Berkshire?
Nu måste jag fråga… har jag tänkt så fel hela tiden?
Hur mycket vitt, och var ska det vita finnas, på en "perfekt" berkshire???
Magen vet jag, där är jag med (hur mycket och form). Pannfläck och bläs likaså, och tassar och svans.
Men sedan har jag alltid trott att berkshire även ska ha en vit "krage" liksom. ??? Är det totalt galet? (det som är så himlans vackert! Särskilt när "kragen" är glänsande vit långhår, (som en collie ungefär
).
???
Nä… ska väl inte finnas någon krage..? De ska ha vit rektangel på magen, halva svansen vit, vita tassar och pannfläck eller bläs. Det vita på tassarna ska inte gå ihop med det vita på magen har jag för mig. Eller har jag missat nåt? =P
De två varianter vi har idag är bläsad och pannfläcks berkshire. Vill du satsa på en tredje variant så är det HELT OK!!! Allt går att ordna.
Först avlar du fram några sådana exemplar. Efter dessa skriver du med hjälp av domarråd eller standarddomare en guidestandard och ber att få varianten att gå som OS. Om varianten är här för att stanna kan den sedan antas till Standard. Svårare än så är det inte.

Kan inte ni som har bershire tecknade möss lägga ut lite fina bilder i den här tråden *ler*

Jag har inte så mycket bilder som visar berkshiringarnas mage. Men det kanske nån annan har?
Jag hittar inte så mycket på nätet om berkshire Men i Svemus standard står det så här:
Huvudintrycket ska vara av en vitmagad variant. Magteckning ska vara jämnt oval eller rektangulär och ska uppta minst en tredjedel av musens ögonfärg. Huvudteckning önskas i form av bläs eller pannfläck Bläs ska vara kilformad och uppta minst en tredjedel av ansiktet. Pannfläck önskas jämnt cirkel-, kvadrat- eller rombformad och ska uppta en tredjedel av pannan. Bläs får ej gå ned under hakan. Framtassar ska vara vita upp till handleden och baktassar ska vara vita upp till hasleden. Halva svansen ska vara vit.
Vad fina bilder Elyria! :-) Hur är Suddenly och Surprise i temperament och så? Jag är inte kunnig inom hårlag och färger etc…men efter den beskrivningen som du har med så ser Suddenly ut som en idealisk berkshire. Den svansen var fin.

#10 Tror att Suddenly har en för liten pannfläck för att man ska kunna säga att han är "idealisk" i sin teckning som berkshire.
Men annars är han jätte fin *Ler*

#9 - "Magteckning ska vara jämnt oval eller rektangulär och ska uppta minst en tredjedel av musens ögonfärg." 
Verkar ha fallti bort en rad eller så… Var kanske trött den tidiga lördagmorgon som jag skrev det… Får kolla senare vad det egentligen ska stå.
#10 - Sudden är ju som sagt en favorit… Han kommer nästan alltid fram och hälsar när jag sticker ner handen i akvariet (utan lock - han har aldrig försökt rymma). Väl i handen sitter han oftast stilla och myser. Men jag undviker att stoppa ner näven efter att ha tagit i andra hannar för det har hänt att han huggit, även om det var ett tag sen nu. Surprice bor med mamma och moster - också i ett locklöst akvarium. Hon är lite mer försiktig, förmodligen för att vi inte har pysslat så mycket med henne. Men jag har tyckt på senaste tiden att hon blivit mer sugen på att komma fram och hälsa.
#11 - Jag har egentligen aldrig tänkt så noga på hur bra eller dåliga berkshire våra möss är. Men ja, svansen är ju perfekt men pannfläcken förmodligen för liten. Magen får jag nog titta lite närmare på…
#12 - Om de inte är "perfekta" berkshire, är det fortfarande berkshire då? Jag har tittat lite på mina och det är bara en av dem som har en bläs, men den går runt hela hakan på henne också. Hon har dessutom ett väldigt brett vitt band som är bredare på ena sidan. De andra bandade är också lite "ojämna". Den äldsta hanen har knappt antydan till pannfläck och är sedan helsvart. Det är kanske en av de yngre hanarna som passar kriteriet någorlunda. Ska kolla närmare på honom. Just det ja…har glömt att kolla svansarna :-)

#13 Ja oja … dom är fortfarande berkshire - alla djur är inte perfekta eller ska vi säga inget djur är perfekt i typ eller färg - dom kan komma nära…. Sen har vi alla olika tycke om vad som är prefekt också (tack o lov *ler*)
Men som sagt det finns nog flera icke jätta bra varianter i många färger o teckningar dom är fortfarande den färgen.
Det är en av anledningarna till att jag tycker att när man har en standard och man sätter ut bilder på varianter så ska det vara mer än ett foto på bra varianter… men sen också ett till två foton av "dåliga". Det är för mig det ultimata sättet att lära mig vad som är bra o dåligt… o sen får man ju själv tänka vad som finns där imellan.
#14 - Tack för svaret :-) Jag måste verkligen åka på någon utställning eller mässa någon gång. Inte med mina egna möss då, men för att lära mig mer. Det är alltid lättare om man får se möss på riktigt än när man ser dem på bild. Åtminstone så är det så för mig :-)

#15 om du kommer på en utställning så tycker jag absolut att du ska ta med dina möss o ställa ut dom *ler*
Det finns nämligen 2 klasser. Den då där man bedömer musen till utseende, korrekt färg, teckning, typ, konstuktion osv.
Men det finns också Pet class. Där tittar man bara på hur musen är skött, att den är fin i päls, hud, hull osv. Sen att den är trevlig och hanterbar. Där kan man ställa ut alla möss oavsett om dom nu inte är helt enligt standard eller att dom är i färg som inte går att ställa ut i standard. Det är en kul och mycket uppskattad klass av oss alla.
Så där tycker jag att du ska ha med dina möss *ler*

Så här ska det vara i inlägg #9:
Huvudintrycket ska vara av en vitmagad variant. Magteckning ska vara jämnt oval eller rektangulär och ska uppta minst en tredjedel av musens undersida. Grundfärg vilken standardiserad färg som helst, med överensstämmande ögonfärg. Huvudteckning önskas i form av bläs eller pannfläck Bläs ska vara kilformad och uppta minst en tredjedel av ansiktet. Pannfläck önskas jämnt cirkel-, kvadrat- eller rombformad och ska uppta en tredjedel av pannan. Bläs får ej gå ned under hakan. Framtassar ska vara vita upp till handleden och baktassar ska vara vita upp till hasleden. Halva svansen ska vara vit.
#16 - Vad roligt att det finns en sådan klass också :-) Det kanske vore något. Får se om det dyker upp något inte alltför långt härifrån då.