Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 557 ggr
Zannnna
0

Knöl

Hej! Idag när jag städade buren åt mina mushonor hittade jag lite blod i deras lilla koja och tittade då igenom alla tre mössen efter sår eller liknande. På en av dem hittade jag en liten knöl (påminner om en vårta) på sidan, den är liten och röd och jag är orolig att det är något allvarligt. Hon är lika pigg och framåt som vanligt och äter ordentligt. Är det någon som har någon idé eller erfarenhet om vad det kan vara?

Sedan hon fick sin första kull med ungar i jul så har hon låtit konstigt, nästan som om hon har svårt att andas. Hon var riktigt dålig en dag och jag trodde att hon skulle dö men dagen efter var hon pigg och som vanligt igen. Veterinären trodde att det var lunginflammation men det har inte varit några andra problem alls sedan den dagen som var hon var dålig och förutom det konstiga ljudet som hon ger nästan hela tiden. Kan det ha någon koppling till knölen på sidan? Om någon dessutom vet vad ljuden hon utför beror på är jag tacksam för svar.

MVH Sanna

[IsabelleA]
0

Min hona Wira var jag tvungen att avliva pga. två knölar under halsen. Sedan tror jag att jag läste om att detta var symptomen för Tyzzlers. Hon hade även burrig päls, var mager, det rann ur ögonen.
Denna sjukdom är smittsam, förra veckan dog min andra hona av nästan samma symptom. Tyzzlers drabbar främst möss och jag tror sjukdomen är obotlig. Hoppas någon annan kan rätta mig om jag har fel!

Blir hon sämre skulle jag nog flytta henne till en mindre bur där du kan hålla henne under uppsikt. Hon kommer då lättare åt mat och vatten och du skyddar dina andra djur från att bli smittade. Hoppas att det löser sig för dig!