Tumör?
Min mushona Tes har liksom en stor utväxt/böld vid könsorganen. Den sitter liksom mellan bakbenen, lite på magen, och står ut där bak. Jag tänkte på juvertumör eller liknande? Nej, det är ingen hane. Jag har haft hanar och vet hur de ser ut. Den här utväxten är tre gånger så stor som en pung, minst. Hon är ca ett halvår gammal.
Den har växt extremt fort. Den syndes inte för 2 veckor och nu är den jätte-stor. Den är större än för bara några dagar sedan.
Tess är pigg och glad, har inga problem att röra sig än så länge, äter och dricker. Kan bajsa. Vet inte hur det är med kissandet. Tänkte om knölen hindrar henne från att kissa eller något, eftersom man tycker att den borde "trycka på" urinvägar och liknande.
Jag tänkte automatiskt att det är en tumör och därför har jag tänkt att låta henne vara tills jag ser tecken på att hon mår dåligt, eller att hon får svårt att röra sig p.g.a. av knölen, och då genast boka tid för avlivning.
Samtidigt är jag extremt rädd för att hon inte kan kissa eller liknande att hon har problem. Men då tycker jag inte att hon borde vara så pigg och glad.
Vad tycker ni? Det ser ju hemskt ut med en stor knöl på henne, men om hon mår bra kan jag väl vänta till den blir ett problem för henne?
Eller ska jag avliva henne nu innan hon mår sämre, trots att hon är ett sånt glatt energiknippe? Samtidigt så vet jag ju att hon inte kan ha långt kvar eftersom knölen växer så snabbt och snart kommer att plåga henne.
Hjälp, jag är förvirrad!
Om hon inte kunde kissa borde ju magen bli väldigt svullen och tillslut spricker väl urinblåsan..
Kanske borde du gå till veterinären imorgon så du hinner rädda henne om det nu går?
Bild?
Ojdå. Jag tycker du borde ta henne till veterinären, men jag vet inte vad dom andra tycker.
Hoppas det ordnar sig med henne =/
Jag tänkte ringa veterinären imorgon för nu ser den mycket större ut. Men min fråga är nu vilken veterinär i Umeå jag ska åka till. Någon som bor i Umeå och kan rekommendera någon??
Jag tänkte ringa till Djursjukhuset i Umeå på ridvägen 16.
Men en fråga angående det här med avlivning…Om veterinären säger att hon kanske kan må bra ett tag till men att hon snart kommer att få problem…Ska jag då avliva henne direkt, innan hon hinner bli sämre trots att hon nu är pigg och glad. Eller ska jag vänta tills jag ser att hon har problem? Vill ha era tankar och åsikter…
Det är upp till dig! När jag hade råttor väntade jag inte riktigt så länge att tumören blev ett hinder, men inte heller skyndade jag mig. Deras tumörer dök upp som över en dag och blev större snabbt, men sedan saktade tillväxten ner lite.
Har hon någon kompis som du behöver ta hänsyn till? Lämnar hon någon ensam, förutom dig då :/, om du avlivar henne?
//frida
Usch, beklagar att ni hamnat i den här situationen. Jag har inga råd att ge dig annat än att se till livskvalite och inte livskvantitet.
Jag tycker att du är en ansvarsfull ägare som tar sitt djur till veterinären.
Lyckat till!
Tack för era svar!
Jag ringde till veterinären redan nästa dag och rådfrågade honom. Han tyckte att jag skulle vänta tills hon fick besvär med knölen och då avliva. Detta var på fredagen. Dock växte knölen otroligt fort och på söndagen var den så stor att den tog i marken när hon gick, hon hade även blivit rejält avmagrad och mådde uppenbart dåligt. Hon var inte alls samma pigga och glada mus längre. Blicken var alldeles trött. Jag visste att hon hade ont och därför beslöt jag mig för att låta henne somna in hos veterinären så fort som möjligt på måndagen.
Vila i frid Tess! Jag hoppas att du förstår varför jag lät dig skiljas från dina syskon.
Beklagar =(