Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 664 ggr
jauchzet
0

Fet vs. spinkig

Jag vet inte hur jag ska kunna få min ena mus att lägga på sig lite samtidigt som den andra måste banta. De tycker inte om att äta utanför buren så jag kan inte ge dem mat separat, och om de får mat i buren vill de absolut ha precis samma bit. Jag försöker att få den feta att röra på sig mer än hon som behöver lägga på sig, så hon får ofta springa runt i soffan när vi tittar på tv osv. De har också ett hjul i buren, men i det springer den spinkiga ganska mycket…

Någon som har några tips på hur jag kan göra? Jag försöker ge den lilla lite extra feta grejer när den andra inte är i buren, men hon väljer ju att gömma mat som sedan den feta hittar och snor! Obestämd

Det verkar inte som något som jag gör hjälper!

ivanhoe81
0

jag förstår din tanke

jag har själv en flock med 7-8 honor 2 är runda som pingpongbollar, 3 är normala resten är skrana men inte undernärda för det

det handlar om generna hos dem precis som hos oss, vissa har lättare att ta till sig det feta medan andra inte har det

jag har löst det med ett springhjul som de feta älskade att springa i måttligt inte som de som blir stressade av att ha det inne hos sig (nu har tyvärr det gått sönder efter en rengörning och jag försöker spara till ett nytt men det är inte lätt då man hittar mängder med saker som man vill köpa)

MP160
0

Vore jag i din situation skulle jag prova ta ut hjulet. Om den lilla musen springer mycket i det så tar du ju bort den möjligheten och då kanske den lilla även lyckas lägga på sig lite om den inte har samma möjlighet att motionera bort det. Fast om den stora musen också använder hjulet så blir det kanske knepigare. Då skulle du kunna ta ut hjulet på dagarna och ha det i buren på natten kanske, så får den stora chans att använda det samtidigt som den lilla får mindre chans att använda det Tungan ute

jauchzet
0

haha, pingpongboll är nog rätt ord för min tös. hon som är tjock nu tyvkte mycket om att springa i hjulet förut, men eftersom hon är tjock orkar hon inte lika mycket längre och den är den andra som springer mest nu. Vi har en sån där boll också så att hon kan springa i lägenheten. hon älskade den förut, men nu verkar det som att hon blir trött av att springa för mycket och hon tvättar sig och vilar i bollen istället…

jauchzet
0

#2 vi hade inte hjulet ett tag, men det var under den perioden hon blev fet. har försökt att ta ut det ibland, men får lite dåliogt samvete för den lilla musen verkar tycka så mycket om att springa i det…

MP160
0

#4 Har du andra leksaker i buren tror jag nog inte att det går nån nöd på lillmusen, men jag förstår dig :)

jauchzet
0

hmm, ja, om hon får ha sitt hö så ska hon nog överleva utan det…

Vattnadal
0

Men ett hjul bygger muskler oxå, inte bara bränner energi. Lägg in massor att göra, och ta ut den feta ur buren när ni matar på med extra. Man kan rent av ge smör extra till en smalis.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter