Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 787 ggr
[IsabelleA]
0

Feltecknad svart?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Abby hona är registrerad som "black" i stamtavlan. Och idag när jag gjorde min dagliga hälsokontroll märkte jag lite brunt och vitt på henne.
Jag vet dock inte hur en "bra" svart ska se ut men det slog mig att hon kanske är feltecknad?
Nu struntar jag ju i vilken färg hon är, hon är ju lika charmig i alla fall men det kan ju vara kul att veta!
Jag slänger upp några bilder hoppas på svar! Ska svarta möss se ut såhär?

[IsabelleA]
0

En till bild.

[IsabelleA]
0

Hon har även en vit svanstipp.

[IsabelleA]
0

En till bild!

[IsabelleA]
0

Brunt på benen.

[IsabelleA]
0

Sista bilden.

Evelyn
0

Det bruna du ser är tanstrån och vittnar om att hon inte är renavlad svart utan har släktingar med tan (gissar på åtminståne en av föräldrarna?). De vita tassarna och den vita svansspetsen vittnar också om att det finns tecknat i stammtavlan :)

Här är en svart hona från mig där båda föräldrarna är tan:
15blomma.jpg

8blomma.jpg

Som du ser har också denna tjej "tanprickar" vid bröstvårtorna och också tanstrån i baken och längs sidorna. Hon har också en fläck under hakan, precis som tanmöss ofta har (fast de fläckarna är då istället i samma färg som kroppsfärgen).

StillaSinnet
0

Self svart har ofta tanstrån runt könsöppningar och vid öron, haka och ben. Det är ett "fel" enligt standard och ger poängavdrag, men ska du ha en totalt kolsvart mus får du satsa på extreme black.

De "små" teckningarna du hittar är också "fel" då en black self ska vara fri från både vita och tanstrån. Dock reggar man dem som self när det är så att de inte har några teckningar på kroppen. Hade den haft vita strån i pannan eller mellan frambenen hade det kunnat bli en berkshire.

Du har nog ändå en enfärgat svart, även om du rent genetiskt kan förbättra färgen på den genom fortsatt avel. Eftersom det är en aby antar jag att pälsen har fått stått i fokus under avelsarbetet, men ju bättre rosetterna blir desto mer får man börja tänka på färg, typ och storlek om man vill satsa på bra standardmöss

Här är hjalmar, blå aby. han har ist vita småhår men det får man leva med!

Edit: Evelyn hann före medan jag laddade upp bilden :P

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

kent
0

#7 bror hälser på syster Skrattande

jag lover det inns ingen tan i dom .

amaira
0

"Ska svarta möss se ut såhär?"

Svarta möss ser ut sådär.  Skrattande

Det är, rent genetiskt, den naturliga grundfärgen för svart.

Vill man ha en svart mus för utställning, så får man joba med färgavel för att få fram en mus som ser ut som musklubbar har bestämt enligt sina standarder. Då avlar man för att få bort de vita och bruna strån som finns.

Det är liksom utmaningen med färgavvel, att få fram möss vars färger inte är riktigt "naturliga", men fortfarande möjliga att avla fram. Och som vi människor tycker är vackrare.

Eftersom det är en utmaning, kan man tävla om det. Flört

Vita teckningsgener finns det gott  om, även såna som bara ger  lite vitt här och var, exempelvis tassar och svansspetsar. På en icke färgavlad mus är det inte ovanligt att det hänger med.

Blandar man tan och self blir det förstås ännu svårare att avla bort tanstrån på de möss som blir self. Särskilt som tanavel arbetar med djup rödbrun tanfärg som liksom lyser i det svarta. Och själva tan-färgen ärvs oberoende av tan-genen.

[IsabelleA]
0

Tack för alla svar!
Däremot avlar jag inte för att få fram snyggare färger.
Jag såg mest dessa strån och blev väldigt nyfiken! Flört