Ointresserade möss
Hej
jag köpte två stycken små mus honor i höstas och mitt problem är att de inte vill bli tama! Om jag sticker ner handen i buren så springer de iväg, och sen kanske efter en min (om de inte sover) så kommer de tillbaka och luktar lite i bästa fall sätter tassarna på mig, och sen tycker de att det var väl inget roligt och går iväg och gör något annat, det är helt ointresserade av mig:( ibland så klättrar de upp med alla tassar på min hand, och då försöker jag lyfta den lite försiktigt, men då så blir de alldeles skräckslagna och springer iväg jätte fort och gömmer sig, det är mest den ena musen som vägar komma fram i huvudtaget, men hon blir inte stressad. Ibland om man sätter ner handen en liten stund så börjar den musen som vågar komma fram stresstvätta sig jättemycket och hoppa omkring som om hon har fått fnatt med ryckiga rörelser. Men det mest irriterande är att när de väl är i handen (ibland lyfter jag upp ett hus eller något som de är i) så är de jätte nyfikna och inte så rädda. Men det bajsar på mig, Betyder det att de är rädd?
så min fråga är hur jag ska få dem tamare?
Ps: om jag lägger godis i handen så tar de godisen och springer iväg
ta dom fast dom inte kommer frivilligt..
ta dom i svansen, upp i handen och låt dom sitta där ett tag.. sen lägger du bara ned dom.. och gör det igen om 10 min typ.. så dom vänjer sig..

De kanske har för mycket skojiga saker i buren? Nu har du visserligen haft dem i några månader men det kanske fortfarande kan funka. Finns det inte så mycket kul i buren kanske du kan bli kul för dem. Funkade när jag hade möss, sen fick de massa leksaker när de lärde sig lita på mig förstås.
Om du har en stor bur med mycket leksaker så kan det vara svårt å få møss tama…det har jag själv märkt…
Ta ut alla leksaker ur buren den føsta tiden när du jobbar ned å få dom tama…ta ut dom så dom får klatra runt på dig…och ta dom ofta i handen..jaga dom aldrig runt i buren.
som tallullah säger så jaga dem inte i buren för då blir det ju att de ser händerna som en fara istället för som man vill trygghet och något roligt
ok, tack :) ska försöka, men ska jag ta ut alla leksaker ur buren? då har de ju ingen stans att gömma sig, och så undrar jag när möss sover, mina sover typ hela tiden känns det som
En av mina möss är precis så där också. Har aldrig lyckats bli riktigt tam. Från början sprang hon t. o.m. och gömde sig när man gick förbi buren. Så är det inte längre, men när man tar upp henne så piper hon och klamrar sig fast i handen som om hon tror att hon ska ramla. Hon verkar okej när hon väl är nere igen och är inte direkt rädd för min hand.
Men, kan jag träna min pip-mus på samma sätt som tipsen här, eller måste jag ta det försiktigare eftersom hon piper?
Ja,ta ut alla leksaker ur buren…så legger du ned toapapper åt dom så dom kan bädda och boa…
Sett buren brevid dig i soffa när du tittar på tv,och ha handen inn så dom kan ta kontakt med dig…och låt buren stå till ex på køket så att dom blir vana vid ljud och bevegelse framfør buren…
Annars är ju møss nattaktive så dom sover gärne på dagen…men det går å vända lite på døgnrytmen så dom är vakna när du är vaken…till en viss gräns,førståss…men om dom är vana vid att du ger dom mat och vill pyssla med dom på eftermiddagen,så vänjer dom sig till detta och är vakna då…men det får inte bli slik att du väcker dom vilken tid som hälst..
Har samma problem med en av mina damer.. så tänkte lägga mig i lite. Man ska inte ha någonting i buren? inte ens ett hus eller nå att sova i?
// Pabblo
jo då, men just då du vill få dem tama så ska du inte ha något i buren, för då har de inget annat att leka / gömma sig i när du har handen inne hos dem
när du inte är där så kan de ha alla leksaker
håller just nu på med att få några av mina små damer att bli tama, men de får ha kvar sina leksaker för några av medlemmarna i flocken kommer springandes i 190 för att hoppa upp på handen några är försiktiga, men kommer fram och nosar och börjar klättra försiktigt på mig då de ser att de andra sitter på handen och långt uppe på armen
de som inte riktigt vågar verkar bara som om "jag vill men vet inte om jag vågar" det tycker jag är ett bra tecken på tamhet i början (alla mina möss har varit så men nu springer de direkt och vill upp i famnen när jag kommer)

#6 Vissa möss är "lipsillar" och piper mer än andra. De har alla olika personlighter och det är halva nöjet med möss anser jag. :) Piper hon "utan anledning" så hade iaf jag ignorerat det och hanterat henne som en ickepipande mus.
När man ska få djur tama så gäller det att vara envis, ha tålamod och skynda långsamt. Sen får man tyvärr leva med att alla inte blir riktiga kelgrisar hur mycket tid man än lägger ner.
#10 vilken simpel men oerhört effektiv metod (varför har jag inte kommit på det själv??). Har suttit en halvtimme med varje flock och 4 av 5 har gladligen efter ett tag hoppat upp i handen
varav den femte hade några tassar i handen. tjohooo!
#0 pröva, pröva!
// Pabblo
#12 visst är det en simpel metod, man kan inte alltid komma på allting med en gång, det tog några veckor innan jag själv kom på att det bästa vore att ta ut sakerna
nu behövs det inte plockas ur några saker hos mig för de ser de andra mössen som redan sitter på handen och vill komma fram själv
har en som fortfarande är lite försiktig av sig men det går framåt
hon står på tå och sträcker sig så långt som kroppen tillåter blundar och nosar, springer iväg och gör samma sak igen, hon sätter sig ibland med tassarna uppför min handled och nosar med
enda sättet är att låta dem ta det i sin takt så att de känner sig trygga i sig själva och med ens hand
jag har ju såpass trogna möss tack vare detta att de gärna vill ligga på kudden bredvid mig i sängen och sova
det är tillit från både dem och mig
jag kan ju inte tvinga dem att lita på mig förän jag visat att jag litar på dem, har ju bevisat det för mig själv genom 2 gerbiler som fick vara ute och springa i vardagsrummet utan att gnaga på en enda kabel, de kunde hoppa upp på videon och kurra ihop sig bakom den och vila sig lite, har brukat kolla om det varit något bitmärke i kablarna men det har de inte gjort, men jag har sagt nej flera gånger med och då har de släppt kabeln och fått en godisbit med
jag provade att ta ut alla saker igår men de blev jätte stressade och oroliga och tyckte inte alls att det var något spännande med det…
en av dem (den tamaste) gick upp på min hand, och då försökte jag lyfta den lite men hon hoppade ner
åh..vad svårt. Mina blir också lite stressade när de får vara på en större yta utan någonstans där de kan gömma sig, men de reagerar med att klättra som galningar på mig. En av dem, Puck, som vanligtvis är ganska blyg, fullkomligt flyger upp i min hand. Det går inte att stoppa ner handen en sekund ens innan alla tre är påväg uppför armen :P Jag tycker att du ska fortsätta med att inte ha så mycket roliga grejer i buren, och sen ibland så tar du bort allting men lämnar kvar tex. en toarulle eller andra saker som de kan gå igenom snarare än att krypa in och gömma sig. Du kan även lägga ner lite toapapper för att de ska känna sig tryggare. Låt bara din hand/arm ligga lugnt i buren en stund, och gå sedan och gör något annat. Upprepa. Det borde fungera… till slut :) Viktigt är dock att de inte börjar förknippar dig med att allt tryggt i buren försvinner och att det blir läskigt. En grej som gjort Puck modigare är annars att ha en mysig tröja på dig med stora ärmar som de kan krypa in i. Mina möss älskar det…
Lycka till!
ok, men vad läskigt om de kryper in i kläderna!
jag provade att göra så igen igår, då klättrade de inte upp på mig men jag lyfte upp dem när de satt i hus, men min mamma tyckte inte alls att de såg stressiga ut då, så det kanske bara är jag som tycker att de ser stressade ut
jag ska nog fortsätta göra så som alla säger så får jag se sen…
vad då läskigt med att de kryper in i kläderna, jag brukar ha 4 råttor som vill trängas innanför mina kläder, de är ju lite större än möss
jag skälv älskar när deras tassar klättrar på min barahud speciellt på ryggen (känns lite som lätt massage)

Håller med dig, Stefan. Älskar att få tass&svansmassage av möss över ryggen och axlarna, ibland på baksidan av benen om jag ligger på mage.
mmmm det är så avslappnande alltså speciellt åt min rygg som är stenhård i alla leder och muskler nu har man ju flera gratis massörer här hemma hehehe
mössen får springa över mig när jag ligger i sängen
råttorna springer, leker och brottas på min rygg då jag ligger på mage i djurrummet
men mina möss bajar på mig…
det gör mina med, men skiten är ju torr och fina klumpar så det är bara att borsta bort eller så får man ta en extra dusch
happ, men jag vet inte riktigt om jag vågar låta dem springa på mig en hehhe
en av mina möss, India, kryper ofta ner vid halsen och klättrar runt på ryggen. DET kittlas! skulle inte kalla det massage…haha. Det är ganska outhärdligt.
haha =)
hehehe så du är kittlig av dig alltså, visst det kittlas på mig med först men sen brukar jag nästan somna av att de springer på mig
Hehe massage vet jag inte om jag kan kalla det:P brukar ha röda steck på hals och nacke efter de små busarna. Fast de kan ju bero på att klorna är lite för lång. Ska nog i väg och leta efter sten i helgen som de får fila klorna på.
// Pabblo
oki, mina har nog också långa klor men så klarar min hud av ganska mycket innan den får röda streck (den äldsta musen har jag haft hos mig sedan i sensommarn och den äldsta råttan har jag haft sedan före midsommar om jag minns rätt och jag har inte klippt eller slipat ner någon klo alls)