genetisk fet het på fawn?
Skulle säkert kunna leta fram informationen nånstans på nätet, men jag är för lat så jag frågar här istället..
har ju hört att bland annat röda möss har en sån där genetisk "defekt" som gör dom tjocka.. undrar bara om det kan gälla fawn också? är lite orolig för min börjar se rätt tjock ut *hehe*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Det gäller fawn, cream också. Man får ge mindre av feta fröer och nötter.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ja, det stämmer, som Mymlan redan sagt.
För att vara exakt så är det själva röd-genen som är kopplad till fetma. Den heter "dominant yellow" - ibland "lethal yellow" p.g.a. att genen aldrig kan förekomma dubblerad för då dör mössen redan i embryonalstadiet. Genen betecknas A(y).
Tack vare att den är dominant finns det röda möss. Annars skulle vi aldrig se dem.
Här är ett område då det är bra att förstå lite om genetik!
Röda ögon på en mus som inte är albino, får sin rödögdhet av en annan gen som heter p. Den är ressesiv och måste finnas dublerad för att synas, alltså pp.
En rödögd röd har alltså genkombinatinen A(y) + pp (och en massa annat också förstås).
Eftersom A(y)-genen finns där, har den också fetman.
Olika gener påverkar ofta varandra på olika vis. Till exempel så bleker chinchillagenen rött till vitt. Så en mus som har både generna A(y) och c(ch) får en annan färg än röd, men har fortfarande "röd-genen" = fetmaproblem.
Denna lilla sötnos till exempel (hon heter Mithra) har en färg som jag skulle vilja kalla "beige sable". Hon är en sable nedblekt med extreme dilution-genen c(e).

Sable-färgen baseras också på A(y) och medför fetmaproblem. Vad som exakt har "hänt" här, genetiskt, har jag inte riktigt koll på. Extreme dilutiongenen är klurig.
Mithra är söt som få (men tyvärr en mycket springig ung dam), som de A(y)-baserade mössen oftast är som unga. Men efter ett par månader börjar fetman visa sig, i större eller mindre grad…
Vill tillägga att "fetgenen" inte medför att man ska svälta sina möss med denna gen!!! Om nu någon mot förmodan skulle tro det.
De ska ha fri tillgång till basfodret, de som alla andra, allt annat är djurplågeri.
I basfodret finns då förstås inte solrosfrön, nötter, mandel och andra feta fröer, men det har jag inte i mitt basfoder till någon mus, utan ger vid sidan om för att ha koll.
Däremot kan man försöka hålla fetman i schack genom att vara försiktig med vad man ger dem som tillskottsfoder. Men eftersom det är genetiskt så kan man aldrig lyckas få dem slanka! (även om olika individer har lite olika fallenhet för att bli mycket eller lite mindre feta)
okej, tack för det utförliga svaret! nu känns det som att jag fick lite bättre koll. å självklart svälter man inte sina möss för den sakens skull, men är man medveten om problemet kan man ju hålla koll på det iaf och tänka på vad man stoppar i dem..
Det är väl bara att hoppas att min fawn inte är en av dem som blir så där extremt feta, kan nog inte vara så kul för dom å va så där överviktiga. Övervikt är ju aldrig bra i längden oavsett om vi pratar om människor eller djur.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Nej det är som du säger.. man svälter dom ju inte … då får dom hellre vara lite runda runt midjan bara inte för feta. Man får helt enkelt ta bort sån mat som är extra fet… men svälta eller banta dom skulle jag aldrig kunna göra.
#5 "bara inte för feta"
När de blir "för feta" på det viset, finns det inte mycket man kan göra… Jag har några A(y) som har lagt på sig groteskt, men då började det redan vid ca 6 veckor tror jag, om jag minns rätt. Tidigt var det i alla fall, som de började bli riktigt oformliga.
Hade, ska jag skriva, inte har. De har fått fara vidare in i mushimlen…

Jag har ju då haft turen att min röda inte är så jätte fet - och kommer nog hålla mig lite ifrån färger med dom generna. Ialla fall just för tillfället - har ju ändå "mina" varianter som jag vill pyssla med.
Men så snabbt som vid ca 6 veckor trodde jag inte att man såg det… ja då är det nog inte så mycket man kan göra - undrar om ens "svälta" dom hjälper?
Fawn är ju samma som röd, bara olika nyanser.
ja, ungefär vid vilken ålder brukar man kunna se denna tendens? Foxy är född i oktober så hon är ca 4 månader.. hon är inte fet. men hon är betydligt rundare och har lite mer hull än sina syskon, man ser en markant skillnad. Men det kan ju individuellt också självklart :)
men kan man sätta någon generell ålder då denna genetiska övervikt brukar uppvisa sig? bara kul att veta..
så, man ska alltså undvika nötter och fröer samt annan fet mat.. är det något mer man bör tänka på? den vanliga, dagliga motionen är ju ett måste för alla möss. men utöver det, ska man kanske försöka få na å röra på sig ytterligare eller är det mest maten man bör korrigera på lämpligt sätt?
tycker det är bättre att försöka motverka en ev. fetma istället för att korrigera det när det redan gått för långt, så jag funderar lite allmänt på om jag ska lägga om kosten ytterligare eller om jag kan utfodra dem som jag gör nu. alla tips på bra anti fetma mat är välkomna! 
_

#8.. du är jag ju erkänt dålig på färger *ler*… men skillnaden på fawn o röd är inte det ögonfärgen mer än nyansen… röd - svarta ögon, fawn - röda????? Måste fråga för vart lite osäker själv
#10 du har rätt. Röda har svarta ögon och Fawn har röda ögon.

*ler* vart lite osäker där… sen när man inte har just den färgen som den man avlar på… ja då faller det bort lite *ler* Försöker lära mig om "mina" färger så mycket det bara går…
Jag har den färgen men avlar ej på dem. De är bara ögon godis. Ville para innan men ändrade mig.

Jag har en röd… o hon är underbar - men inte direkt min färg …. men sen å andra sidan så finsn det ju så många färger att man bara inte kan gilla alla lika mycket *ler*
ja, hur det än ligger till så är dom då i mina ögon hur vackra som helst! bara älskar hennes gyllene färg, som gyllene guld *dregla*
_
#2 Färgen på musen i #2 ska det förstås så "beige marten sable". Skrev fel. Marten sable är alltså vit under magen (jämför fox) och inte brunröd (jämför tan).
Och "sable" är att den röda tanfärgen (eller vita foxfärgen) fortsätter upp längs sidorna på musen. Sable-färgen får man genom att kombinera röd A(y) med U (umbrous-genkomplex) som ofta finns hos svart-tan till exempel, fast inte syns där.
Här är ett foto på en sable (lite för ljus ryggfärg för att vara exemplarisk).

Nu måste jag tänka lite högt *min tur*… marten sable finns den i olika varianter? Och är inte det en väldigt ovanlig variant? Eller menade du bara att det var ungfär samma teckning?
Fast erkänner att sable o marten inte är färger jag direkt "studerat".

*funderar lite till högt* Undrar o jag får någon sable här i min kull? Eller om black tan väger över helt.
För att få sable behöver du para med rött! Sable är en A(y)-genetisk variant. Men rött och svart-tan bör kunna ge någon sable.
Den är inte lätt att "få ihop" inne i huvudet, jag vet, jag har "tänkt fel" åtskilliga gånger, och kanske gör det än … 
Om sable kan jämföras med tan, vilket jag gör för jag tycker det förenklar. Om det nu är rätt eller fel tänkt vet jag inte, eftersom sablens röda mag- och sidofärg kommer av den röda musen, inte av tan (fast det kan den göra också förstås, bara för att komplicera till det).
Tan finns i alla fall aldrig upp längs sidorna på en tanmus, utan det är A(y) som ger den röda färgen!
Men "om" var det. Om sable jämförs med tan, kan marten sable jämföras med fox!
Dvs det är en sable där allt rött är nedblekt till vitt, med hjälp av chinchillagenen eller (i mitt fall) extreme dilution-genen.
Hänger du med? 

Ja jag hänger med så långt. Jag bara undrade lite om marten fanns i flera variationer eller om du bara kallade den beige marten sable för att den liknar den färgen.
Att jag funder lite på om jag får sable i min black tan kull beror ju på att hälften av mössen i stamtavlan är sable *ler*.. det jag funderar lite på är hur det slår vidare nu när jag parat…
Både sable och marten sable finns i flera färger, dvs de har olika ryggfärg, precis som tan och fox finns i olika färger beroende på ryggfärg (och ögonfärg).
Återigen kompliceras det ihop av att standarden bara säger "sable" när den menar "svart sable" med mörkbrun rygg (som jag förstår det), och "marten sable" likaså, fast då blir ryggfärgen mer sepiabrun eftersom den också är nedblekt.
HJÄLP
kan det inte dyka upp någon här nu, som kan det här ordentligt!??
Vi båda har ju fina Noddyn-systrar som vi avlar vidare på, och där vimlar det av sable eftersom Noddyn föder upp sådana också.
Men du kan inte få sable utan att para med röd!
Du kan bara få mer "sotad" till vissa färger, som standarden inte vill ha med svartsotad rygglinje, t.ex. agouti. Svart tan bidrar med "sotad rygg" U kan man säga. Inte med det röda utmed sidorna, det har bara A(y).
På svart-tan syns det ju inte, eftersom musen är redan är svart på ryggen. En sable är alltså en kombination av A(y) och U.
U är dessutom ett flertal gener som samarbetar, och dessutom vet man visst inte ens säkert om U finns … ![]()
Hur det än är med om U finns eller inte, så verkar den "finnas" extra ofta just hos svart-tan…

Ja då hoppas jag "slippa" sable o få bara black tan.
Att jag funderade på marten var att jag läst lite lite meninte forskat vidare o fått den uppfattningen att det är en mycket ovanlig variant. Och på finska sidan över färger så tar dom inte upp några varianter - och jag fick för mig en martin sable var en färg. Och det är därför jag är nyfiken …vill lära mig mera *ler*