Bojkotta djur butik!
nu vet jag inte om man får göra såhär eller om det räknas som att hänga ut någon..
men eftersom butiken tillhör en stor kedja så gör jag det ändå..
ansvariga kan ta bort inlägget om det bryter mot några sajt regler..
Jag var iallafall in på Arken zoo i Ystad för någon vecka sen och skulle kolla på möss..
då ser jag att de ute i butiken har nyfödda musungar som de inte vet vem som är mamma till, blandade kön är det och i en bur bredvid sitter än illa biten stackars mus (detta är fullt synligt i butik)
när jag frågar om de har andra möss tar de fram två honor som sitter i en bur med en liiiiten hane, den ena är högdräktig, den andra har mycoplasma eller annan luftvägs infektion och antagligen öronskabb.
jag påpekar detta för personalen, mannen i butiken ser väldigt sur ut och försöker bortförklara detta med att musen är gammal och jag fortsätter med att jaha.. då borde hon väl få pensioneras och inte gå med hane och han säger då att hon iaf inte fått kullar på några månader 
sen har det varit för mkt för mig med min brors död & begravning så jag har inte kommit mig för att anmäla dem..
nu har de antagligen tagit bort den sjuka musen..
hur ska jag göra?
anmäla till kommunen? de tar ju inte så seriöst på sitt djurinspekterande tycker jag.. fast ystad kommun kanske är bättre än tomelillas…
tänkte skriva till Arkens vd iallafall..
att anmäla brott mot djurskyddslagen till polis känns lönlöst?
spec eftersom jag är trött och deppig och inte orkar dra igång ngt riktigt.. 

Anmäl dem till kommunens djurtillsynsman eller liknande.

Anmäl, anmäl, anmäl!! Det finns inget annat sätt att få bukt med problemen. Ring Länsstyrelsen så slussar de dig vidare.
Jag har anmält affärer många gånger under årens lopp och faktiskt tycker jag att det har börjat tas mer på allvar på senaste tid. Sen kan det bero på hur enveten man är också.
Verkar de ointresserade är det bara att säga att man kommer att ringa varje dag tills man får någon uppdatering. Då brukar de hellre göra en inspektion direkt än ha någon "jobbig" människa i telefonen som är upprörd varje dag.
Så, snälla, för djuren skull. Anmäl!!
Nu har jag anmält och sagt till att jag vill veta hur det går i ärendet.. har inte vart inne på affären mer så jag vet inte om de gjort ngt åt det jag påpekade för dem, men antagligen inte, i vilket fall som så skadar det ju inte att de får en inspektion som påminner dem om att lagen ska följas även när det gäller möss!
har även skrivit ett mail till Arkens vd men inte skickat det än… vet inte riktigt hur jag ska göra med det..