Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2811 ggr
BMEXX
0

Hur stor?

Hur många kan man ha i en bur som är 53x40x28?

Struntar fullt i vad lagen säger, vill mest veta vad ni tycker.

Ber om ursäkt för en sån uttjatad fråga Skäms

Sedan visst var det en månad mössen ska vara i karantän? Vad är det som man ska kolla efter då?

// Pabblo

[Kamillah]
0

Skulle köra på 2st högst i en sån bur.. eller bara en ensam hane :)

BMEXX
0

Putt! har fortfarande inte fått svar på denna fråga: Sedan visst var det en månad mössen ska vara i karantän? Vad är det som man ska kolla efter då?

// Pabblo

StillaSinnet
0

Jag kan tänka mig två vid parning, ensam hane eller ensam hona med kull i en sådan bur,

Jag avmaskar och kör en kur stronghold på ALLA nya för säkerhets skull. Det gör jag de första dagarna de kommer. Axilur ska köras i tre doser med 10dgr mellan varje dos, därför tar det 30 dgr innan kuren är över.

Karantän kan gärna vara längre än fyra veckor, jag har dem i karantän så länge som möjligt men MINST 4 veckor (pga axilurkuren), helst 6 veckor eller mer.

Dessutom är jag alltid aktsam mellan burarna även efter karantäntidens slut och ser till att sprita händerna när jag plockar med de olika grupperna OM något skulle uppstå i en bur. Möss är duktiga på att dölja en sjukdom eftersom det är farligt att vara svag när man är bytesdjur, därför kan det dröja innan man som människa ser sjukdomen.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ivanhoe81
0

trodde också att det bara behövdes med 1 månad men har hört att 40 dagar är lagomt till karantän

Muszimba
0

Stämmer med 40 dagars karantän. Gäller både djur och om man har hö/halm till mössen.

ivanhoe81
0

det med hö har jag hört 1 månad om på flera ställen men som du säger så är nog 40 dagar bättre för att all ohyra ska ha dött

BMEXX
0

Okej då få jag fortsätta tvätta händer tills de snart blöder :P

// Pabblo

BMEXX
0

En sak.. vilka "tecken" är det som jag ska kolla efter?

// Pabblo

ivanhoe81
0

ohyra,mask sjukdommar som man inte vill ska smitta till de andra mössen/djuren

hos mig kvittar det just nu med ohyra för jag har inte sett ett dugg på djuren men däremot springer de och suger blod på mig
har fått det bekräftat till 99 % att det handlar om Ornithonyssus bacoti eller som det heter på svenska tropiskt råttkvalster

kommer inte ta in eller ta ut några djur från mig föränn jag fått bort dem

BMEXX
0

Ok då ska jag ta och kolla efter sånt men än så länge verkar alla fina och friska. Är lite sugen på att banta ner lite på burar så alla damer är i en stor ist. Hur stor bur ska det vara med 5 st då?(inte vad lagen säger)

Tror iaf att jag skulle kunna ha alla i en stor flock eftersom även de nya är hur goa och snälla som helst:D

// Pabblo

StillaSinnet
0

#10 oj…det var en svår fråga. Beror helt på honorna. Är de sams behöver de inte ha så stort men är de ovänner kräver de rejäla utrymmen för att hålla sig ifrån varann, vilket i praktiken innebär separata hem. Att de är honor innebär inte automatiskt att man kan ha dem ihop. Speciellt inte om de är vuxna när de sätts ihop.

BMEXX
0

Nej det har jag tagit med beräkning men alla är faktiskt jättesnälla. De nya har inte ens försökt bita mig och verkar inte som de är nå slagsmål mellan dem heller. Dock har jag hört pip men då slogs de inte(har buren brevid soffan så har koll på dem) så kanske det bara var vem är högst höns tjafs eller nå. Ska ändå hålla koll ett tag till, har inte råd att skaffa en ny bur nu ändå. Men låt oss säga att alla är snälla och verkar trivas när jag låter dem träffas, hur stor ska buren vara då?

Två är vuxna och 3 st är fortfarande små.

// Pabblo

sweet-moira
0

kapar tråden lite

# 3 varför både avmaska o ha stronghold? har för mig att stonghold även tar mask

StillaSinnet
0

Stronghold tar en hel del mask men de flesta kör ändå ivomec plus stronghold och det kan ha med de resistanta stammarna av tex springmask att göra, men jag vet inte. Jag tar lärdom av de erfarna och tar det säkra före det osäkra helt enkelt.