Mat till undernärd mus?
Sedan mössen fick torv och en massa kvistar & granris i buren har de roat sig med att gräva gångar & hålor, klättra på kvistarna och springa runt i buren som små överaktiva galningar…
Det är ju väldigt kul att se att de sysselsätter sig och har roligt, men sedan de börjat röra på sig mer har de även blivit smalare. Tindra är ganska "kantig" och man känner benen lätt, Blue är inte lika mager men har blivit tydligt smalare…
Så jag undrar vad jag kan ge dem för att de ska hålla hullet bättre. Problemet är att de är ganska kräsna, bara viss mat duger och då är det oftast pasta, smör eller annat mindre nyttigt…
Så, har ni några tips på feta fröer eller färskmat som de kan tänka sig att äta? 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Solrosfrön, det är väldigt feta fröer och ska betraktas som godis. Ge alltså inte för mycket av dem.
Jag skulle sluta upp med pastan, som bara ger tomma kalorier. Om dom inte får det, kan dom inte äta det, hur "kräsna" de än är
.
Ge dem den nyttiga maten, så tillgodogör de sig maten istället, och äter sig inte mätta på sånt som inte ger dem någon näring.
Det är som med barn, ge dem godis mellan måltiderna, så "äter de inget" när maten serverras, för då är de ju mätta.
Försök blanda ihop én bra foderstat, och håll dig till den, är mitt råd. Samt blanda in solrosfrön, undulatfrö, lite valnöt kanske (dyrt men nyttigt fett) i lagom mängd. För mycket gynnar dem inte, även om de skulle lägga på hullet.
Avocado är ett annat förslag. Lax och ärtor, men kom ihåg att färskfoder är ett tillägg till foderstaten där säd och frön är bas, och som de alltid ska ha tillgång till.
Läs på lite näringslära
Det som är bra för dig, är i stort sett bra för dina möss.
I övrigt förstår jag dig! Jag har också livliga möss i stora burar. Och jag tycker själv att det är svårt att ge en bra foderstat som håller dem i lagom hull. Söker fortfarande efter "det ultimata" - som många gånger kan behöva vara individanpassat.
De har olika näringsbehpov i olika åldrar t.ex. Och en del har alldelees för lätt att lägga på hullet, medan andra lätt blir för spinkiga. Så, för mig som avlar, är det också en avelsfråga.
Men, den NYTTIGA maten, den som är anpassad för MÖSS, får aldrig komma i bakgrunden.
Fler förslag från andra?
#1 och #2: tack för tipsen :) Solrosfrön och undulatfrön ger jag redan, samt vissa nötter men de är inte så förtjusta i det…
Ärter, fruktpuré och grönsaker äter de gärna, men när det kommer till mer proteinrika saker är de ganska kräsna… de äter inte ägg (bara skalen..), rått kött, fisk etc.
Ska testa att blanda ihop lite röror åt dem dock, kanske de hellre äter det "äckliga" om det är uppblandat med något gott? :)
Avokado säger jag nyttigt fett och mina möss ÄLSKAR det :)
// Elin B.
Hundtorrfoder?
Jag brukar ge mina hundtorrfoder, dom älskar det. Levergodis är en klar favorit.
Ska du köra hundtorrfoder så kan du ju köpa valp eller högenergifoder som är lite fetare! 
Engelsktypade möss har lättare för att bli rätt tunna när de motionerar mycket och behöver då ganska mycket animaliskt protein.
Jag förslår en av mina populära geggor… (som jag f ö fått av Ale)
Jag mixar
- kycklinghjärta
- kycklinglever
- köttfärs
- blomkål
- broccoli
- spenat
Allt är i ursprungsskick, dvs RÅTT!!! Jag ser alltid till att ha blandningen i frysen - det tar dock otroligt lång tid att tina!!!
Mina djur älskar det. Nya djur som får det första gången får inte så mycket då de inte är vana, men nästa gång är de med på noterna och äter glupskt.
Eftersom det luktar apa ger jag dem inte för mycket. Hellre för lite men ofta än för mycket sällan. Vill att de äter upp allt och att det inte luktar i buren.
#10: jaha.. mina är dock "vanliga" möss (vet inte om man kan kalla dem svensktypade när de är uppfödda här i Finland :D).
Hm, ska se vad det finns i affären. Eller kanske försöka tigga till mig lite viltkött av min farbror (för det borde väl nästan vara ännu nyttigare?). :P
Jag ger mina engelsktypade zophobaslarver och grishjärt som de slafsar i sig 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
mmm… #12 det är faktiskt BRA för dem… men äckligt
#12 zopholarver biter inte de tillbaka även om det så enbart är huvudet kvar??
Nej, de biter inte tillbaka. Då ska du se huvudkapseln på rosenbaggslarver…de vil jag INTE ge till möss…till och med mina leopardgeckos har respekt för dem. De biter så det sjunger i pincetten
men tycker man att små söta mjölmaskar är trevligare så väljer man det ;)
jag hade bara hört att de kan bita tillbaka rejält det var bara det som jag kom och tänka på
Möss biter ännu hårdare kan jag berätta 
jo tack att de kan bita det vet jag, mitt finger har lekt fiskedrag ibland när de har bitit till och enda sättet att få dem att släppa taget är att hålla fingret stilla tills de slappnar av (väldigt lätt när det droppar blod och gör ont)