En fundering...
Jag älskar ju Nibblan och det skulle vara så kul om det fanns en… efterträdare, och jag har nu tre möss, så jag har funderat på uppfödning. Gärna en kull efter Nibblan…
Men det blir för stort, så bara en eller 2 (kanske 3) kullar skulle vara kul och en stor upplevelse! Men eftersom att jag respekterar allas åsikter beslutar jag ingenting förens jag har tillräckligt mycket stöd och svar! 
Jag tycker det låter som en bra idé. Nibblan.. är hon vildmus? ^^ Om hon är det kan man inte registrera i svemus. Det vet jag .. dom tillåter inte avel eller utställning för vildmöss.
Om du känner att du har kunskapen och är redo så kan du nog ta en eller flera kullar. Det är en sak jag hört.. som jag går efter själv, att man ska vänta ett halvår innan man börjar någon slags uppfödning. Så att man är säker.. och samlar information och fakta. Att man lär sej ordentligt innan. Jag har väntat ett halvår ^^ Jag vet jag börjar snacka om mej själv nu :P men men xD Ska berätta lite. Jag har läst på om avel och all fakta runt uppfödning i ett halvår nu. Känner att jag kan alla grunderna. Men inte förräns ett halvår kände jag mej säker.. så detta stämmer väldigt bra! Jag ska vänta ett tag till innan jag tar min första kull. För jag vill lära mej ännu mer om genetik.. känner inte mej säker alls på det. Ska verkligen läsa på.. men vart :P Det vet jag inte . Ska iallafall köpa en bok.. om teckningsavel.
Lycka till :)

Enligt Svemus så är det inte tillåtet att korsa vild- o tammus. Det är inget som uppmuntras.
Mycket för att klubben o uppfödarna jobbar för att få fram möss med bra temperament och låg stresströskel. Och det tar generationer att ta bort en vildmus beteende.
Jag vet hur gärna man vill ha små efter sina egna och gärna den första musen. Men mitt råd är att du kanske tar din första kull efter två tammöss istället.
Sen är Nibban en hane eller hona? Jag fick för mig att det är en hane eller hur?
Eftersom Mr Nibbles är en skogsmus, tillhör han släktet Apodemus, och inte Mus, som tammusen gör.
Jag vet inte om Mr Nibbles är en stor skogsmus, Apodemus flavicollis, eller liten skogsmus, Apodemus sylvaticus. Men jag gissar på "liten".
Våra tammöss är tillhör släktet Mus, och arten musculus: Mus musculus. I naturen parar sig inte dessa två olika arter, och jag är inte säker på att de ens kan få ungar ihop. Det beror bland annat på antalet kromosomer i de olika arterna, och skogsmusens kromosomantal har jag ingen aning om.
Kanske är de så nära släkt ändå, så att det går att korsa arterna. Möjligheten är då stor att avkomman blir steril (fortfarande beroende på kromosomantalet) såsom man kan korsa t.ex. hare och kanin och få steril avkomma, eller häst och åsna och få steril avkomma.
Nog tycker jag att du kan försöka, om du har lust och sedan kan ta ANSVAR över kullen, på rätt vis.
Blir det inga ungar så får Mr Nibbles i alla fall sällskap.
Risken finns också, att de faktiskt inte alls går ihop. De kanske inte alls trivs tillsammans, beroende på att de är olika arter och kanske har olika kommunikations-sätt och livsvanor.
Om det verkligen skulle bli ungar, är de som sagt troligtvis sterila och kan i sin tur inte få ungar - så allt tar slut där.
MEN, kanske kan de i sin tur få ungar, och därför ska du i så fall INTE sälja eller ge vidare några av ungarna, utan ANSVARA över deras fortsatta öde till 100% !!!!!
Vet du med dig att du kan göra det? I flera år framöver? Även om det blir en kull på många hanar som du behöver olika burar till?
Klarar du att ge dem alla ett bra hem med tillräcklig stimulans och livskvalitet?
De är ju faktiskt till hälften vilda möss, och INTE domesticerade till att må bra i fångenskap, via hundratals generationer av mänskligt urval, så som våra tammöss har anpassats till att vara människans bur-husdjur.
Dessutom, som Mandymoo säger, det är INGENTING som Svemus som förening står bakom!
Men det är ju en skillnad mellan personliga intressen och en förenings intressen.
Fast personligt ansvar får man ta i båda fallen. 
Det finns mycket att tänka på, om man vill. Eller hur?

Tackar för allt som har skrivits och jag har sugit i mig inromationen som en svamp! ^^
Om jag skulle vilja börja med avelsverksamhet så blir det på tammössen. Men jag vill ju testa på Nibblan ^^ (han är hane).
Och då gäller det att hitta en hona, men inte just nu kanske när nya mössen bara varit här i en vecka! Tack för allt och svara mer! :D