Ensamma hanar..
Har lite funderingar..
Är det vanligt med kastrering av mushanar? Har ni några erfarenheter av detta osv?
Tur att min hane får vara ute med mig så passa många timmar per dag.. Men tänker i alla fall på att han måste ha det ensamt ibland. :/ Man märker vilka otroligt sociala djur de är. Han söker sig ju till mig hela tiden när vi är ute och busar.
Nu har han fått en STOR bur. 80x50x80. Jag kanske tog i lite väl egentligen, haha! Men den var begagnad och billig och fin och kunde inte låta bli. :P
Med så mkt yta blir man ju väldigt kreativ. Funderar på om man ska dela av den på mitten med galler.. Är det lika med möss som råttor att de kan para sig genom galler? Om man har honor på andra sidan, menar jag.. Eller om man skulle ha en hane till på andra sidan.. skulle min mushane få ut något av att ha en mus/möss på andra sidan av ett galler? Eller skulle han rent av bli stressad och revirhävndande?
hmm..
Älskar mina stora små vänner..

Det är ganska dyrt att kastrera en mus - ca 500 kr. Och det är inte alla veterinärer som gör det. Men vi har en Leif som var med på utställningen i jan som var kastrerad o om jag inte missminner mig ;) så har hans matte lovat att skriva ihop något om detta…
Att ha en kastrerad hane gör att man då kan ha honom med några honor som sällskap.
Om dom kan para sig genom gallret - jag vet inte - men jag skulle inte prova - djur är kreativa ;)
Att ha ha en annan mushane så nära på andra sidan gallret tror jag inte ger honom någon glädje ialla fall… o borde inte ge direkt stress heller om det är stora ytor att vara på - så att dom inte behöver sitta precis bredvid varandra… o att jag tänker så beror på att jag inte ser någon form av stress på hanar som sitteri burar bredvid varandra - som kan se varandra osv… men jag har visserligan inte haft dom så nära med bara galler.
Som jag tycker så är det mera att sova nära och putsa på varandra som gör att mössen trivs med sällskap - så att ha dom bredvid varandra ger nog inte så mycket.
Det jag har märkt oavsett om hanarna sitter ensamma eller tillsammans är att dom är mer sociala… vet inte om andra tycker likadant *ler* Men jag blir bara mer o mer förtjusta i dom just på grund av hur mysiga dom är.

Fast vet inte om du fick något svar på din fråga… ;)

Tack Mandymoo! Jo jag fick många bra svar!
Okej, kör jag på gelleridén så får jag slopa idén med honor på andra sidan. Misstänkte ju att det är en risk men ville fråga ändå. :). Så då måste det vara en hane.. men har jag en mus på andra sidan så skadas alltså inte mössen av det.. men får alltså inte ut någon glädje av det heller. Det enda braiga med det är ju att jag kan ha en till mus i samma bur. Men borde inte livet bli liiite mer spännnde iaf om han fick en annan mus att kika lite på?
Det bästa vore förstås om det gick att kastrera. 500 tycker jag inte alls är dyrt. Men har ju inte hittat mkt info om det. Och eftersom det inte är så beprövat vill nog inte jag heller riskera det. Hoppas att det kommer superbra metoder i framtiden så att det blir lika vanligt att man kastrerar möss som t.ex katter. Eller självklart att musen avlas så snäll att hanarna kan gå ihop.. Men vore väl det mest ideala och naturligaste att ha en hane och några honor i varje liten flock.

Det enda du ska tänka på är att om du har hanar med bara galler mellan - är att dom kan ju klättra o om dom inte gillar varandra kanske bita i varandras fötter… det är något som ofta händer…
Men å andra sidan kan man ju ta dubbla galler med lite mellanrum så kan dom ju inte göra det… om man nu vill prova att ha 2 hanar så.
Jag tycker nog att 500 kr är lite dyrt just bara för att man inte vet om det går bra eller inte. Sen om man ser till djurets livslängd osv.. Men det finns ialla fall en bra veterinär som gör det.
Det är flera uppfödare som avlar på temperament o har hanar tillsammans - dock kanske mer av svensk typ då. Jag har flera bröder som bor ihop o i helgen fick en snart 2 årig hane flytta tillbaka till 2 av sina söner (ca 3 mån gamla) efter att ha suttit med 2 honor i ca 3 veckor o det fungerade jätte bra.
Det man ska göra om man vill ha 2 hanar är att man köper dom samtidigt o att dom suttit tillsammans då man köpte dom.

Ja men gud, ursh, det vill jag ju absolut inte. Ja det kan ju vara en idé med dubbla galler. Har sett det på andra musburar att man har gjort så.. Eller har man galler med lodräta pinnar som inte går att klättra på.. Fast det är ju fortfarande en risk med bitandet..
..Ja det blir ju dyrt om man behöver kastrera många! Och om man dessutom inte vet om de överlever..
Jo jag vet det. Jag hade säkert kunnat försöka när jag köpte hos Elin men jag gjorde inte det av någon anledning.. Det skulle väl förmodligen inte ha fungerat. Ahja. Han ska iaf få massvis med uppmärksamhet från mig! Vi är ju ute tillammans flera timmar om dagen. Så det går nog bra ändå.. Ville bara spåna lite..
Nu har han fått flytta in i stora buren. Överlycklig är han! Den är rätt tom för tillfället men det ska bli massvis med leksaker så småningom :)

#5 o det är just det som man ska göra här… spåna, undra, komma med förslag o frågor - det är kul tycker jag ialla fall…
Du får ta bilder på burarna sen - ta gäran bilder allteftersom du fixar o bygger *ler*

Ja eller hur! Underbart att det finns någonstans att spåna! :)
Självklart! 

Jag har själv en stor bur på 50*80*50 cm som jag har möss i. Har haft den i 2,5 år nu och som mest har jag haft 6 möss i den.

wow! honor då, förstår jag?

#9 det var honor hela gänget på 6 möss, 1 svart skh, 1 Agouti lh, 1 lilac sable lh, 1 choklad sable lh, 2 agouti/tan kh var det i färguppsättningen på tjejerna. Nu som kvarvarande levande på 2 år, 2 månader och 3 veckor är Afrodites Fackla som är agouti/tan kh.

Är just inne här och läser--> http://goto.glocalnet.net/natal/mus/care/mcare1sv.htm
Citerar:
..om mössen börjar slåss kan de lätt skada varandra allvarligt så då måste man separera dem för deras egen skull. Eftersom möss är så sociala så lider även av att leva ensamma varför jag rekommenderar att sätta mössen som just separerats pga slagsmål i burar tätt intill varandra, så att de kan både se och lukta varandra men ej skada varandra.
Vad tycker ni om detta? Kan möss som inte träffas ha glädje av varandra bara av att se och känna lukten av varandra?

Ja jag vet inte .. jag tycker nog att om dom inte är så förtjusta i varandra så tycker dom inte om att ha varandra så nära så att dom kan lukta på varandra heller…
Men det är enbart vad jag tycker

..intressant.. :)
Ett par hanar som bodde ihop här började bråka väldigt mycket efter ett par månader. Särade på dem o ställde burarna en liten bit ifrån varandra. De piskade med svansarna och verkade inte alls gilla att ha den andre så nära. Nu bor de lååångt ifrån varann.

hmm.. där ser man..