Fläckiga sötisar - färger/teckningar?
Hej har två kullar här hemma just nu!
Friska och pigga på 1 & ½ vecka just nu.
Jag är ganska ny när det gäller möss och är inte så bra på färger… Så jag har väldigt svårt att veta vad dessa teckningar kallas. Än så länge vet jag i alla fall att en är agouti men de andra? Champagne/dove/lilac? Kallas det något speciellt när teckningarna ser ut på ett viss sätt? Jag tror att samtliga har svarta ögon.
Jag håller på mycket med kaniner och har lite kunskaper om råttor, men vet inte om färgerna är de samma för möss?
Samtliga är till salu och ni får gärna höra av er om ni är intresserade!
Kan skicka fler bilder! 
Champagne och Dove har röda ögon om jag inte har helt fel.. ; ) Jag tycker nästan att det ser ut som det är två rödögda men det kan vara bilden oxå.. Nån som är bra på färger?? Digitalis?? Grodan?? Amaira?? 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Dom kan ha rubinröda ögon också, dom kan se svarta ut om dom är väldigt mörka. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Du har ju en hel hög med black. De grå ungarna är nog blue och de andra ljusa.. är nog.. näe jag har ingen aning!
Teckningsmässigt.. De tre ljusa närmast ser ut som bandad med pannfläck. Sen är det lite broken/even över några andra :P Varken eller egentligen. Mer even än broken iofs.
SVEMUS har sju standardiserade teckningar, så jag försöker pussla lite mellan dem :P Men teckningar blir lätt lite hur som helst.
Hur ser föräldrarna ut?
//frida
Tycker också det ser ut som "en hel hög" med svart, två blå (de gråa) och två.. nånting :P "Nåntingarna" (de ljusa beige-aktiga") ser dock ut att vara rödögda?
Angående teckningar så underlättar det med en bild ovanifrån, där man ser hela teckningen :)

Åh tack för alla svar! 
jag har ju två kullar, det här är kull 2 som visas på bilden
i denna kull är båda föräldrarna "brokade" (eller vad det nu kallas) lägger till en bild på pappan här:
han är "ljus fläckig" (vad kallas hans färg?) & mamman "svart fläckig" (ungefär samma teckning som pappan).
Jag ska se om jag kan ta lite foton på ungarna ovånifrån i morgon, samt från första kullen där det är en hel del helmörka ungar. 
#5 Ser jag fel, eller är musen på bilden även tan? (beige/brun/röd mage). Tycker mig skymta tanfärg vid öronen och på undersidan huvudet?
Isf är det också möjligt att någon/några utav ungarna är tan :)
Han är tan :) Och nån tickad färg?
//frida

ja, han är brun lite undertill ("tan") det är mamman också (fast med svarta fläckar)!
vad betyder "tickad färg"? Är det typ "fläckig"
Tickat är när ett hårstrå har flera färger. Agouti är en tickad variant.
Gå in på SVEMUS hemsida och kolla Standard så kan du jämföra olika färger :)
//frida
Åååå vad fina! Jag är såå svag før tecknade møss!
Vart bor du, ifall det går å køpa?
åh vad snygg pappan är
och ungarna är hemskt söta 
Undrar också vart dessa söta saker kan befinna sig;P
// Pabblo
Jösses, en massa Dutch wannabies… gaaaaaaaaaaaaah…
Ta en jäkla massa snygga foton är du snäll, niveus, så vi kan få dregla riktigt ordentligt. 

jag bor i sthlm! 
ska lägga upp bilder så fort som möjligt!

Ta gärna foton på dem enskilt, uppifrån. Jag är intresserad av tom halvdana dutchar, och skymtar såna!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
åhh vad det kliar i fingrarna.. hmmm! :S
// Pabblo
Himla söta småttingar!!!
Har idag fått en kull (förhoppningsis) fläckiga små härhemma :)

#23 man gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah, vilken härlig sak!!!

Usch nä niveus… jag måste ta bort den här tråden… 
de här mössen är ju på tok alldeles för jäkla LIVSFARLIGT supersöta…

Nr 2 och 8 är dutch, en saknar förvisso en kindfläck, men jag skulle kunna ta båda dessa till mitt dutchprojekt, oavsett kön!
MVH Elin
#25 hehehe jag håller med dig, så söta de är
Shit!
Vill ha!!
Vet du vad det är för kön på dem?
// Pabblo

Jag skulle säga att 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 är dutch, 4 kan vara en feltecknad dutch, eller gå som broken.
De övriga, 7, 9, 10, 11, 12, 13 är bandade med pannfläck.
Färgerna är black, de svarta, blue de grå och kanske argente, om de ljusa blir orangeaktigttickade med röda ögon. Svårt att säga när opälsen inte är klar än.
MVH Elin

Håller på att bestämma könen på de, min kompis (råttuppfödare) ska hjälpa mig med könen i veckan. Vi tittade snabbt idag och mer än hälften är honor!
De är nu 1 & ½ vecka så är ju ett tag kvar innan de är leveransklara…
Men ni får hemskt gärna tinga! Och som sagt finns jag i sthlm, transport kan säkert fixas!

Får jag, så kan jag frångå mina principer och tinga på foto. Är det på rätt väg med dutch-teckningen, så struntar jag i resten.
nr 2 och 8 skulle tillföra en hel del teckningsmässigt här hemma.
MVH Elin
Jag tingar två honor om det fixar sig med transporten…mus nr 1 om det är en hona,vill jag gärna ha…och sen nån av dom andra bandade färger…
Okej! men det fanns en del tjejer iaf;P är lite sugen på såna isf.
Mena du att det är en och en halv vecka kvar innan de är leveransklara (förlåt är seg/sjuk)
// Pabblo

#42 De är nog bara 1 1/2 v gamla, så jag skulle tro att det dröjer i alla fall 3 v till!
MVH Elin
Haha okej tyckte det var nå som inte stämde;P
// Pabblo
åååh vad söta! :D
Ja de är verkligen super söta! Åhh vad jag längtar efter att se vad mina små har för färg/teckning ^^
Jag vill tinga en svart/vit hona!
PM:ar dig!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

4 & 8
Gud vilka läckerbitar! 
Hoppsan, där högg det till i min mustarm. Håller med att nummer 4 ser läcker ut för ett litet broken-projekt! Kanske med extremeblack som bas? mums!
-vad hittar du på NU, Tomas!!!! Jag behöver verkligen inte fler griller i huvudet än jag redan har 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

#49 hmmm det kanske man ska göra..jag har en fläckig kull + 2 st extrem black här hemma..
Men det var ju JAG som skulle göra sånna!
#49 LOL
(fast nr 4 är ju TAN!!!)
#50 han driver med dig
#51 neeeeeeeeeeeeej, bappsolut INTE!!!
niveus, vad är mus nr 4 (#23) för kön?
Men Grodan! Den där tangenen försvinner ju på ett kick!

#53 ingen risk jag vet va jag ska ha till mina svarta skönheter .
#54 nä, tanstråna kommer att vara där hela tiden och störa när man ska jobba med broken, storlek, typ och temperament… onödig störelse (kommer inte på rätt ord fasiken)
# Vad?

Mus nr 4 är troligtvis en hane
Till alla som är intresserade och vill tinga!
Skicka mig ett mail om vilken/vilka möss det gäller så ska jag försöka kolla könen 
Mail: niiveus@hotmail.com
det är många som är intresserade av samma möss så det blir lite "först till kvarn"
#53 hahaha, du är ju inte klok, Madicken! jag går inte på Tomas trick, inte den här gången. Nä, jag ska inte ha någon broken. Inväntar mina white rumps

mus nr 2
mus nr 8
är tingade! 

mus nr 6
tingad! 
#56 och #57.
Grodan har rätt. Och Tomas har rätt. Hihi 
Tomas sa extreme black som bas. Wips, alla tanstrån borta.
Om det var den valinga svarta som vi har, så hänger tanstråna med bakom öronen, runt svansfästet, kring "nipplarna" i evighet, om man inte satsar på att avla bort det, vilket tar flera generationer.
Och det här vet förstås både Tomas och Grodan
fast Grodan missade "extremen" i tankegången. Jag bara förtydligar det hela.
#62 Ja, i praktiken kan man ju inte både ha tan och exteme på samma lokus, men det sker nog inte genom ett vingslag kanske 

Nu är könen satta!
Och det är dessa som fortfarande är till salu;
(det finns intresse på en del av de)
3 hane
**
4 hane
5 hane
**
7 hane
9 hane
**
10 hona
11 hona
12 hona
13 hona
**
#62 Glömde inte extreme black, bara känns så jäkla FEEEEEEEEEL att avla in den på allt. Det är faktiskt FUSK!!! Och innan vi vet hur livskraftig och vältypad den är/kan bli bör vi inte förstöra alla våra linjer med den. Så blanda in extreme black i dina linjer och du får ev mera problem..? nä, kolla först om den är något att ha…

Puttar upp, ifall det fortfarande finns möss kvar till salu!
Nya foton?
MVH Elin
men HERREGUD så söta! Ännu en tråd som jag absolut bör hålla mig borta ifrån 
#66 Jag var säker på att du tingat nr 2 och 8? :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Japp, de ska flytta hem till mig. Tänkte mest om det fanns fler kvar, och folk som var sugna på kossamöss!
MVH Elin
vart finns bebisarna och när är dom lev klara?