Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1216 ggr
Rymdkanin
0

Förbannad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg den här bilden på zoonen, och jag blev så jävla förbannad!! Jag kan inte se om det är en mus eller en gerbil, men ändå >___<

Tänkte lägga till en undersökning, men de funkade visst inte på den här datan.

VeronicaKahlbäck
0

Fy va vidrigt, inte direkt något man lägger ut på en sida för djurvänner lr där det finns rått och musägareSkrikandes

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Rymdkanin
0

Jag tycker det >___<

Muszimba
0

ÄCKLIGT VÄRRE!!! Jag skulle skriva till personen som lagt ut den och säga ett "par goda" ord i vad som är juste att sätta ut på zoonen..

cosmonita
0

Man kan bara hoppas att den lilla gynnaren var död innan ormen tog den. Fast förmodligen inte…då hade den kanske inte slingrat sig så om den.

Prizma_o_Kristall
0

Nej, usch vad hemskt! SkrikandesTragiskt men tyvärr sant. Alla möss får inte ett lika bra liv som våra älsklingar.

Mymlan
0

Mus är det men bara för vara kärringen mot strömmen här. Ormen ska oxå ha mat. Och vi här bara älskar ormens naturliga föda. Skulle jag ha orm själv så skulle jag inte ge levande föda utan gå köpa pinkisar, dvs inte döda mina egna uppfödda musbebisar.

Vi kan inte lära en orm äta Nötfärs, färsen innehåller inte allt en orm ska ha. Vi kan ej heller göra t ex en tigerpyton vegetarian. Men de går att lära att ta död föda men nu finns det de som ej tar död föda och de måste få mat de med. 

Och det går så fort bytet hinner inte känna något. Jag har haft 2 st boaormar som jag gav levande föda till i slutet av 80 talet. Jag gav INGET av de möss och råttor jag födde upp utan köpte deras mat på dåvarande ALAB, möss o rådisar som föds upp till djurförsök.

Men han/hon hade kunnat lagt ut en annan bild.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

cosmonita
0

Jag tror att de flesta av oss förstår att ormar äter möss och andra gnagare.

Bilden blev bara så tydlig om hur ormen tar musen och kramar ihjäl den.

Det var det jag reagerade på. Och jag talar bara för mig själv.

Jag håller med dig om att man kan lära ormar att ta dött.

Mymlan
0

Vill ju själv slippa se även om jag inte reagerar så starkt på såna här bilder. Finns djur som dödar på grymmare vis. Titta bara på de som har små krokodiler i terrarium, tror de heter glasögon kajmaner..

Grodan
0

Ormfolk älskar väl att se när ormarna dödar möss, råttor, gerbiler etc. De kanske t o m blir upphetsade av det? :-P

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

cosmonita
0

#9 Jag tror faktiskt att de blir det!!

Grodan
0

Tragiskt.

_Anna93
0

nej så e det inte.. min bror har ormar och jag har möss, marsvin , kaniner , hästar , katter , hund m.m  men det e ju så att ormen behöver ju också mat :/ man bliur inte presis upphetsad av det. men man behöver ju inte presis fota det o lägga ut det på internet..

Mymlan
0

#0 Måste fråga har du tillstånd att låna hans bild? tänker bara på upphovsrätten.

Grodan
0

Alla är ju olika och jag tror nog det finns flera stycken som tycker om att se när ormen ska matas.

Minns en mässa då en stor orm skulle matas på kvällen. Allt mässfolk och all monterpersonal som var kvar samlades vid terrariet (utom jag) och tittade intresserat. De var klart upphetsade!

Chippers
0

Hemsk bild ..

Visst, ormar måste ha mat de med, tror inte direkt ormägare blir upphetsade av att ge sina ormar mat. Inte seriösa iaf. (Ormar MÅSTE ju ha mat för att överleva, likaså möss, marsvin, kaniner osv). Men jag är helt emot att ge ormar levande föda OM inte ormen av något skäl vägrar att äta död föda, vissa gör tyvärr det …

Men får båda djurens skull bör man ge endast död föda.

mandymoo
0

#12 Jo visst berhöver dom mat - men man kan ge dom döda. Och jag tror nog också tyvärr att det ligger mycket i att på något sätt får en kick av att se ett djur döda ett annat… annars finns det ingen anledning att ge annat än död föda.

Och ormar är uppfödda i så många generationer även dom i fångenskap att dom utan problem ska vara vana vid död föda…

[mjuue]
0

Hittade också en sån där bild…

kolla här: http://www.blocket.se/vi/10568768.htm?ca=11_s

mandymoo
0

Nej tack.. vill inte ens titta …

MoaL
0

Och vad är det att reagera över? Hur många lägger inte ut bilder på när möss/råttor o s v äter, för att de tycker om det? Jag älskar att titta på när mina djur äter, om det så är råttorna, mössen, hamstrarna, gerbilerna eller ormarna. Big deal. Titta inte om ni ogillar det, och försök inte bestämma vilka som får lägga ut bilder på djur som äter och inte.

För övrigt så är nog det där en råttunge, inte en mus eller gerbil.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ellisson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

jag har en orm och jag skulle inte ens drömma om att ge den levande föda men ormen behöver också mat som nämts tidigare jag ser inte ens på det är min bror som ger den men det är dött. jag kan hälla med om att det är folk som gillar att se när något dödar något annat. och de som ger levande tar en stor risk att ormen blir foder om ormen inte är hungrig kan råttor och möss kätt ta död på den genom att bitas och så. så det kan ni tänka på att alla djur behöver mat även om de som man ällskar är maten så ska ju inte era möss bli mat.

jag tycker oxå det är hemskt att föda upp möss för att ormen ska äta den och sedan ge levande. usch… och det är jätte elakt att ta upp sådana bilder på zoonen och det är många andra som gör det på andra sidor.

jop jag kan hålla med om att göra sådant är hemskt.

lägger in en orm här :) inget onti tanken bara för att visa att JAG inte fotar sådana bilder:)

mandymoo
0

#19 Men nog måste du väll förstå varför vi här på mus.ifokus inte är så förtjusta i sånna bilder???

För övrigt spelar det ingen roll vad det är… rätta, mus eller gerbil är det ett levande djur så är det inget jag tycker är så kul att titta på.

Och ingen kan bestämma vem som får eller inte får lägga ut bilder på andra ställen på nätet - men man kan däremot uttrycka sin åsikt. Det har alla rätt till.

#20 säger att en orm som inte är hungrig kan riskera att bli biten och sårad av en gnagare som ges som mat… kan tänka mig att här kan en sån bild få reaktioner som "rätt åt ägaren - ge död föda" medan samma bild på en reptil sida skulle få en helt anna reaktion… vilket inte är så konstigt.

Fast sen skulle tex inte jag vara så dum att jag knatade in på en reptil sajt o säga Big deal till en sån bild… då jag inte gillar att man ger ormar levande föda så går jag inte ens in på sidor där sånt diskuteras - men jag accpeterar att dom tycker som dom tycker o att dom diskuterar saker på sajter för deras djur… likväl som jag utgår ifrån att dom accepterar hur vi känner det här inne på ett musforum och inte lägger sig i våran diskussion så som jag inte gör det hos dom.

Man behöver inte kasta sten i glashus så att säga… OM man nu inte bara gör det för att man vill reta upp folk o få reaktioner…

Mymlan
0

Varför då tillåta medlemmar lägga in sådan bild här?

[mjuue]
0

#22 Då kan väl den som vill kolla, man behöver ju inte lägga ut bilden i kommentaren/inlägget så att den syns. Innan jag länkade så tänkte jag till lite. Den som vill kan kolla, ta upp länken.

Highlandertess
0

Det verkar som att en del ormägare tycker att det är "tufft" när ormen dödar. Varför skulle man annars lägga ut en sådan bild på en sajt som även har smådjursägare som medlemmar? Men de ormägare som tycker det är "tufft" och annorlunda att ha orm som husdjur, är de verkligen tillräckligt mogna för att vara ägare då? Ormen själv följer bara sin naturliga instinkt.

Mvh Therese

[Theriss]
0

Jag får väl erkänna att jag tycker det är rätt fascinerande hur ormar äter, hur de lossar käken, hur musklerna arbetar osv. Det är inte vad de äter jag tycker är intressant utan hur. Men det kanske är lika illa/likadant för icke ormmänniskor… Flört
Jag tycker ormar är vackra och som sagt fascinerande, men jag skulle aldrig vilja mata dem med levande möss eller vad de nu äter.

MoaL
0

Zoonen är ett forum där ALLA djur diskuteras, och där bilder på ALLA djur får läggas ut. Alltså kan ni som inte tycker om att ormen äter gnagare inte komma och säga att den och den har dålig stil som lägger ut en bild som föreställer en orm som äter.

Jag är också medlem på den här sidan, och jag har inga problem med den här sortens bilder (du fick det att låta som att alla på mus.ifokus inte tål det). Jag har tammöss, natalmöss, tamråttor, gerbiler, dvärghamstrar OCH majsormar - och jag föder själv upp maten till mina ormar. Jag ger död föda, jag avlivar djuret som används till mat före jag ger ormen den, just för att det dels är enklare, och sedan också att det är mindre risk att någon av parterna blir skadade. Jag har aldrig haft problem med ormar som äter eftersom det är NATURLIGT. Att bilder på det läggs ut är bara intressant, eftersom jag tycker att det är fashinerande att se dem äta, liksom jag kan sitta och stirra på när mina övriga djur äter. Jag tycker om det. Halva nöjet med orm ÄR ju att mata den, liksom en stor del av nöjet med till exempel råttor är att se deras flockbeteende, sätt att äta, sova och tvätta sig.

Att vissa tycker att det är "tufft", eller läckert/fashinerande o s v, att se en orm döda, har ju med dess snabbhet att göra. Jag finner det intressant att se en vargflock döda en älg också, eller ett lejon som ger sig på en antilop. De är rovdjur, och därför i sig intressanta på det viset.

Råttungen på bilden behöver inte ens ha varit levande från början. Om man svänger med en död mus/råtta eller vad det nu är, så kan ormen ändå krama sitt "byte". Även om den var levande när ormen tog den så dog den förmodligen ändå ytterst snabbt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Highlandertess
0

#26 - Att tycka att något är intressant eller "tufft" innebär en viss skillnad. Vad jag syftade på när jag skrev "tufft" var dessa som skaffar en orm för att vara "tuff" med kompisarna. Som matar ormen för att glänsa för dem. Som mer skaffar ormen för status än för ormen själv. Det behöver inte vara orm, det kan handla om andra djur. Jag blir snabbt irriterad när jag ser någon som skaffat sig ett levande djur för status eller som accessoar (som en del använder småhundar till).

Mvh Therese

KickanW
0

Jag måste hålla med mymlan. Jag är djurälskare och tycker det är hemskt när djur dör men herregud, den måste väl ha mat och då kan det väl vara "intressant" att ta bilder då den äter eftersom det är dess beteende.

Hur många bilder har inte ni tagit på era möss då de äter eller gör andra saker?

Lilllan__
0

Varför ser jag inga bildeR? :/

[mjuue]
0

#29 Jag la ut en länk i #17. Sen så har ju själva personen som skrivit detta en bild i hörnet. klicka så får du upp bilden

Lilllan__
0

Okej, tack för hjälpen. :) <3

[mjuue]
0

Var så lite ;)

Chippers
0

Hur avlivar du djuren Eldbarn?

Är emot att avliva själv

Hoppas du ger dem ett bra och värdigt liv innan de dödas för att bli ormmat.

Jag förstår inte hur man kan ha/föda upp möss till båda sällskap/foderdjur, för mig känns det lite som dubbelmoral. Men men. Har själv möss och älskar de. Skulle ALDRIG kunna föda upp till foderdjur även om jag hade orm, då skulle jag redan köpa frysta möss .

Och jag skulle ALRIG kunna avliva ett djur själv.

Laika
0

Jag skulle faktiskt vilja lära mig att avliva själv. Känner mig feg på ett sätt när jag uttalar en dödsdom över en mus för att sedan skjuta över ångesten över själva dödandet till någon annan. Måste ju vara enklare att kunna kulla hemma också, istället för att ge sig ut i vinterkylan med hårlösa småttingar, kan jag tänka mig.

Men att föda upp till ormmat skulle jag nog inte jag heller klara av. Såg själv bilden som Malin visade för ett tag sedan, och blev ganska illa berörd. Skulle definitivt ha valt en annan bild om jag hade sålt ormar… Tror inte att den lockar de mest seriösa köparna direkt, och jag antar att ormägare är lika måna om sina djurs framtid som musägare?

Lilllan__
0

FYFAN! Vilket jävla djurplågeri! :( Gråter

mandymoo
0

Vi har tagit ett beslut ang detta att diskutera avlivning här på mus iFokus. Och vi diskuterar inte det här. Det som gäller är att om man har ett djur som behöver avlivas så går man till veterinären.

Sen hur uppfödare gör är inget som vi diskuterar här. Allt sånt kommer att plockas bort. Så jag hoppas att ni respekterar detta.

#35 Sen så är det ingen här som är djurplågare - vare sig man väljer att gå till veterinären eller att man som uppfödare väljer att lära sig att göra det själv. Det händer att man får sjuka djur, gamla djur som man måsta förkorta lidandet för.

Chippers
0

Hmm, okej, konstigt tkr jag men struntsamma.

Mymlan
0

#36 Värre är det då med de som avvaktar för länge eller ej har råd att ta sitt älskade djur till veterinären då den så väl behöver det, de är i mina ögon djurplågare och det står jag för. Allt annat Mandy håller jag med om.

mandymoo
0

#37 nej det är inte ett dugg konstigt. För här är de flesta sällskapsdjurs ägare och för dom tycker vi att det är en självklarhet att dom tar sina djur till veterinären om det är något fel på det eller om det behöver tas bort..

Om då tex uppfödare börjar att diskutera hur dom avlivar sina djur så kan helt fel signaler ges. Dom uppfödare som avlivar sina egna djur har inte lärt sig det själva utan lärt sig från veterinärer eller mycket erfarna uppfödare.

Så vi tycker att det är helt i sin ordning att inte sitta o prata om det så att en del tar till sig fel information.

Laika
0

#36 Ledsen, visste inte det. Kan förstå att ni inte vill ha ansvaret för att folk läst något här och börjat experimentera hemma… Värsta tänkbara scenariot vore väl att de lyckats lite för bra och gasat ihjäl sig själv eller så…

Chippers
0

mandymoo: Hihi, inte det jag menade men aja, struntsamma. ;P

mandymoo
0

#40 ingen fara - det kommer upp då o då. Vi berättar då för dom som inte läst den artikeln hur vi tagit ställning till den saken.

Chessan
0

De flesta ormar får död föda, möss, råttor och andra gnagare kan skada en orm mycket, ormar har väldigt känsligt skinn. Och att folk matar ormar med levande föda för de tycker att det är coolt är nästan samma sak som folk som skaffar pitbull för det är tufft utan att kunna ta hand om en hund.

Marcus5
0

Varför sådant hallå när ormar äter möss? Det är väl djurägaren som är sjuk när han/hon publicerar dessa bilder på en sajt såsom Zoonen, eller???

Har precis skaffat en kattunge. Att katter också äter möss, och dessutom gärna "leker" med dem tills de dör verkar däremot inte väcka likadana känslor. Snarare kan man nästa skämta om det utan att någon tar illa upp, "Katten jagar råttan…".

Kanske något att forska om ifall någon känner sig manad. Vet inte vilket ämnesoråde det skulle kunna höra till. Kanske etnologi funderar en gammal frökenFundersam

Mymlan
0

#44 eller när vi det grymmaste rovdjuret, människan är ute i skogen och skjuter en älg för sedan lägga på mat tallriken.

Lilllan__
0

Mymlan: Det är du skrev om att man kan ta död på födat innan man ger det till ormen.. det går inte lika br, (TYVÄRR) för att ormen gillar att jaga sin föda så vad jag hört äter den inte något som är redan dött. Det är för tragiskt. Gråter

Mymlan
0

#46  Man lär ormen ta dött redan från den är liten bebis orm. Jag vet många ormar som tar dött. Mina 2 majsormar jag hade tog döda pinkisar (döda musungar, köpte av en ute i Brottby).

Visst finns det ormar som ej tar dött de måste även de ha mat och då måste de få levande. Vi kan inte ändra ormens natur och ge dem köttfärs.

Lilllan__
0

Det är nog sant. suck, så tragiskt. :(

[mjuue]
0

Kolla in den här: http://www.blocket.se/vi/10116834.htm?ca=11_s

Inga läskiga eller äckliga bilder! Reagerade mest på texten.. "snackare och andra dryga människor" …. :/

Mymlan
0

Jag kan förstå de som föder upp foder till ormar blir sura, ireterrad på folk som skriver elaka, arga mail etc. Så jag kan förstå att de skriver så.

mandymoo
0

Jo jag kan också förstå att dom skriver så - har märkt att det ofta är många som är inne på blocket o tittar på annonser o skriver till dom som annonser bara för att tala om vad dom tycker… blir så fel…  sen kanske jag mer tycker att det är dumt av den som satt ut den att ha en bild med. Det provocerar säkert mer än en annons utan bild.

Mr.Nibbles
0

#49 Bilden var väldigt sorgsen tycker jag, när man läste texten… natalen är fast där och kommer bli mat…

Hemsk diskussion, tycker jag, som har spårat ut lite grann. Jag vill inte/kan inte riktigt ta ställning eftersom jag älskar möss, men ormen behöver också mat…

Laika
0

#52 Ja, jag blir på något sätt mer berörd av den bilden… Kanske för att de andra får en att ta avstånd medan den dödsdömda natalen bakom galler väcker empati.