Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1048 ggr
Grisknorr
0

Vad är det för fel?

Ninni har fått något konstigt på sidan, precis brevid bakbenet men på sidan av kroppen. Det syns inte så mycket, men man känner att det är något där. Förde bort pälsen och såg att det var som en sårskorpa, men bakom den, lixom under huden, är det som en liten hård bula… Vad kan det vara? =( =(

Min kamera är trasig så kan inte bifoga bild..

Mymlan
0

Varböld?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Digitalis
0

Det låter som en sådan.

//frida

Grodan
0

Om det är en varböld så tryck ut det som är under sårskorpan (det luktar illa så ha papper) och tvätta sedan rent. Under några dagar bör du pilla bort skorpan och rengöra såret. Helst ska man bränna bort "kapseln" annars bildas lätt nytt var på samma ställe.

Är detta för jobbigt kan du gå till veterinär och få hjälp. Antibiotika speciellt då sulfa brukar funka bra mot varbölder.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grisknorr
0

Usch… =( Det var en varböld.. Stackarn var så duktig, men hade så ont och pep och ryckte till när man tog där.. Men så duktig och satt nästan helt stilla ändå… =( Hur kommer det sig att blir varbölder???

Och hur bränner man bort "kapseln"? Låter lite farligt..

Digitalis
0

När ett sår blir inflamerat så isolerar kroppen varet så att infektionen inte ska sprida sig. Tömmer man inte abscessen så kan den spricka.

//frida

bejtedejte
0

När jag haft varbölder på mina marsvin har jag hållit hålet/såret öppet tills det varit helt läkt inuti och helt utan var. Har fungerat bra, och de har inte kommit tillbaka.

Ett tag hade jag bölder titt som tätt på mina marsvin, under hakan satt de, så de måste ha varit orsakade av virus. Jobbigt är det iaf! De verkade dock inte ha ont av dem utan de sprack av sig själva efter ett par dagar, så jag bara tvättade och höll rent runtomkring.

Grodan
0

Ojdå… sorry, jag var nog förvirrad eller trött…

Skulle ju skriva att du "bränner bort kapseln" med väteperoxid. Det bubblar och fräser lite när väteperoxid dödar bakterierna. Jag brukar doppa en tops i väteperoxid och sedan peta in topsen i hålet /kapseln för att rengöra. Men man kan göra på andra sätt också.

Varbölder är ofta bakterieinfektioner/staffylykocker som uppstår i obehandlade sår.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zuzie
0

hej mitt marsvin hade exakt lika dant! vi upptäckte som en böld på ena sidan framför ena bakbenet. jag pillade bort sår skorpan och det kom massor av var! vi tvättade rent och tvättar varje da. det läker jätte fint nu!