Är de sjuka? Parasiter??
Jag är nu orolig för mina möss som jag tycker ser lite ruggiga ut, och då främst India. Jag funderar på om det kan vara någon form utav parasiter? :(
jag ska försöka beskriva "symptomen":
- India tvättar sig ofta och länge samt kliar sig
- Jag tycker att Indias päls ser tuffsig ut, kanske även lite flottig, den delar sig lite vid nacken när hon sträcker på sig. Är iof. osäker på hur hårlaget texel brukar se ut då det är första gången jag har möss, men pälsen ser liksom ojämn och ja, ruggig ut. Men inga kala fläckar.
- Båda har "ringar" runt ögonen, och India såg ett tag ut som om hon fått ett rivsår elr. liknande vid höger öga men nu är det bättre (två dagar senare).
- India kan låta lite när hon sitter på mig axel, det är som väldigt svagt…fågelkvitter? svårt att förklara, och det hörs bara ibland. Hon "nyser" i alla fall inte…
De är pigga, aktiva och nyfikna och äter + dricker bra, där har jag inte sett någon förändring. De får egenblandad mat efter receptet här på iFokus samt färsk mat som ärtor, avokado m.m. Underlaget i buren är för närvarande toalätt + zooman pressat burspån (som ska vara obehandlat och dammfritt, men jag litar inte riktigt på det..).Det var lite av en nödlösning då jag inte fått tag i alspån ännu. De har bara bott hos mig i en vecka så jag funderar febrilt på vad som kan ha orsakat detta :(
jag tycker uppriktigt att de ser krassliga ut. Kan det vara parasiter av något slag? Bör jag testa t.ex. ivomec och se om det blir bättre? Eller kan det vara spånet? Borde jag åka till veterinären?
Jag hoppas att ni erfarna musägare kan hjälpa mig! Lägger upp några bilder också som jag tog idag på muslingarna, men det är svårt att se på dem…
Hmm, jag tycker inte dom ser krassliga ut på bilderna.. Texelpäls är "tuffsigare" än korthår men den ska inte vara fet.., kanske beror på avocadon, den är jättefet. Här uppvisade dom inga som helst tecken på sjukdom/parasiter, hade jag misstänkt nåt så hade vi aldrig sålt dom.. Att hon låter har vi ju redan pratat om och jag vet faktiskt inte varför hon "kvittrar", hon har inte sagt ett pip här
. Olika läten kan ju vara tecken på sjukdom, tex cancer, så känn igenom henne om du känner nån knöl eller nåt.
Nu sitter jag här och är jätteorolig för "mina" bebisar…..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

nej, du har rätt. Jag kanske överreagerar :P Jag får väl hålla ordentlig koll på dem och vänta. Men den överdrivna putsningen? Och att India kliar sig ofta? Kanske är hon bara stressad så här i början…. Och det där med att hon låter, det är jättekonstigt. Om jag har henne i handen och håller upp den mot örat, då hörs ingenting. Om hon däremot traskar runt på min axel så kommer det ibland svaga små ljud.
Förlåt om jag oroade dig i onödan! Och tack för svaret :)

Kvittrande möss beror på npågot med lungorna, troligt mycoplasma, men det finns anadra saker som kan ge Rossel. En riktigt bra musveterinär ska kunna hjälpa dig, en vanlig ska nog kunna klara av att skriva ut någon form av antibiotika i alla fall.
Om du ändå går till en veterinär, kan du ju be dem kolla efter ohyra. De kan ta skrapprov i nacken, eller kika noga och sen om det ser misstänkt ut, dra loss något hårstrå och kika i microskop.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det kan ju vara så att India är känslig för spånet också.
//frida
Jag pratade nyss med min kompis som skaffat mus ungefär samtidigt som jag, och hon berättade att han liksom India kliar/putsar sig mycket och att pälsen delar sig lite i nacken och ser konstig ut. Det vi har gemensamt är att mössen har toalätt och samma spån i buren, + att de får torrfoder för hundar som jag har hemma. Så nu har jag tagit bort all hundmat och ska även byta spånet mot alspån. Då kanske det blir bättre, hoppas! Ska även titta efter ohyra och lyssna ordentligt på India, kanske är hennes små ljud kopplade till hundmaten/underlaget i buren.
Först måste jag säga att jag tycker att det är underbart med ägare som bryr sig och ser små små detaljer.
Dina möss ser lite tunna ut. Det skadar absolut inte att besöka veterinär och få medel mot yttre och inre parasiter. Då kan du i a f känna dig trygg med den saken.
Sedan bör du fundera på utfodringen lite. Kanske behöver dina möss mer kolhydrater eller mer protein? Kanske behöver de även lite mera muskler?
Tack för svaret Grodan! Om de inte ser bättre ut nu när jag tagit bort det som skulle kunna vara "farligt" blir det absolut en tur till veterinären.
Intressant ang. musklerna, bör jag kanske stoppa in ett hjul till dem? Har läst både bra och dåliga saker om hjul.. har iof. ett men det får de bara ha en liten stund varje dag när jag har koll på dem :) annars så har de an massa grejer att klättra runt på, men det räcker kanske inte…
Har ni några förslag på vad kan man ge utöver den "vanliga" maten som är nyttigt och innehåller mycket proteiner/kolhydrater? Idag fick de en röra av ärtor, broccoli, avocado + lite lite pecannötter. Pasta tycker de om, men det är kanske inte så nyttigt :)
#9 Mja, hjul tycker inte jag är så bra. Om du tror att de får bra motion kanske de behöver mer protein. Eller så kanske de får lite mera hull när/om du behandlar dem mot yttre och inre parasiter. Gå gärna till veterinär och gör ett hudskrap - gärna de där vita prickarna runt öga (finns även på huden i ansiktet och i nacken om det är skabbkvalster) - samt ett bajsprov.
Jag är skeptisk till att underlaget har något med dina möss hull, kvittrande och kliande att göra… Du behöver tänka igenom foderstaten. Blanda en egen torrfoderblandning till dina möss - som de alltid har tillgång till i sin bur. Massor med recept, tips och trådar om sådana finns här.
Grundligt genomtänkt utfodring löser de flesta hälsoproblem!!! T o m skabbkvalsterangrepp kan hållas på halster vid bra foderstat - i o m att musen får mer energi och näring så kan immunförsvaret jobba bättre med irritationer i miljö och kropp.
Okej, då ska jag nog åka till veterinären oavsett, för säkerhets skull.
De får egenblandad mat efter recept här på iFokus, och har fått det från dag ett…men jag kan absolut anstränga mig mer med färskmaten, men ska man ge det varje dag? Och hur mycket? Läste att det skulle ges kanske några gånger i veckan, men jag antar att det finns många olika åsikter ang. det :)