Temperament
Jag är lite nyfiken på musens temperament! Är de väldigt snabba, sprattliga, stirriga…? Eller lugna och lätthanterliga…? Jag har hört talas om tassdarr, som verkar påminna lite om gerbilers spinnande, hur vanligt är det? Majoritet eller minoritet? Är det stor skillnad mellan de uppfödarfödda mössen och de s.k. zoomösen? Några skillnader mellan de engelsktypade och de svensktypades temperament? När man säger att möss är kontakssökande, menar man då att de verkligen söker kontakt med människan och vill vara tillsammans med människan, eller använder de mer människan som en hiss till friheten vilket får dem att verka kontaktssökande?
Förstår att detta är lite svåra frågor att svara på, då det säkert varier massor mellan olika individer
Men gör gärna ett försök! Kan ni inte svara på just frågorna, berätta lite om mössen temperament generellt. (Då jag känner att jag har lite dålig koll) Vore ju även intressant att höra några exempel på riktigt tama möss och hur de är/var till sättet!
/Veronika, nyfiken, ev. blivande musägare i framtiden…? 
temperamentet är olika från uppfödare och uppfödare, en del har temperament som råttor och de är socialsökande
en del är ivriga och lekfulla och vill aldrig sitta still någonstans
några tar sig tid och verkligen ska njuta med tassdarr i händerna
jag har några av alla sorter, både rädda och blyga, nyfikna men försiktiga, 1 som inte bryr sig att handen kommer, 2 som springer upp på armen direkt för att sätta sig att mysa i nackenpå mig etc
det är inte så stor skillnad då arterna är korsade hit och dit men annars så har jag hört att svensktypade har det bästa temperamentet och hälsan men då det är så mycket korsat hit och dit så har båda typerna fått en del bra saker av varandra
jag kommer stort sett enbart köpa av uppfödare nu när jag sett hur grosisterna föder upp (trångt utrymme, ingen koll hur gamla ungarna är etc) sedan är de mer hanterade än zoo-djur och är alltså även lugnare
tassdarr det är precis som gerbilernas och katternas spinnande enda skillnaden är att man inte hör en mus spinna bara känna den
det finns en hel del bra Artiklar om temperament och sådant här inne som kan ge dig bra info om beteende etc