Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1193 ggr
Emmiiz
0

säljas?

Vid hur många veckor ska musbebisarna säljas?

Var det 4 eller 6 veckor?

[IsabelleA]
0

Musungarna blir självständiga vid 4 veckors ålder, och kan då säljas. (rätta mig någon, om jag har fel!)

Emmiiz
0

ok tack..

(ja, rätta henne gärna om hon har fel, för jag vill inte göra något dumt!)

fiffiluren
0

tror det är lite som med råttor, dom blir självständiga vid 4 veckor men bör ändå vara minst 5 innan de flyttar. Sen ska de väl väga et visst antal gram vid försäljning också? Men jag vet inte vad den siffran är på möss

MP160
0

Vikten har jag ingen koll på, men 4 veckor tidigast, då ska hanarna skiljas från modern, sen är min personliga åsikt att man kan sälja dom vid tidigast 5 veckors ålder, men det är upp till var och en :p

LillyB
0

#3: Vikten kan man inte gå på då den varierar kraftigt mellan typer och individer. En liten nätt svensktypad mushona väger ju definitivt inte som en biffig engelsktypad mushane liksom. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

fiffiluren
0

#5 nej jag vet, men det kanske är olika beroende på typ, att engelsktypad har en minimi och svensktypad har en minimi, är dom blandvarianter får man väl som säljare gå på något som känns rimligt

LillyB
0

#6: Det är för varierande för att säga ett visst nummer. Man kollar helt enkelt på individen. Ett vant öga ser när det är dags eller när något är fel. Det här med typerna kan vara så olika i en kull.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

ivanhoe81
0

det är väl att de får säljas vid 4 veckor men är ej lämpligt utan bör väl tas ut från mamman tidigast vid 5 veckor (iallafall hanarna då de blir väl könsmogna runt 5,5 veckor om jag inte minns fel= sedan bör man väl försöka se om de är mogna att flytta innan de säljs så jag skulle/kommer inte sälja före 6 veckors ålder

MP160
0

#8 Hanarna blir konsmogna runt 4-4,5 veckor :)

ivanhoe81
0

oki, hade för mig att det stog 5-5,5 veckor på något ställe som jag läst men det är bra att du rättar mig

Emmiiz
0

så vid 5veckor är det helt okej att sälja dom?

MP160
0

#11 Ja, det tycker jag nog

Aviendha
0

#11 Ja, med viss modifikation. Jag säljer inte möss, men jag vet att de flesta skulle klara en flytt galant vid 5 veckors ålder, sen finns det ju alltid de individer som är lite efter och kanske behöver stanna någon vecka till för säkerhetens skull eftersom en flytt ändå innebär en stress för djuren.

Muszimba
0

En del uppfödare säljer inte innan 6 veckor om köparen inte är van musägare. Jag tycker att de som är 6 veckor är lite mer mogna för att säljas.