Musålder och fertilitet
Har suttit och läst några av länkarna på forumet men inte riktigt hittat svar på mina funderingar..
1.När kan man säga att en mus är fullvuxen?
Åsså undrar jag lite över det här med sterila honor..
2. Är det så att om man inte avlar på en hona så blir hon steril tidigare?
3. Vad jag har fattat så brukar de inte kunna avlas på när de är över ett år. Stämmer det?
4. Finns det någon "säker ålder" där man vet att en mus omöjligen kan avlas på?
..Jag skulle ju vilja sätta ihop min hane med honor. Har förstått att det finns dom som sätter ihop sterila honor med hanar och funderar på om det skulle kunna vara ett alternativ.. Eller är det för osäkert?
..Sen är det väl iof kanske inte så lätt att få tag på snälla gamla honor som folk vill göra sig av med heller iof.. Men är ju en intressant fundering..
Älskar mina stora små vänner..

1) Eng typade möss är ofta mogna/fullvuxna tidigare än svensk typade. Har inte så stor erfarenhet av engelska än men dom svenska jag har tycker jag inte är vuxna förrän 5-6 mån. Före det ser jag dom som bebisar. Ialla fall till hur sättet. Så jag avlar inte på mina honor innan 6 mån - dom flesta har till o med blivit äldre. Hanarna får gärna bli äldre det gör inget, då vet man mer om sjukdomar osv.
2) Nej - alla honor blir inte sterila. En del blir aldrig dräktiga - andra har lite svårare (kanske kräsna på kille) o andra är fertila hela livet.
3) stämmer honor över 1 år är för gamla. Har dom haft en kull innan så kan man ta en till straxt innan 1 år, annars så avlar man inte på dom efter ca 10 mån ålder. Dom har helt enkelt blivit gamla och graviditet och förlossning kan bli väldigt jobbigt och har man otur så kan man missta honan.
4) Ja innan 3 veckor ålder ;) Nej det finns ingen säker ålder. Dom kan vara fertila hela livet.
Dom som sätter ihop sterila äldre honor med hanar är ofta honor som dom försökt få dräktiga under lång tid. Och har man som uppfödare en sån hona så spar man henne glatt för att sätta henne som sällskap till någon hane man har. Så nej det är nog inte så lätt att hitta sånna honor *ler* Men det är inte alls vanligt med honor som är sterila.
Sen kan man aldrig vara säker. Finns ju honor som man trott varit sterila som sen helt plötsligt varit dräktiga…
Om man vill vara säker på att kunna ha hane tillsammans med honor så är det nog kastrering som gäller.

Där fick jag verkligen alla svar jag behövde!
Tack mandymoo!
Förresten, vad är, eller vad tycker du är, skillnaden på möss som är "bebbar" och möss som är vuxna?

Jag tycker att det är sättet… och lite utseendet. Man ser på dom att dom är bebbar - bra svar va *ler*…. du förstår exakt vad jag menar nu *ler*

Haha, ja, jag märker väl själv antar jag!
Jag skulle säga att en mus är fullvuxen mellan 6 och 10 månaders ålder.
Enligt vetenskapen finns det ingen säker ålder då mus- eller råtthonor inte kan få ungar, i stort sett kan de bli dräktiga hela livet. Därför bör kan inte chansa utan endast påstå att en hona är steril som gått med flera (fertila) hanar (längre perioder) utan att bli dräktig.
En hona som är ett år och som inte fått en kull tidigare löper stor risk att få komplikationer vid förlossning (livmodermuskulaturen är stelare och riskerar att blöda ymnigt, bäckenet kan låsa sig, risk för infektioner som påverkar ungarna ökar - ungarna måste vara fullt friska och delaktiga i förlossningsarbetet!!!), därför rekommenderas inte att man avlar på en äldre hona. Däremot en hona som tidigare fått kullar och som inte varit utan kull längre än 2 månader klarar galant att föda kullar i högre ålder. Som regel bör en hona få kullar mellan 6 och 15 månaders ålder med ungefär en månads vila mellan ungarnas 4 veckorsdag och nästa dräktighet.
Vi uppfödare som väntar längre med att para våra honor gör det dels för att vi vill vänta ut honan så länge som möjligt för att avgöra hennes lämplighet som avelsdjur. Själv har jag inte stött på så många problem med att para äldre honor så länge jag ger dem mycket bra mat, rik på kalk och näring, samt har antibiotika hemma och ev ger dem hallonbladste under dräktigheten.
Hallonbladste stärker livmodersmuskulaturen och hjälper den bli smidig och rörlig - därmed blöder mushonan inte så ymnigt och livmodern tröttas inte ut av dräktighet eller förlossning.
Antibiotika (Tetracyklin) sätter igång värkar och får ut även avlidna musungar.
Men det är inte enbart honan man ska titta på vid parning, utan även hanen. En hane som har infektion i snoppen skall ABSOLUT inte användas till en äldre hona då det finns stor risk för sexuell smitta som i sin tur påverkar ungarna. De flesta födsloproblem beror på att ungarna är sjuka (pga sexuella smittor) och inte aktivt kan delta i förlossningsarbetet.

Ja man lär sig något nytt varje dag. Tetracyklin äter jag mot mina utslag. :P Visste inte att man även kunde använda det för att få ut avlidna bebisar.
När man blir intresserad av något nytt vill man ju suga i sig all information som finns. Man hamnar ofta på internet.. men det är svårt med källor på internet. Står lite olika överallt om det mesta. Därför är det ju bra att det finns sådana här forum där erfarna och belästa människor kan hjälpa en att få ordning på saker och ting! :)
Ja, det är farligt med internet på det sättet, att leta och hämta information från opålitliga källor. Jag är noggrann att jag inte tar saker och ting ur luften utan verkligen kollar upp så att det stämmer.

..Precis.. Det är väldigt vitkigt. Man ska ju alltid vara kritisk till alla källor. Men särskilt källor "tagna ur luften". Bästa är att referera till vetenskapliga undersökningar. Men den kommer ju med nya rön hela tiden också som ställer till det ;).