Vilken variant föder du upp?
Det finns så många olika färger, teckningar och hårlag på möss. Kombinationerna är nästan oändliga.
Dock finns inte ens en bråkdel representerade i Sverige. Vilka varianter som pysslas med går i trender. Det tråkiga är då, enligt min mening, att så många pysslar med samma variant.
Tänk om vi kunde ha så många varianter som möjligt representerade i Sverige? Vore det inte kul?
Självklart skall flera pyssla med samma variant, avelsutbud behövs, men att det finns 10 uppfödare av 15 som avlar Siamese är faktiskt lite korkat - enligt mig!
Så vilken variant föder du upp? Eller vill du föda upp?
Tänkte att vi kunde försöka kartlägga lite vad vi har för avelsinriktning och mål. Kanske kan vi även komma på andra tankar när vi ser vad andra har för inriktning.
- Morakullan´s = Blue, Blue Burmese, Siamese, Blue Siamese, Blue Silver Agouti och PEW, Engelsk typ, Shorthair är huvudinriktning. Ovanstående även i Longhair korsad typ.

Vattnadal: Agouti och argnetevarianter, främst agouti, silver agouti, blue agouti, argente, argente creme. Har dessa i shorthair, longhair, texel och även ibland astrex och satin.
Har även ett dutch-projekt, där jag ska försöka få fram fina dutch-tecknade möss. Har även några bandede mellan varven.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag föder inte upp nånting, men om jag gjorde så skulle det nog bli engelsktypade agouti shorthair. Skulle kunna tänka mig blue agouti också.
//frida
Föder inte upp än men är på väg att börja. Jag kommer inrikta mig på:
Dove/tan banded, satin och korthår. Men det kommer ju såklart dyka upp olika varianter med dove, svart, tan, banded osv, men just den kombinationen blir mitt huvudmål, förutom temperament och hälsa såklart. Så engelsk typ som möjligt.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
#3 ska du föda upp dove tan som också är banded?
Det är inte lätt att vara ny i musförälskelsens värld!
Jag är ju helt ny i musgänget och lär mig hela tiden! jag är svag för kalla och bleka färger. Allt med blått och lilac och gärna svartögt (eller ok..mörk rubin går bra).
Fastnar för allt som liknar bone, coffe, beige, cream och stone…hopplöst! extreme dilutiongenen är inte lätt. "Dessa luriga beiga varianter" som Eva Johansson kallar dem 
så har jag också förälskat mig i chinchilla…och bilder på blå burmese gör mig galet kär!
Hemma har jag just nu cream, extreme black, blue tan och kommer få några chinchillagenade strax. det är dessa jag kommer jobba med ett tag framöver.
Förr hade jag råttor och hade då hooded. på den tiden var inte blått så vanligt men jag drömde om blått redan då (1990). Idag ser jag en motsvarighet till bakebacks och hoode i white rump…kommer förmodligen på sikt ta in några av dessa raringar, men jag är rädd för iporter och allt ont de kan medföra…så jag tar det sakta och noggrant.
Så för mig, som för alla nybörjare, gäller det att hejda sig, planera, fundera, fråga och lära.
En och annan "onödig" mus slinker med hur planerad och målinriktad jag än är…hjärtats röst kan man inte alltid styra över och jag hoppas jag inte blir hängd för det
. Däremot är jag superpetig i avelsarbetet och kommer ställa en miljon frågor…så jag vet vad jag köper, parar och säljer, rent genetiskt. gensoppor har jag svårt för…
att ställa och avla på något som "liknar" en färg, eller att avla fram falska färger för att de blir snyggare, men inte är äkta rent genetiskt är jag just nu emot. Det kanske hänger ihop med att det förstör min hjärna i jakten på att förstå musgenetiken…?
-Lottiz
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Björndalens Sällskapsmöss.
Snart reggad igen, frågan tas upp på årsmötet.
Mitt allra främsta och viktigaste mål är LYCKLIGA MÖSS med livsglädje och bus och livsförtroende i ögonen.
Arbetar med chocolate-genen i första hand. Och tan.
Har lite even, och vill även få fram berkshire igen. Tycker det är as-snyggt med vittecknade tan.
Föder upp sällskapsdjur.
Bryr mig inte om standardens färger och teckningar, men både typ, färg och teckning är viktiga för mig. Jag ska tycka om det.
Har både self och tickade, och mycket rödögt. "Golden argente" älskar jag.
Sedan är det ju så, att när jag skriver "föder upp" så är det mitt mål! Inte vad jag absolut får i kullarna. Behöver ju nytt blod (med bra temperament) och chocolategener har inte funnits att få tag i, så det är just nu gensoppa här. Men det ska stävjas igen.
Lite svårt dock, när temperament, livsglädje, och uppförande kommer i främsta rummet.
#6 antog att Grodan menade variant i form av färg/teckning när hon skapade tråden… annars borde jag också ha nämnt temperament, hälsa, storlek, typ bla bla bla bla…hoppas ni fortstod att aveln innefattar även det ;)
Jag föder upp blå/tan kh (förekommer även skh) eng typ.
dock så är det än så länge lite "gensoppa" hos mig då jag har djur som förutom blått bär på svart, choklad, silver & dove. Så innan jag renavlat så kommer det kunna dyka upp ovanstående färger då och då! Hittills har jag dock endast fått svart/tan (bortsett från en helsvart)
Jag har alltså inte ens fött upp någon egen blå/tan än, men det kommer! 
Och självklart är även temperamentet viktigt för mig, som någon nämnde ovan. Det är det nog för alla, även om vi nog har lite olika syn på just vad som är ett bra temperament 
#4: Ja, det ska jag. Jag vet att det inte är önskvärt av många men det är godkänt och jag tycker det är väldigt fint så det är det jag ska satsa på, ja. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Morakullan´s = Blue, Blue Burmese, Blue Siamese, Blue Silver Agouti och PEW, Engelsk typ, Shorthair är huvudinriktning. Ovanstående även i Longhair korsad typ.
Vattnadals = Agouti, Argente, Silver Agouti, Blue Agouti, Argente Cream i SH, LH, TEX och Satin. Dutch och Banded.
LillyB = Dove Tan Banded
Artlink = Blue. Bone, Stone, Beige, Coffee? Engelsk typ
Björndalens = Chocolate, Tan, Champagne Argente, Even, Berkshire
Evelyn - Blue Tan, Engelsk typ
Jag tänkte satsa på tecknade möss. Främst svart/vita. Både engelsk typ & svensk typ. Får se om jag satsar på nått mer sen :)
#7. Jag förstod det. Skillnaden är bara den, att jag INTE färgavlar!!! Jag har inte en sån avel!! Även om jag håller mig till färger som jag tycker mest om, såklart. (Kanske lika självklart som att du och ni även avlar på typ och temperament)
Jag avlar inte för någon färgs skull, eller någon variants skull. Det är SÄLLSKAPSMÖSS jag avlar, och det viktigaste för mig, är deras "glimt av glädje" i ögonen!! Och vilja till kommunikation med människor. Inte någon färg.
När jag avalde var temperamentet huvudsaken, men då jag gillade svart och chocklad tan bäst så var det de jag sattsade på. Engelsktypade.
Ville sattsa på svensktypade ockaå men jag håller på att lägger ner aveln nu då nästan inga var intresserade av mina möss..
#10 extreme black och cream då…det försvann visst :P
#12 men i den här tråden måste du välja variant amaira!!! 
#14 men ursäkta mig, du är ju såååå jättetydlig i ditt inlägg om vad du ska föda upp… NOT!!!
#15 okokok…liiite luddig kanske, men jag fettade ju ner en del för att förtydliga *pedagog*. Har ju inte blue burmese ÄN…
Så här då:
- Artlink = Blue, extreme black, cream, chinchilla. Engelsk typ korthår i normal och satin.
Tills vidare, även om det blir tex fax, tan, silver och massor med sånna där bone-stone-beige som "biprodukter",
så får jag väl lägga till….du vet…pearl…blå burmese…white rump…argente cream… *suck* Vad har jag gett mig in i!
Morakullan´s = Blue, Blue Burmese, Siamese, Blue Siamese, Blue Silver Agouti och PEW, Engelsk typ, Shorthair är huvudinriktning. Ovanstående även i Longhair korsad typ.
Vattnadals = Agouti, Argente, Silver Agouti, Blue Agouti, Argente Cream i SH, LH, TEX och Satin. Dutch och Banded.
LillyB = Dove Tan Banded
Artlink = Blue. Extreme Black, Cream, Chinchilla. Engelsk typ i Shorthair och Satin Shorthair.
Björndalens = Chocolate, Tan, Champagne Argente, Even, Berkshire
Evelyn - Blue Tan, Engelsk typ
Littlem - Black Even, Broken mm. Engelsk & Svensk typ
KerstinL - Abyssinian Shorthair
Kent - Banded, Texel mm
*stjärna i himlen*
Jag avlar inte så mycke. Men det jag skulle vilja inrikta mig på utseende mässigt är.
Färg: Colorpoint, siamese, bone, beige, burmese. och dessa med blått också.
Hårlag: långhår och satin
Övrigt: Eng typ och få bort fox.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com
#17 KerstinL har gett upp sin Abyssinian Shorthair avel för tillfället… Låter Kent sköta själva aveln så sköter jag goset.. Jag kör på med mina dvärghamstrar istället.. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Åsa orkar inte skriva, men jag sattsar på möss :-) Trevliga, räcker inte det :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Mmm föder upp: chocolatevarianter, i satin … ursäkta att jag alltid ska vara så obstinat - menar inget illa
.
Chocolate/tan, champagne-argente/tan, cinnamon/tan, self, even, berkshire.
Gillar även agouti i riktigt röd-svart variant (golden agouti).
Säljer: … allt utom ovanstående … (har gensoppor). Säljer även champagne/tan samt icke-tan-varianter.
Behåller ALLA de specifikt bra-tempererade mössen oavvsett färg.
- Morakullan´s = Blue, Blue Burmese, Siamese, Blue Siamese, Blue Silver Agouti och PEW, Engelsk typ, Shorthair är huvudinriktning. Ovanstående även i Longhair korsad typ.
- Vattnadals = Agouti, Argente, Silver Agouti, Blue Agouti, Argente Cream i SH, LH, TEX och Satin. Dutch och Banded.
- LillyB = Dove Tan Banded
- Artlink = Blue. Extreme Black, Cream, Chinchilla. Engelsk typ i Shorthair och Satin Shorthair.
- Björndalens = Chocolate, Tan, Champagne Argente, Even, Berkshire, Satin
- Evelyn - Blue Tan, Engelsk typ
- Littlem - Black Even, Broken mm. Engelsk & Svensk typ
- KerstinL - Abyssinian Shorthair
- Kent - Banded, Texel mm
- SwiMer - Colorpoint, Siamese, Bone, Beige, Burmese i Blått. Engelsk typ, Långhår och Satin.
#19 Jag skulle förseslå, inte för att jag eg har med saken att göra men jag vill ju gärna vara till hjälp, att du tar bort c(e)-varianterna eller c(ch) varianterna. De bör inte blandas i aveln, anser jag, när man pysslar med seriös färgavel!!!
#20 mja, du har ett nedsving, så vatt… (det har jag med) men jag har gett DIG alla mina abyssar och DU ska föda upp dem… annars ska jag piska dig med taggtråd 
#21 nej, tyvärr
#22 ah, obstinat… bra ord… det är mitt andranamn
#24 Det är inget nedsving, det är ren och skär trötthet.. Jag har inte lust att ta fram fler morrhårstuggare.., alla har ärvt den "dåliga" svansen, hälsan vajar.. mm mm Så fram med taggtråden lady!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#25 men det är ENGELSKTYPAT då får du räkna med sånt, du kan söka här på sajten och finna gnälltrådar som jag gjort ang dessa skönheters hälsa osv men jag pysslar med dem lik förbannat…
Kan inte alla skriva vart de bor också?
Jag och pojkvännen ska nämligen troligtvis skaffa möss i sommar och behöver veta vart uppfödarna finns.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Degerfors -mitt mellan Karlstad och Örebro-i Värmland/Närke
Västerbotten - Umeå

Odlingen heter gården, ligger i skogen mellan byarna Sunnäs och Sunnäsbruk, allra södraste spetsen av Hälsingland, 6 mil norr om Gävle, 3 mil söder om Söderhamn, 20 min från E-4:an.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tyresö , stockholm södra.
I Sundsvall bor jag :)
På mig skulle det också kunnas lägga till black/tan då jag ju kommer att avla dem tillsammans med blue/tan och ha mycket sådana :) Och hårlag sh och ssh
utanför Stockholm, västra/norra.
- Vattnadals = Agouti, Argente, Silver Agouti, Blue Agouti, Argente Cream i SH, LH, TEX och Satin. Dutch och Banded.
- LillyB = Dove Tan Banded
- Artlink = Blue. Extreme Black, Cream, Chinchilla. Engelsk typ i Shorthair och Satin Shorthair.
- Björndalens = Chocolate, Tan, Champagne Argente, Even, Berkshire, Satin
- Evelyn - Blue Tan, Engelsk typ
- Littlem - Black Even, Broken mm. Engelsk & Svensk typ
- **Kent - Banded, Texel, Abyssinian Shorthair mm ???
** - SwiMer - Colorpoint, Siamese, Bone, Beige, Burmese i Blått. Engelsk typ, Långhår och Satin.