Mushane önskas låna
Hej!
Mushane önskas låna, bra och trevligt temperament är det allra viktigaste! Sedan ska han helst vara tecknad, vara tan eller vad det heter? Eller helt svart eller ljus - ej rödögd. Dock får han inte vara agouti eller liknande färg då honan vi ska para honom med är det och vi vill ha blandade färger. Innan 3 veckor måste honan paras då hon annars blir för gammal. Finns i sthlm, älvsjö. Antingen kan hanen få komma hit i några veckor eller honan hem till er några veckor. // Alexandra

Chippers du gör som du vill MEN du fick honorna nyligen - ta o lär känna dom, lär dig massor om möss först innan du tänker på att ta en kull. Bara ett råd i all välmening. Du har hela livet på dig att ta kullar. Finns ingen anledning att jäkta.

håller med. Verkar som om du vill föda upp alla djur. Tar'e lungt, mushonarna är dina första möss. Så chill' och koncentrera dig på att lära känna dom så mkt som möjligt först =)

Jag ska inte börja föda upp. Men carro ska ta en kull på hennes hona och ha mössen hos sig medans, men jag hjälper till att leta hane. Honan måste paras innan tre veckor sen är det försent, men jag/hon lär ju hitta en hane vi får låna tills dess. ;P

Benjy: He he, nej, eller klart man vill men varken får eller kan. Räcker med marsvin =D Dock ska (som sagt) Carro ta en kull på sin hona men jag ska hjälpa till o sköta dom och leta efter en lämplig hane. ;P

Ja jag skulle bli lite snopen om ni hittar en hane - ingen lånar ut sina, eller tar hem honor för parning. Det är mycket med karantäner osv…. o uppfödarna har sina hanar till sina egna honor.
För jag utgår ifrån att även om det är så bråttom.. så tänker ni vara seriösa o inte bara ta en hane vilken som helst? Utan vet att han kommer från linjer som är friska o blir gamla, med bra temperament osv… o alltså då vill ni hitta en hane som har några led stamtavla bakåt?

Ehm, ja det är klart … så dum är jag inte, och inge bråttom heller.
Hmm, har hört att många lånar ut sina hanar, iaf de som de inte fått sålt , … ska leta på!

varför är det brottom innan 3 v?

#7 Sedan kan inte Carros mushona paras längre, då är hon för gammal.

#8 Vad är för gammal då???

#9 Hmm ….vet ej riktigt men när jag köpte de så sa Mymlan att de måste iaf paras innan 1-1½ månad isåfall, och vi har haft dom kanske 2 veckor nu tror jag .. så … tror att de är runt 16-20 veckor nu, eller kanske lite äldre, fast Mymlan kanske vet bättre. ;P
Kom ihåg att det är 1 år Chippers…
Sen kan man inte avla längre ;)

Okej, tack malin_2 .. :-)

7-8 månader är det senaste man kan para sin mushona fförsta gången har jag hört. ju längre man väntar dessto jobbigare kan det bli för honan under födseln. Efter den första gången är det då lättare för honan och man kan para upp över året om honan är i bra form.
#13 Jo det kan nog stämma. För jag menade mer om den fått ungar innan.. visst är det mellan 5 mån och 1 år man kan avla på en hona? Hur länge måste man vänta mellan kullarna?

#13 stämmer bra det att första gången så ska man inte vänta längre än än så.
Jag vet inte exakt hur gamla dom är vet jag inte - men tjejen som hade mamma o pappa o har fött upp dom började prata med mig här i somras - då var dom vad jag förstog redan så pass att dom klarade själva.
Chipper de var 7 veckor då jag tog hand om dem i september då vi var med på filminspelningen. Jag och mitt minne sammarbetar ej så bra, blir väl så då man blir gammal *S* det var i mitten/slutet av september -06. Muszimba är ditt minne bättre? du var ju med..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

okej. :P Men Mymlan när kan hon senast paras? Vet du de?

Mymlan, jag är osäker på datumet men det var under de sista 2 veckorna i september.
#17 varför inte ta lära känna mössen ordentligt. Jag kommer snart (hon är ej satt med hane än) få tecknade möss efter en ag dutch korthår tecknad mus som jag tänkt sätta med en berkshire hane agouti långhår. De andra har sagt redan så bra ang parning vid ålder etc.

Hmm, men alltså det gör man ju under tiden ändå, ska jag vänta månader bara för att lära känna mössen? Och sedan kanske det är försent att carro kan para henne? Lixom, vi har inte så jättemycket tid på oss .. kanske max någon/några månader …
Måste inte nya möss sitta i karantän också *hmm*
Innan dom träffar andra ….

40 dagar är det som de ska sitta i karantän innan man sätter ihop dem. Det är för att se till att de in te bär på något som inte märks hos ägaren.

Ja minst 40 dagar - en del tar för säkerhets skull gärna 5-10 dagar till….
Chippers kan du förklara för oss varför det är så bråttom för dig o Carro??? Varför ni inte har tid att lära känna mössen, lära er om dom osv. Ofta så är det aldrig dom första mössen man har som man börjar avla på. Utan ofta så är det dom man sen skaffar efter dom, då man vet att man verkligen vill avla osv… och då skaffar man ett par honor utifrån det - med stamtavla där det finns som man vill ha…
Ingen av oss här tycker att ni behöver ha så bråttom, utan ta det lungt… ungar finns ju hos många om det är nya möss ni vill ha.

#23 Det har varken du eller andra med att göra. Detta är min tråd där jag önskas låna en mushane. Jag vill endast ha svar på min ursprungliga fråga i fortsättningen, tack!

Mushane önskas fortfarande att låna. Har ni ngn så kontakta mig gärna privat! :-)
Vi menar inget illa när vi säger att du kanske kan vänta ett tag. Vi bara informerar. Tänkte bara påpeka det…
Självklart får du ha denna tråd till ditt ämne.. men andra måste få säga lite också, eller hur`? ^^

Jag vet att ni inget illa menar, men här vill jag inte ha någon diskussion, detta är min annons tråd där jag endast vill få kontakt med de som har mushanar att låna ut, vill ni diskutera detta kring ämnet så starta egna trådar.
#27 Jag tror ärligt ingen kommer låna ut hane. Vill man para får man köpa hane själv. Detta är inget emot dig bara det att alla är rädd för få in någon smitta.

Mymlan jag kommer leta på som tusan, inte bara här såklart. :-)
Jag ber om ursäkt, men egentligen har hon nästan med det att göra.
Tror du inte att vilken seriös uppfödare som helst, som skulle kunna tänka sig att låna ut en hane till dig, undrar varför det är så bråttom? Speciellt med tanke på att du/ni precis fått möss.
Det finns troligen ingen erfaren uppfödare som vill låna ut sin hane utan att först veta vad honorna har för bakgrund, och vad det är för tanke bakom parningen.
Sen så har jag, precis som många andra här i världen, fördomar mot yngre djurägare som vill ta ungar på sina djur. Allt för många verkar vara omogna småflickor som inte tänker längre än näsan sticker ut.
Och ta inte illa upp men av inlägg 24 får jag intrycket av att du är både omogen och oseriös.
Det kanske inte alls stämmer, men du ska nog tänka dig för två gånger innan du uttalar dig så igen. Folk kan ju få fel uppfattning om dig.

#30 Du får ha dina åsikter, men kom inte och idiotförklara mig i min egen tråd, tack. Att kalla någon oseriös utan att knappt veta något om bakgrunden tycker JAG är OSERIÖST och omoget. Men det är min åsikt. För sista gången, jag har inte bråttom alls, vill bara att mushonan inte ska paras försent.
#31 Varför inte lära känna dessa damer du har. I o m jag inte vet deras bakgrund så kan jag eller deras förra ägare säga att det inte finns några defekter bakom dem (deras föräldrar var vad jag minns inköpta på zoo), dåligt temprament.. Defekter etc kan hoppa över en eller flera generationer. Man måste inte para de första mössen, de mår ej dåligt av att vara barnlösa.
Vill ni ta bebisar så kommer jag para en ag dutch hona endast ag runt ena ögat resten av musen är vit Med min Ag berkshire hane.
Hanen är en ur mysig kille från Vattnadal, snäll. nyfiken, bits ej, puss vänlig. Honan är lika snäll hon med.

Jag tror att jag vet allas åsikter nu. Jag vill fortfarande bara ha kontakt med de som har mushanar att låna ut i denna tråd eller om de skriver privat. Ni andra som vill prata om annat får göra egna trådar eller skriva privat, inte förstöra min tråd, vilket den iofs redan är, får väl göra en ny. suck ..

#33 Mitt inlägg är riktigt allmänt, inte till ngn speciellt.

*riktat
#31 Jag menade inte riktigt att idiotförklara dig. Jag började inlägget med att be om ursäkt och jag sa åt dig att inte ta illa upp.
Det jag ville var att ge dig rådet att vara försiktig med vad du säger för världen är full av fördomar. Jag sa att DET INLÄGGET fick dig att framstå som oseriös och omogen, men att det kanske inte alls är så. Jag sa inte att du verkligen var det för det vet jag som sagt ingenting om.
Jag vet att du inte vill att honan ska paras för sent, och det tycker jag är bra :)
Men det de flesta andra undrat är varför du/ni ska ha ungar med en gång på de "nyinkomna" mössen. Det går lite fort fram.
Och ja jag kan vara både oseriös och omogen och det står jag för, jag är inte så gammal själv och har fortfarande mycket att lära.
Och jag ber om ursäkt om jag gjorde dig upprörd, men jag gillade verkligen inte tonen du hade i #24

#36 Okej, ber om ursäkt.
En sista fråga från min sida.
om och när ni finner en hane att låna, de får ungar låt säga 10 st var. Då har ni 20 st ungar. Har ni burar till alla? hanarna kanske inte alls fungerar att ha tillsammans i samma bur då kan ni behöva kanske 10 enskilda burar om hälften av ungarna är hanar. Ni kanske inte får dem sålda på en gång, många uppfödare här sitter kvar med osålda ungar, även jag. Har ni plats för alla ungar?

Carro ska bara para sin Amira.
Okej men hon kan få 10 ungar varav om all otur kan alla 10 vara hanar. Eller 9 hanar 1 hona. De kräver likväl plats, burar. Det är inte så lätt att sälja djur idag. Inte bara sälja till första bästa man ska finna bra ägare också. Visst zoo brukar ta emot men flertalet av dem hamnar i en orms mage, visst de ska ha mat de med.

Jag skulle aldrig få för mig att lämna in ungar som man ej fått sålda på ett zoo, då vet man ju inte vart de hamnar! Och som sagt kan de bli ormmat vilket jag absolut inte vill.

Inte Carro heller för den delen, det vet jag med största säkerhet! :-)

Du vill låna en hane - men inte svara på helt normala frågor som kan ställas av någon som då ev kan ha en hane att låna ut. Jag tycker nu inte att det är att förstöra en tråd att ställa sånna frågor som gör att alla förstår varför det är så bråttom. Den typen av frågor och svar från er sida gör bara att det blir mer information om varför - och bra svar kan göra att man ser på er som seriösa och kan förstå varför. Inga svar gör bara att tron ökar att det inte är så övertänkt….
Du säger hela tiden att det är Carro´s hona o hennes ungar. Men vad jag vet så får hon ju inte ha möss hemma. Jag har mailat en del med henne.
Vad ska hon göra av alla ungarna då?
Och som sagt igen - det alla andra också säger… det är inte för att vara elak… men vi vill inte att historier upprepar sig… för det just detta att en ung tjej tog ungar på sina möss o sen inte visste var hon skulle göra av dom som gjorde att föräldrarna tog ett allt för drastiskt beslut… o mössen hamnade hos Mymlan.
Och frågor som ställs är bara för att förstå. Och startar man en tråd så får man ta att det ställs frågor i den. Vi har ingen ren annonsavdelning här på mus.ifokus på det sättet att man bara sätter ut en annons och inget skrivs mer i den. Det blir ofta inlägg som följd av olika slag.
Men jag kan bara hålla med Mymlan #28 - tror inte att någon seriös lånar ut en hane.
#44 och ny intagen mus ska hållas i karantän i 40 dagar i annat rum där inte de möss man har bor och den nya får då inte träffa de möss som bor i familjen redan.

Ja och då har ju mer än 3 veckor gått …

#44 I see. Hur som helst tar jag bara saker kring ämnet privat.
#44 Tänkte bara säga att jag instämmer helt i det Mandymoo säger.

"Vi har ingen ren annonsavdelning här på mus.ifokus på det sättet att man bara sätter ut en annons och inget skrivs mer i den. Det blir ofta inlägg som följd av olika slag."
Då får jag väl börja annonsera ut på andra ställen bara. Eftersom att jag ogillar när folk börjar skriva om allt kring ämnet i ens tråd. Visst förstår jag er, men skriv hellre privat om sådant.
Jag vet att ni inget illa menar, men det känns som sagt som om ni bara är ute efter att förstöra min annonstråd - även om det verkligen inte är så. Vet att ni bara vill ge info o tips, och jag tar åt mig innerst inne även om det ej verkar som det.
Caroline och jag hade från början tänkt att skaffa antal möss, kanske 2-4, blev bara två . Så nu funderar vi som sagt att ta kull på carros Amira. Och får vi nu mot förmodan låna en hane av ngn, kommer vi inte köpa in 1-2 andra mushonor, utan istället behålla 1-2 ungar - honor ur Amiras kull, de med trevligaste temperamentet. Men nu läste jag att deras föräldrar kommer från zoo, och de kan ju bära på sjukdomar, och inte vill vi att ungarna ska få sjukdomar från släkten, därför skippar vi nog att ta kull på de alls. Utan istället köper in 1-2 honor senare om ett par veckor/månader när vi lärt känna våra töser. Tror mössen gillar när de är fler, de mår bättre och har roligt tillsammans skulle jag tro, samma med marsvin plus andra gnagare. Kanske blir musavel i framtiden om ett par år, vem vet.
så, kan man låsa tråden nu eller? för detta gäller som sagt inte längre.
mvh Alexandra
Med alla dessa inlägg kmr ju ingen här på