Möss springer igång hjärnan
Ja du är det bevisat att hjärnan faktiskt bildar nya celler. Och det är vår lilla mus som hjälp till att komma fram till det.
En forskare använde gamla möss för att blåsa in nya dofter till, choklad och rosenvatten. Till hans stora förvåning så reagerade mössen. Och dom märkte att mössen hade bildat nya hjärceller som bara hade legat och väntat på "aktivering".
Så flera försök gjordes - gamla möss fick blir riktiga soffpotatisar genom att leva i små burar utan något att göra ett tag. Sen togs vissa av dom ut till andra lite större burar och dom fick hjul att springa i. Vilket dom ju inte tackade nej till utan glatt motionerade på.
Och motionen tycks kunna hejda en begynnande åldersbetingad minnesförlust. Och att dom aktiva åldringarna hade mycket bättre resultat i testerna som gjordes.
Och ju tidigare musen fick chansen att motionera desto bättre blev förmågan att bilda nya hjärnceller. Och i ett annat försök så fick mössen leva i burar fulla med olika leksaker, tunnlar, motionshjul osv och dessa möss utvecklar betydligt flera nervceller än dom som satt i tråkiga labratorieburar. Och resultaet blev nyfiknare möss som också var duktigare på att lära sig saker.
Så jag kommer då att låte mina möss få ha sina hjul att springa i det är kloka möss *ler*

Jag läste om det också, spännande för det gällde alla djur att med motion och aktivitet så bildas ny hjärnvävnad hela livet. Vist det är jätteviktigt att hålla igång sina djur och sig själv så klart 

Jätteintressant!
..Fast då undrar man ju vart mina hjärnceller kommer attta vägen, så inaktiv som jag är! :/
Älskar mina stora små vänner..

Ja visst var det intressant läsning. Och där ser man hur viktigt det är att hålla igång både med motion och hjärnan genom tankeaktivering också. Oss som våra djur *ler*