Supermöss som återskapar kroppsdelar
Jag såg en dokumentär/program på discovery channel som handlade om laboratorie möss, som av någon anledning (minns inte varför) återskapade sina förlorade kroppsdelar.
Tex Om de klippte av en två så växte en ny tå ut igen på några dagar.
Detta använde de som forskning för hur samma process skulle fungera för människor (amputerade och skadade lämmar som växer ut helt enkelt).
Jag undrar om det finns någon här inne som har mer information om dessa möss?
(Och ja givetvis är det taskigt att klippa av ett djurs tår. Och ja, jag själv är medvten om det. Så nej, inga "rädda-djuren" kommentarer tack.)
vill minnas att de gjorde sånna tester på reptiler (sånna arter som kan växa ut ben och förlorade lemmar naturligt) och kom fram till att det var ett speciellt protein som tillverkades i kroppen när det skulle växa ut, så man har gett det till möss och har fått samma resultat där.
Men jag är inte helt hundra på det och har ingen källa, kan göra ett försök och se om jag hittar något men jag lovar inget
#1 Ah nej det har jag läst om men det är inte den forskningen jag syftar på.
Liksom #2 säger så gjorde de först forkningen på reptiler och hittade, har också för mig det var ett slags protein, sedan har de på något sätt hittat likadana möss.
Minns jag rätt i själva dokumentären var det inte expriment som gjorde att mössen blev så, alltså de sprutade inte in något i dem.
Det var av en slump det upptäcktes om jag minns rätt.
De forskade på autoimmuna möss för att förstå mer om autoimmunitet så av en slump upptäckte de att de kunde återskapa förlorade kroppsdelar.
Förutom det faktum att de klippte av tår (vilket ju inte bara är lite taskigt, utan mycket grymt, men ändå) så gjorde de nog inga större plågerier mot djuren.

Var det på unga möss eller vuxna möss? Unga möss kan regenerera fingertoppar naturligt enligt en massa studier, sök på "amputated mouse digits" på PuBmed så kommer du drunkna i Artiklar om det ;) Har för mig att även nyfödda människor ska kunna regenerera fingertoppar till en viss grad, men vi förlorar den förmågan med åldern. Det är en mängd olika ämnen involverade i processen, bland annat sk fibroblast growth factors, som får cellerna att växa till, dela sig och bli ny vävnad.
Mästare på regeneration är annars salamandrar.
Jag kan nörda in mig totalt på det här, men jag vet inte ens om det var ett sånt här svar du ville ha, veralera, men nu har du iaf en länk där du kan hitta massa Artiklar om ämnet :)
#4 Jag ska läsa och se lite om det är det jag menar!
Men jag har för mig det var vuxna möss. Dock ej säker. Var väldigt trött när jag såg det (typ 5 på morgonen… Och ahde varit vaken hela natten) så hur mycket jag än ansträngde mig för att ta in informationen var det rätt svårt;)
Att unga möss och människor kunde göra det visste jag inte. Det ska jag läsa lite om. Men jag har för mig att det var vuxna möss just i detta fallet, jag vet iaf hon i programmet beskrev just de mössen som "Något speciellt" eller hur man ska säga.
Men ska läsa lite! Tack för länken!

#5 Uppdatera oss gärna om du hittar något, låter hemskt intressant, speciellt om det är vuxna djur det rör sig om!
Tur att det inte var 1:a april idag :P Låter helt overkligt!
Svansar på reptiler kan ju växa ut men inte andra kroppsdelar. Tänk om det skulle fungera…så många som skulle kunna få glädje av det =)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#7 Snacka om att man blir chockad när man håller på att somna men ser det på TV. Satt och slökollade lite samtidigt som jag satt vid datorn, sen hörde jag de började prata om möss och försökte fokusera lite mer.
Synd man inte minns mer. Anläggningens namn, projektets namn… Eller nåt…
Hittar inget vettigt info om det jag letar efter…
#8 vilken kanal var det? Det är ju ganska lätt att kolla upp vad det var så kan man ta reda på mer om vad det handlade om 
Discovery! Skrev jag inte de nånstans ovan? Kanske glömde…
Som sagt var det massa om "autoimmunitet" och blabla.
det gjorde du säkert men jag trodde du hade sett nått nytt program nyligt, men ok, då är jag med! 
Vad läskigt att man kan göra å :o Men jag skulle inte vilja ha ett elfant öra på min rygg direkt :P