Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 502 ggr
amaira
0

kyckling och salmonella

Vill bara påminna om, att när vi ger våra möss kyckling som tillskott, bör den vara väl genomkokt / genomstekt.

Kyckling hör ju till den maten som vi själva bör vara noga med att den är väl genomstekt. Salmonella och vissa bakterier som ger oss magsjuka kan finnas i kyckling, och detta förstörs fullständigt vid tillagning.

Salmonella finns i naturen, och även vilda möss kan vara bärare av sjukdomen. I Sverige har vi länge varit förskonade, men med de mer öppna gränserna i och med att vi är medlemmar i EU, är vi ockå lite mer utsatta.

Det sägs ibland att våra möss mår bra av rått kött, och de gör de nog, men vi ska nog vara lite försiktiga med vilket kött det är som vi ger olagat. Nötkött kan jag ge rått eller halvrått ibland, men inte fläskkött, aldrig kyckling, och inte heller gärna fisk.

Det är möjligt att jag är lite petig, men blir våra möss bärare av "någonting" kan de sedan faktiskt även smitta oss… Fast det är knappast vanligt och inget att oroa sig för direkt. Bara lite tankar utifrån hur jag gör.

Men salmonellan tar jag på allvar, även om risken kanske är liten.

Att kyckling är genomkokt/stekt ser man på att den "sky"/vätska som kommer när man sticker i låret, är genomskinlig, inte röd. Å andra sidan är köttet i låren rödaktigt, hur välstekt det än är!

mandymoo
0

Tack amaira - kanon bra påminnelse. Jag tar också salmonellapå allvar och är jätte noga när jag lagar iordning kyckling att den är ordentligt genomstekt. Skulle aldrig tänka mig att ens ge djuren rå kyckling. Här steks allt väl….

Vattnadal
0

Hundarna här hemma får rå kycklin mellan varven. Då styckefrysta med isglasering, och de äter dem frysta…

Mössen får dock inte rått kött, mest för att det blir så äckligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[mjuue]
0

Hur är det med fläskfilé? Sitter o äter det nu :P :)

mandymoo
0

#3 Ja men inte rå va *ler*???

[mjuue]
0

Neee inte rå :P :) Gav Jenny och Julia igår!