Cream!
Nu vill jag verkligen VETA!
jag har försökt att läst på, satt mig in i genetikens alla vrår, frågat till höger och vänster och fått fram att ceam, å ena sidan ska vara en varm ton, som grädde, och aldrig får slå mot kalla toner (Eva Johansson). men å andra sidan har jag också fått höra att cream inte är A(y)…utan aac(e)c(e)…alltså tillhör de beiga tonerna…som ska vara kalla *suck*!
En förklaring är den här:
till "dominant yellow" A(y) kommer anlaget för extrem fetma och juvertumör. Det ser man på ALLA röda/gula/fawn men ALDRIG på cream. Dessutom kan du få riktigt stora kullar på cream + cream parning men inte mellan A(y) + A(y) då en homozygot A(y) dör som foster"
Eftersom man parar cream+cream med stora kullar som resultat bör det alltså stämma att det inte finns A(y), eller??
jag vill verkligen förstå det här och därför bråkar jag med mina frågor. För mig räcker det inte med att man selektivt har fått fram en snygg cream…jag vill veta byggklssarna i färgens genotyp!
Bilden visar min cream som ung, ca 6 veckor gammal
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Och här som 3 månader gammal, betydligt mörkare
Super söt :) Tyvärr har jag inte svaret på dina frågor. Men jag hoppas att ngn annan har det.
Har du som mål att få fram snygga cream? eller har du fler inriktningar? :)
#2 under grodans tråd i avel & uppfödning har jag försökt presentera mina mål och inriktningar när det gäller färgvarianter.
Jag tycker mycket om bleka djur med mörka ögon så jag hamnat på cream (som är godkänd färg) men tycker även om beige, stone, coffee, bone you name it!
Fast…min stora kärlek är genomgående blått. Jag vill gärna jobba med rent blå, extreme blå, blå burmese och blå chinchilla.
#3 Ska kika där! :) Blått är flått!
Ja, eftersom jag höll på med cream på 90-talet och den engelska genetiken var det enda som gällde var jag säker på att cremarna var chinchillablekta choklader, blåblekta röda eller chinchillablekta röda.
Jag gjorde egna creme "from scratch". Jag parade en av mina fawn med en av Grodans säkra holländska silveragouti. 1 gul unge blev det. Men creme? Om man tittar på bilden ser man tydligt att musen är A(y) då den är fet. Jag testade att para tillbaka honan (ja det var en hona!) med sin pappa för att bleka ut mer. Ur den kullen blev det ännu en gul unge.
#5 MEN GUD SÅ GUL!!! Nä, det är väl inte cream…hoppas jag?
Så var det det där med creme eller cream, hahaha!
När jag var hemma hos Lena Tysk i vinter så berättade hon om de olika varianterna som föddes i hennes creme + cremekullar. Just ja, det mindes jag, man fick även albino och så kallade "stone" i sina kullar och det bevisar att cremarna inte avlar rent. De fungerar likadant som cream (observera skillnaden i stavning) på marsvin! Där föds även vita och buff i kullarna vilket beror på att cream bygger på två olika mutationer i c-lokus. Creammarsvin har c(d)c(h) och när de kombineras blir några ungar c(d)c(d) och c(h)c(h).
På finska genetiksidan står svaret för creme på mus. De har bara döpt om creme till "bone" och "stone" till "beige"
Creme är alltså aa-c(e)c dvs de är svarta med en albinogen och en extreme dilution-gen.
#5 Ja, varför fick du inte Cream?
Jag har alltid trott att de "riktiga" Cream är A(y)c(ch)c(ch). De Cream Madeleine Raftö hade på nittiotalet skulle ju vara sådana. Dock var ju hennes Cream offwhite, precis som Bone.
Kanske är Ayc(ch)c(ch) inte alls offwhite utan mer beige? Och fås fram genom att avla på bleka gula, som även gärna är homozygot för Chocolate mm. Dock är avel på sådana Cream jobbig och det blir väldigt många möss med "fel" färg…
Idag är samtliga Cream Bone. Det skojiga är att vi har både BE Cream och Bone i vår standard.
#6 CREAM 
Ska bli skoj att se om man kan göra Cream med Recessiv Yellow…
#8 den där hade ju bara Cc(ch) och antagligen var väl hennes dotter likadan. Jag antar att jag kanske skulle ha testat att para med silveragouti i ytterligare generationer så kunde jag väl få nån.
Ja, det var vad Madde (och jag) trodde men det var inte så. Även Maddes och mina (och Lena Tysks) är av samma genetik som finnarnas bone. Jag tycker att det är fånigt att byta namn på befintliga färger så skulle jag sitta i SVEMUS standardråd skulle jag stryka bone omedelbart…
#10 men du är inte 100 på det? Har du någonsin sett en A(y) Cream?
Nej och eftersom vi slutade med A(y) mössen pga fetman och juvertumörerna så kommer jag nog inte att få se nån heller. Jag har blivit tillfrågad om jag vill ha ee möss men jag har tackat nej.
Jo, de är dumma de där tjockisarna… men Recessive Yellow då…?
Bara att köra igår, Grodan! Du gör cream på recessiv yellow så tar jag blått och pearl…och dåliga bone-stone-cream
-DEAL!!!!!
näe, är inte intresserad av att ta in en till variant just nu