Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 5694 ggr
Emmiiz
0

natalmöss?

Har funderat på att skaffa natalmöss men undrar vad som skiljer dom från vanliga egentligen?

Är det samma sorts mus egentligen eller vad e grejen?

(vill skaffa dom för att dom e lustfria)

Är dom så lika vanliga möss att man kan para dom?

LillyB
0

Man kan inte para en natal och en tammus, de är alldeles för olika.

Min erfarenhet av nataler är dålig, så jag överlåter den frågan till de som är mer insatta. Jag hade ett stort gäng nataler för några år sedan men dom var otama och vilda, men de kom ju också från en ormmatsuppfödare. Ska man ha trevliga husdjur så ska man nog vara noga med vart man köper dom ifrån. Men i helhet så tror jag inte att dom blir lika tama som tammöss.
Sen vill jag inte heller säga att dom är luktfria då mina kunde lukta en del ibland, men ja - dom luktar betydligt mindre än tammöss iaf! :)

Sen ska ju natalhanar gå tillsammans med fler natalhanar, så där skiljer dom sig från många tammöss.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Emmiiz
0

ser dom väldigt olika ut? jag ser inget skillnad,, möjligen att dom är mindre?

LillyB
0

Jag skulle säga att dom är större än en genomsnittlig mus, men kanske lika stora som en riktigt engelsktypad. Dom har en annan päls och jag tycker att dom har ett helt annat huvud/annan kroppsform. Men den frågan överlåter jag nog också till någon annan som är mer insatt.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

ivanhoe81
0

den heter natalmus på norska och danska men natalpälsråtta på svenska

här finns bra info
http://goto.glocalnet.net/natal/nataler.htm

eller lite på swemus hemsida
http://www.svemus.org/sidor/natalpalsrattan.html

UlrikaD
0

Finns ju några bildtrådar här inne på natalmöss. Sök och kolla på dem. De verkar ju inte ha något som helst behov av människokontakt. Och hur kul är det i ett husdjur?

Emmiiz
0

inte speciellt..?

LillyB
0

Du kanske ska ta det lugnt med djuren? :) Du har 21 musbebisar och är på jakt efter både nataler och fler möss. Var försiktig så du inte tar dig vatten över huvudet.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Aviendha
0

Jag har haft nataler och det var ingen riktig "wow"-upplevelse. De jag hade var skvättiga och skygga. Även fast jag spenderade tid i närheten av dem och grejjade på som jag brukar göra med mössen så visade de noll framsteg där jag normalt sett stora framsteg hos vanliga möss. Det enda som hände var att en började jaga min hand i terrariet de bodde i.

Luktmässigt så var de ju bättre än möss, men inte als helt luktfria som en del påstår. De är aningen större än en mus, men de har så annorlunda kroppsform, så det är väl det som skiljer dem åt mest morfologiskt skulle jag vilja säga.

De var inte heller roliga att observera. Jag älskar att studera mina möss, de är godmodiga, nyfikna och aktiva. Direkt de får en ny sak i buren eller att man bara fyllt på matskålen så är ju mössen framme och undersöker, klättrar, gräver och har sig. Natalerna satt mest och stirrade. (INGEN kan ge onda ögat så som en natal! :P)

Jag ändrade burinredning åt dem, försökte få till något som de skulle uppskatta men jag såg dem utnyttja detta. Knappt så jag såg dem äta. Jag vet att de faktiskt var aktiva eftersom jag hörde dem på nätterna, men ja, då skulle ju jag sova. Ändå var det inte så att de var livrädda och satt och tryckte i ett hus eller så (om jag inte var in och rotade runt en hel del i deras bostad förstås) men de satt liksom bara. Ugglor på en gren liksom.

Visst, det finns ju de som klickertränat sina nataler och man kan finna superhäftiga videos på tuben om man söker på det, men det kräver massor av en som ägare.