Burar för små?
Hej. Jag måste få svar på en liten ide jag har haft i några dagar. Jag ska hämta 2 möss i helgen (mina första) och jag har 2 burar som jag har i garaget. Eftersom jag ska hämta hem 2 bebisar så har jag fattat ett beslut att först låta småttingarna vistas i den mindre buren först innan dom får vara i den större buren. Låter det som en bra ide?
Och är det någon som vet villken typ av färg gallret är sprayat i ? För den minsta buren skulle behöva en ny färg på gallret eller ska jag skita i den iden? Vill hemskt gärna få svar på det!
Jag tycker personligen att du ska låta dem flytta in i den stora buren direkt. Ser ingen anledning till att de först ska bo i en mindre och sen flytta till den större :) vet tyvärr inte nåt om sprayfärger eller så…
// Elin B.

Förstår heller inte riktigt varför de skulle få bo i en liten bur först. De kommer ju säkert ha spring i benen som alla bebisar, så ju större bur desto bättre! Du får hemskt gärna förklara hur du tänkt för nu blev jag nyfiken :)
troligen att när det är mindre bur så blir de oftast tamare fortare då de måste möta faran istället för att springa 20 mil till andra sidan buren

Jo det är så att jag har läst på en sida för ett tag sen, kommer inte tyvär ihåg villken. Men där stod det att bebisarna helst skulle få vara i en mindre bur från början. Så dom får bli bättre på att klättra innan dom får större utrymme. Men personen som skrev det kan ju också ha fel. Just därför jag vänder till er som kan. Men Stefan har ju oxå lite rätt i det han säger. Men vill inte göra något fel. så Hjälp mej!!
Okey det var ju synd. Men ska höra med en djuraffär om burgallret eller någon lackerare om dom kanske kan se vad det är för färg :)
En mindre bur för ungar är bra när de fortfarande bor med sin mor. Just för att de inte alltid är så stadiga när de är små knytt.
Men ja, det ligger också något i att de är lättare att få tama i en mindre bur. Man slipper jaga dem. Sen kan ju burgallret vara olika på de båda burarna också.
//frida
det med burstorleken vet jag om själv att det är bättre med mindre för tamhetens skull
vi hade gerbiler i ett 600 liters akvarium de var osäkra och rädda för handen etc i det stora akvariumet, när de fick flytta in i en 130 liters samla så blev de helt plötsligt handförälskade och skulle upp i famnen hela tiden