Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 939 ggr
Chippers
0

Att sätta ihop möss

Hej!
Är det lätt att föra ihop möss? Brukar det gå bra? Eller brukar de bråka ibörjan för att göra upp rang? Berätta gärna om era erfarenheter när man för ihop möss. Hur ska det gå till?

Har två mustjejer hemma och väntar hem två black tan tjejer på fredag … därför jag undrar ;P

De kommer få bo i ett akvarium som är drygt 60*32 till en början. Men snart ska jag få hem ett 120 liters akvarium som de ska få bo i, alla fyra töserna =D Blir det lagom stort?

Mymlan
0

Kom ihåg 40 dagars karantän för de nya och de får då INTE vara i samma rum som de andra.

Brukar ej vara några problem att sammanföra. 

Du kan lätt räkna ut själv om det är lagoom storlek.

Bredd * Djup divederat med 180 så får du fram hur många du enligt jordbruksverkets regler får ha i det.

* betyder gånger.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Som Mymlan skriver - först har du karantän i minst 40 dagar för dom nya mössen, då du har dom i separata rum och är noga med att tvätta händerna mellan att du håller på med de olika burarna, byter vatten, ger mat osv.

Sen det bästa är att låta mössen träffas på tex ett bord där man sätter ner alla på engång.
Sen så städar man ur buren o rengör allt så inget har någon lukt kvar. Inredder buren o när allt är klart o man ser att mössen inte reagerar på varandra så kan man sätta ner dom i buren.

Nu gäller det honor och honor ska inte vara några problem.

amaira
0

Nej, honor "ska" kanske inte vara några problem, men kan ändå ofta vara det. Möss är olika, honor också.

Antingen går det utan problem. Eller så går det inte utan "problem", och då märker du det.

I så fall får du hålla dem i olika burar, och ge dem tid att vänja sig vid varandra på neutral plats, eller ha en bur avdelad med ett galler eller nät, så de känner lukten av varandra tills de vant sig.

Det kan ta några dagar, men går förr eller senare. Men var beredd på att de kan slåss ordentligt om du bara sätter ihop dem direkt.

Förberedelserna som Mandymoo skriver, är alltid bra att använda sig av, oavsett hur mössen är.

Om du hoppar över karantänen, kan det, om det hela är olyckligt, visa sig att de nya bär på någon smitta (eller parasiter) som ännu inte visat sig. Och då kan du, om det vill sig riktigt illa, sedan sitta där med alla dina möss sjuka, i värsta fall döda.

Det är en bra säkerhetsåtgärd, särskilt om det är nya möss som kommer från "osäkert" håll.

Chippers
0

Men … karantän? Alltså, vad är vitsen, jag fattar inte. ;P OM de nu har en sjukdom, skulle dom bli friska av att sitta i egen bur utan dom andra då? Kan jag se om dom är sjuka? *fundera*

Jag tänker såklart fråga uppfödaren om hon är säker på att de är friska. :-)

Hur som helst, tack för tipsen! Ska låta de få bekanta sig lite på en yta där ingen har revir först, och sedan sätta de i samma bur. Ska höra med uppfödaren om jag kan lämna tillbaka mössen om de verkligen inte skulle funka ihop …

Mymlan
0

Allt behöver ej synas då de säljs/köps. Stress kan utlösa sjukdomar som kan ligga latent. Miljöombyte kan göra att det bryts ut. Du har ju ej heller samma bakterie flora som uppfödaren har. Ingen uppfödare kan garantera till 100% att de är friska. De kan bara säga som det är just nu idag.

Om det skulle visa sig de är sjuka, har skabbkvalster så kan du behandla dem, sätter du ihop dem med dina två så måste du behandla ALLA möss. Stronghold som tar skabbkvalster kostar på apoteket 155:- och jag vet ej om det ges en gång eller om det ska upprepas, veterinär kostnad tillkommer.

Seriösa uppfödare har nya djur i karantän.

mandymoo
0

Vitsen är att du inte ska dra på dina hemmavarande friska möss något. Inte så att dom blir friska av att sitta ensamma utan så att OM dom har något som bryter ut när dom flyttat så får du det inte till dom du redan har hemma.

Inte säkert att uppfödaren vet eller ser. Kan ju vara så att uppfödaren själv har fått något på sina möss som inte brutit ut… alla kan vi få saker på våra djur och att sätta nya djur i karantän är rena säkerhetsåtgärder.

Och allt det som Mymlan tar upp.

Muszimba
0

Jag, som inte föder upp utan har dem som sällskap och till utställning har ALLTID minst 40 dagars karantän på mina nya möss. Jag gjorde det misstagen när jag köpte mus nr 3 för nästan 3 år sedan att inte ha karantän och mina "gamla" blev smittade av den sjukdommen som denna mus hade med sig. Det är ovanligt att möss har det, men man kan aldrig vara för säker på att den inte har det.

Chippers
0

Okej. Men är detta något med möss bara eller, att man sätter de i karantän? Jag har ALDRIG under åren satt in nya marsvin i karantän, eller hamstern. De får flytta in direkt till nya kompisar och i "djur rummet", och vet vet INGA uppfödare som sätter in nya marsvin i karantän, och jag har aldrig hört om att djur blivit sjuka/smittade. Jag kanske kan hitta en tillfällig bur ett tag, men mössen måste bo i samma rum, jag får inte ha mina djur i andra delar av huset än mitt eget rum.

mandymoo
0

Nej och som Mymlan tar upp, vissa saker bryter ut när det blir byte av milje, nya bakterier osv…

Så fungerar jag tex. När jag varit borta under tex en helg blir jag nästan alltid förkyld.

Mymlan
0

#8 När jag tar in nya marsvin så får de sitta i 3 veckor från skilt från de andra under tiden så kör jag en ivomec kur på den nya just för undvika sellnic, pälsätare. Pälsätare är egentligen rätt harmlösa men jag vill ej ha dem.

Men som sagt det är upp till dig om du väljer att ha i karantän eller ej men var beredd på en dag så får du in smitta och dina hemmavarande smittas de med. Jag skulle undvika det om jag vore dig. Jag vet hur dyrt det är att gå till veterinär samt så får jag åka långt kommunalt.

Fundera på om det är värt det. Bättre mota Olle i grinden.

Chippers
0

Mymlan: Okej. =D Aja, hoppas iaf att det går bra att sätta ihop de nya mössen … hoppas inga bråk sker och att de inte skadar varann ..

Rymdkanin
0

Det här fick mig att tänka lite. Om jag skaffar nya möss, från olika uppfödare, som ungar, och dom skall bo tillsammans, är det ändå viktigt med karantän då? Eller om det är ungar från olika kullar, men från samma uppfödare?

mandymoo
0

Om du tar möss från olika uppfödare så får man ha dom separerade. Tar du dom från samma uppfödare kan du ha dom tillsammans. Men fortfarande i karantän från möss du redan har.

Det är en säkerhets grej för att vara helt säker på att dom inte smittar ner dom man har hemma.

Nu är det ju inte så ofta det händer, men har man otru så har man och det är ju så onödigt, det är ju så lätt att förebygga genom att ha dom i karantän.

Chippers
0

När jag sätter ihop mössen, hur långt får det gå innan man ska sära på de?

mandymoo
0

#14 Hur menar du då?

Rymdkanin
0

Jag förstår att det är av säkerhetsskäl. Så om jag köper två honor från olia uppfödare, ska dom ändå sitta själva, i olika rum då, fast man inte ska ha dom ensamma?

Chippers
0

Mandymoo: Alltså … om de inte skulle komma överrens, hur långt får det gå innan man ska sära på de? Tills de börjar blöda? Bara nafsar till på varann? Bits? Ryker ihop? Ja …

Mymlan
0

Jag satte ihop 2 st champagne tan honor med 3 andra honor, en av de som bodde där bet ena chapagne honan i svansen så det började blöda så jag tog ut champagne honorna där ifrån, insåg den honan skulle ej acceptera några nya kompisar i hennes bo. Buren var rengjord, om möblerad med nya grejer.

bejtedejte
0

#8, det är visst många marsvinsuppfödare som har nya djur i karantän. När jag hade marsvin hade jag alltid nya djur på mitt rum i ett par veckor innan de fick flytta in i "djurrummet". :)

Chippers
0

#19 Jaha, det har jag iaf inte haft en aning om, jag har aldrig hört/vetat om att någon gör så iaf. Har inte ens tänkt tanken lixom. ;P Sätter som sagt aldrig djur i karantän och allt har ändå gått prima. Men jag förstår att man gör det för säkerhets skull ..

mandymoo
0

Ja hur länge… jag skulle nog inte ens låta dom komma så långt att dom biter varandra.

Märker jag att dom inte går ihop på neutral plan så tar jag upp dom… fast å andra sidan så har jag aldrig behövt göra det. Alla mina honor går ihop. Och jag har aldrig problem att sätta in nya honor.. sätter dom i handen tillsammans först ett litet tag, sen på ett bord…

kastrullis
0

Vi köpte 3 möss från 3 olika uppfödare för ett år sedan och de blandade vi bara ner i en bur….

I höstas köpte vi 4 till i 2 omgångar och de fick först bekanta sig med de gamla mössen på köksbordet medan vi städade buren.

De nya mössen i omgång 1 var två "ATTACK"-möss som satte alla de gamla medelålders tanterna på PLATS!! Och mer där till…. Lite pälstussar här och där. Särskilt en av de nya mössen studsade runt som värsta karatekid och skrämde särskilt en av de gamla.
..men sen blev det lugnt…efter en vecka typ…. Och då var de sååå söta med varandra…pillade och putsade…

De nya mössen i omgång 2 var två små timida flickor som var lite mer "ursäkta, men kan jag få äta lite" i stilen…
De fick pisk så det rök av de nya från omgång 1!
Jag och barnen led med dem! De skrek i högan sky!

MEN…efter en vecka, typ, tog det tvärt slut och den allra värsta gangstermusen putsade, pillade och goooosade med alla dem som hon legat i krig med……

Nu bråkar de nästan aldrig.

KARANTÄN har vi slarvat med jättemycket…. Vi har haft tur och inte haft en tanke på att karantäna någonting.

Muszimba
0

Kastrullis, ibland kan man ha en så kallad "bondtur" när det gärrel smittor från nya möss som inte har några alls om man sätter ihop dem med de gamla på stört.

kastrullis
0

Jag har bondtur då!Glad Eller James Bond tur kanske….