jag är vid buren(när hon är vaken då) så jag antar att det blir bättre med tiden:)

// Pabblo

Grodan
0

#1 Jag kan inte hålla med dig om vad en hamster skall och inte skall äta…Sockrad mat skall inga djur äta. Ej heller processad föda - dvs färgade klumpar.

Du skall veta vad du ger ditt djur och då är en gyllene regel, precis som på möss, att blanda torrfodret själv.

Så i stort sett skall hamstrar äta samma mat som möss. Tro det eller ej, men hamstrar äter även kött!!!

Jag föreslår att du läser någon artikel om utfodring till hamster på hamster-ifokus.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Charlie2006
0

#10 Vi har nog olika åsikter det där med vad hamstrar skall äta och inte äta i sitt basfoder. Jag blandar allt själv till hamstrarna och ja mina har aldrig varit sjuka, blivit överviktiga och dom har levit länge Flört. Grodan menar du att jag ska läsa en artikel vad man ska ge hamstern?  om det är riktat mott mig så vet jag att den ska ha kött (ger mina kött regelbundet) och har nogrant läst igenom vad det ska vara i dens blandning ;), alla mina djur får egenblandningar förutom katterna då :P ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
0

#11 Jag reagerade på "socker" och färgglad mat, något som är helt NO NO för djur (utom djur som har som nisch att äta socker men det har inte hamstrar…) samt att hamstrar inte skulle äta människomat och har känslig mage…

Charlie2006
0

#12 Okej ;) Med socker och färgglad mat menar jag frukten och grönsakerna (torkade bananer, ärtplator, torkade morötter, torkad majs) ;). Den ända människo mat jag ger ellerfall är ägg, osaltade pankakor, kokt potatis, pasta, barnmat (och sen såklart frukt och grönsaker). Känslig mage har dom (menar med det att dom inte kan äta kryddad mat, lök och inte citrusfrukter, dom blir otroligt dålig i sin mage då) :).

Min hemsida

//Frida

Grodan
0

Men torkat frukt och grönsaker skall de väl itne ha med tanke på kindpåsarna.

Charlie2006
0

#14 Inget som klibar ihop dom ;), fast dom ska ex inte ha gryn av ex havre, veta, korn m.m och ris för det klibar ihop deras kinder ;).

Min hemsida

//Frida

Grodan
0

man ger dem väl hel eller krossad säd?

men dåså, då är väl matbiten avklarad… jag läste knas och du skrev lite knas… no hard filings? Oskyldig

Vad jag själv tycker är den huvudsakliga skillnaden mellan mus och hamster är karaktär och levnadssätt. Hamstrar är solitära och kan ej bo med artfrände. Möss är flockdjur och uppskattar artfränder. Hamstrar är egensinniga, sover mycket och är lite slöa. Möss sover en hel del de med, men är pigga och vakna varelser. Snabba i fot och tanke. Hamstrar är korkade. Möss är smarta och kan lära sig saker. De vänjer sig snabbt vid ting och uppskattar att ha samma dygnsrytm som människorna omkring.

MEN jag har lite fördomar och gillar inte hamstrar för fem öre… men jag har hållt i en i a f… och tagit foto på några och skrattat väldigt åt jättemånga… hehe Tungan ute Flört (skrattat för att de är så fula…)

Charlie2006
0

#16 Ingen fara ;) jupp hel och skalad säd är det som gäller ;).

Min hemsida

//Frida