Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 201 ggr
mandymoo
0

Vår inriktning

Har funderar lite på våra mål och inriktning på vår avel. Hur ser dom ut idag och hur såg dom ut när vi tog våran första kull. Har dom ändrats och hur?

När vi bestämde oss för att föda upp så var vårat mål att föda upp friska och trevliga möss - och det tycker jag nog att vi kan vara nöjda med. Och bara fortsätta på samma sätt när det gäller just den punkten. Försöka förstärka det vi haft turen att gå redan från start. Så den punkten är sig lik.

Varianter då - vad ville vi föda upp när vi startade och vad vill vi föda upp nu.

Då var det svensk typade möss med lång päls, rak eller krullig. Färgen var inte huvudsaken utan mera att vi vill ha just lång päls. Det målet har heller inte ändrats, det är något som vi fortfarande vill, och det jobbar vi på.

Det som däremot kommit till är att vi nu även vill föda upp lite engelsk typade möss, korthår. Och då lite mer för utställning. Utställningen är ju ett bra sätt att se hur man lyckats i det man satt som mål. Färgen är självklart för oss black tan. Och har ju haft turen att få tag på 2 st mycket bra individer och jag hoppas att vi kan förvalta det på rätt sätt.
Sen kom ju även blue fox in i våra liv lite av en slump, tyckte dom var så söta och honan jag såg i Helsingfors var jag bara tvungen att ta med hem, sen en pojke till henne.

Så summan är att målen och inriktningen inte ändrats så mycket, bara lite lite utökning. Och ännu har vi inte kommit så långt att vi har börjat tänka på mer detaljerade saker på mössen, som tex öron - storlek eller placering, svans, teckningar, färgnyanser osv. Men antar att det kommer det med ;)

Ska bli kul att försöka titta tillbaka ungefär var 6 månad och se hur det ändrat sig. Om man lyckats med det man ville, om man är på rätt väg eller om man får tänka om.

Hur är det med er? Hur era mål, har dom ändrats, blivit färre eller fler osv.?

[mjuue]
0

Eftersom jag inte börjat avla ännu så kan jag inte gå in på det :D Men kan berätta lite om mina mål i framtiden!

Jag vill inrikta mej på bandad/tan, even eller broken. Grejen den är att jag vet inte vad jag kommer att få tag på. Ska köpa 1-2 hanar och 2-3 honor hade jag tänkt mej.. men får se då :P

När jag köper mina kommande möss så kommer jag se hur tama dom är.. blir och kolla hälsan. Ja i princip allting ska kollas och checkas innan aveln.. jag vill ha bra avelsdjur! Jag har tänkt igenom allting med uppfödning och avel… nackdelar och fördelar. Jag känner mej säker på alla grunder. Men det finns en sak som jag inte känner mej säker på … genetik. Jag måste verkligen lära mej det! och framförallt jag vill lära mej det.. ska köpa teckningsavel skriven av Eva Johansson :)

Jag har plats, tid, intresse och ganska så mycket kunskap :D Hihi. Jag har läst jättemycket om uppfödning.. och sånt. Men behöver träna mer på avel och genetik.. det är väldigt mycket sådant.

Dom mössen jag köpte från Grodan har jag inte tänkt att ha till uppfödning.. för det är inte alls dom varianter jag vill avla på. Och det är för tidigt… jag ska ta kull i sommar/höst. Så jag ska börja om på nytt.. helt och hållet. Nya möss och allting :P

Sen så ska jag köpa ett tvådelat terrarium.. nu om nån vecka :) Jag ska fixa så att ett halvt rum blir mushörna :) Hehe

Sen så får vi se.. om det blir liten uppfödning eller inte :P :) Måste tänka på det.. plus att jag måste se hur ''provkullen'' blir :) Och hur det är.

Det du säger Mandymoo låter jättebra :) Ni har jättefina möss.. och är säker på att dom är så tama som dom ser ut!

dreamiz
0

Jag hade ju inte tänkt avla men nu försöker jag ju ändå få en miniskull pga det verkar omöjligt att hitta minisar.

Så som det ser ut nu så hoppas jag på två kullar här varav pappan är svensk minis, ena honan är finsk minis o den andra honan är liten svensktypad. Blir det bebbar får jag avla vidare samtidigt som jag fortsätter leta efter minisar.

Jag vill helst ha svenska minisar men i brist på det är finska minisar ett alternativ.

Självklart är temperamentet det viktigaste. Men jag hoppas också på att få just den svenska ministypen.