Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 4740 ggr
fiffiluren
0

Mask?

Kom bara helt spontant att tänka på en grej… Vi har ingen djuraffär här i stan som säljer foderdjur eller insekter. Kan men ge möss vanlig mask? Som man plockat ute?

Här är det snö än så det får vänta ett tag, men när det har tinat lite, tror ni dom skulle gilla det?

Sorry om det finns nån sån här tråd redan, ides inte leta Oskyldig

MP160
0

Åh, detta vill jag också ha svar på :D

Emmiiz
0

ja, möss och råttor kan äta alla insekter du hittar i naturen..

fiffiluren
0

fick en bild i huvet av en råtta som sitter och suger i sig maskar som spagetti Tungan ute

#2 knappast alla, vissa är ju giftiga Flört

Emmiiz
0

men alla ogiftiga då..:D

ivanhoe81
0

metmask borde väl vara det

troligtvis daggmask med men de är ju såpas stora (iallafall de jag har sett som är runt 50 cm och grova som lillfingret)

StillaSinnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill lägga in en rejäl varning här! Insekter man köper i butik är fdolade under kontrollerade former och äter kravodlade grönsaker och är förhoppningsvis fullpumpade med vitaminer.

Om man tar insekter ute har du noll koll på vad du ger din mus/råtta/iller. Bär insekterna inälvsparasiter? Ja, förmodligen. Eller innehåller de grannens råttgift? eller är de näringsriktiga över huvudtaget?

Insekter finns att beställa på postorder om din zoobutik inte har varesig larver eller syrsor, annars finns de oftast att kopa konserverade eller torkade. Eller fryst som fiskfoder.

Och ja, syrsor äter möss och råttor glatt!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ivanhoe81
0

vilken sida finns de på postorder?? har letat efter det nämligen

StillaSinnet
0

Det finns flera som skickar men frakten ligger på ca 150.- så msn tjänar på att köpa stora mängder. Happy bugs i Danmark, tropikhuset i Malmö och cricket express i Göteborg är exempel. Alla har inte hemsidor men kan nås på telefon.

ivanhoe81
0

oki, då vet jag, blir det att jag skulle köpa så får det bli via en hemsida hatar att sitta i telefon

Tallullah
0

Du som här bekänte på Imazo kan vel skaffa insekter åt dig?

Tallullah
0

Annars kan jag komma med en liten varning när det gjelder parasiter…

Dom flesta parasiter är  artsbetingade,men inte alla…

Jag har høns och fick det råd att plocka sniglor att ge dom…givitvis måtte jag slå skalen istykker…äckligt tyckte jag det var innan,men när det kryllade fram med stora vita maskar,då……………..!! BLÆH!!!

Jag køper härefter enbart mjølmaskar och andra insekter från zooaffären…om man køper ett hekto mjømaskar har man till många møss..under lång tid…

ivanhoe81
0

bekant på imazo har jag inte men en bekant som kan ta hem åt mig från imazo (får stort sett köpa grejorna till inköpspris om det inte är sådant som han säljer och det är fiskar och akvarium)

men kommer höra med honom då jag träffar honom någon gång, ska ju höra om det nätet med ju som imazo har på 20 m rulle med maskor 6,3x6,3 mm vad han vill ha för det

eezaaah
0

förlåt att jag kommer och stör här, men är det bra för möss att äta sånna mjölmaskar ?

tycker det låter hur äckligt som helst !!

StillaSinnet
0

Möss äter insekter i naturen, så det är faktiskt deras naturliga föda :)

de äter säd och frön också så klart, men de äter sällan grisar och kalvar…om jag säger så. Då är det vanligare med insekter. men de äter en del as, kadaver och skelettdelar, horn och annat (skogsmöss) av tex rådjur, älg. Kan tänka mig att det kryllar av insekter i dessa kadaver också…

fiffiluren
0

så ni säger att man bör undvika "naturliga" kryp pga risken för parasiter?

jag kan inte beställa kryp heller vad jag vet, den enda "djuraffären" vi har är inriktad på hundar och har en mycket liten avdelning för annat.

StillaSinnet
0

Var bor du? jag kan skicka lite larver till dig i brev, det går utmärkt!

fiffiluren
0

bor upp i Kiruna, närmaste djuraffär tror jag är i Gällivare (10 mil), men är inte säker, däremot vet jag att det finns i Piteå, Luleå (40 mil).

Tack men nej tack Skrattande, ville egentligen bara prova, och ska åka ner mot Piteå om ett tag, vet inte när, så jag kan passa på att köpa några stycken då.

Tallullah
0

Annars tror jag nog dom flesta zooaffärer kan skaffa mjølmaskar om dom har leverans från Imazo på hund och kattgrejer…

StillaSinnet
0

#18 jodå, så är det, men minsta förpackning ligger på 500g och av dessa får de kanske kasta 400g om de inte har stor åtgång. det finns massor med butiker som inte vill ha det problemet. Rent av ekonomisk förlust helt enkelt…

På reptilmässor kan man köpa mindre mängder, det är prektiskt!

fiffiluren
0

Kom på en annan grej igår kväll efter att jag stängt av datorn. Kan man ge maggots då? Ni vet dom där vita fluglarverna som man pimplar med? Sånt brukar vi ha hemma iaf, främst vintertid dock. Döäckliga att se på men mössen kanske gillar dom, vet inte, hittade inge färska här hemma. Och sånna går ju att köpa på macken Glad

ivanhoe81
0

hade samma tanke som dig ju innan jag läste din fråga

StillaSinnet
0

Det är möjligt att de äter dem men jag vet inte om det är så mycket annatän fett i dem. Dessutom rymmer maggots lätt och som bekant blir det flugor av dessa…mindre kul!

fiffiluren
0

Vi har nästan alltid sånna hemma ändå så varför inte, sen om dom är såpass fettiga kanske dom bara behöver få nån nån gång ibland, som godis Skrattande

StillaSinnet
0

Testa och rapportera Skrattande

Elyria
0

För några veckor sen kom jag äntligen till skott och köpte mjölmask till våra musar. Mums, sa musarna.

I kväll har jag hittat den första skalbaggen bland maskarna. Tänkte flytta skalbaggarna till en egen petbox och hoppas på nya maskar. Käkar baggarna mask så jag måste flytta dem allteftersom de dyker upp eller kan jag vänta? Jag har inte sett några puppor hos mina maskar. Hur ser de ut? Nån som har en bild?

Jag har läst lite om mjölmask på http://web.telia.com/~u85827603/uppfodning_foderdjur.htm Där står bland annat att maskarna innehåller 95 procent fett. Men alla nyttigheter som det talas så mycket om då, vad är det för nyttigheter? 

I infon jag hittade på nätet står det så här: "Se dock till att larverna du ger är nyömsade med en vit nyans eftersom deras "skal" allteftersom blir mörkare och hårdare, innehåller de mer kitin som hämmar sköldpaddans förmåga att ta upp kalk." Har det nån betydelse för mössen?

Nån som har nåt annat att berätta om mjölmaskodling?

Tallullah
0

Jag har haft mjølmaskar under många år…du behøver inte flytta skalbaggorna..ge dom havregryn,vetekli att vara i..sen ger du dom frukt,grønsaker och lite hund el kattmat…men kom ihåg plocka bort efterhanden…låt inte mat ligga å ruttna,då bliver det giftigt..fyll på med mjøl,havregryn vetekli…mjølmaskorna kommer å førpuppa sig,få larver,bagger osv osv…du kan annars se till å gøra rent buren dom bor i..all shit ska bort..fyll på nytt vete,havre,kli osv…som dricka till maskorna och baggerna ger du agurk..

Tallullah
0

Kitin har ingen betydelse før møss det jag vet…

StillaSinnet
0

Mjölmask innehåller proteiner och fetter och det du matar dem med. när jag matar mina leosar vill jag att larverna ska innehålla en hel del spårämnen, vitaminer och kalk också så då tillsätter jag det i pulverform i maten hos maskarna så blir de extra nyttiga. Mössen får sedan samma larver. När leosarna matas så severas larverna i kalk/vitaminblandning men det gör de inte när mösen för dem. Vissa vitaminer är fettbundna och kan ge sterelitet, tex E-vitamin om jag minns rätt. Lagom är bäst.

Larver är bara godis för möss så du behöver inte fundera på om de är nyömsade eller inte. reptiler som lever uteslutande av larver är det mer noga med.

enbartmalin
0

Jag kan rekomendera The petfactory om man vill köpa insekter osv.

The Petfactory

Hälsningar Malin

Elyria
0

Tack för svaren! Nu har jag ett helt gäng med baggar, så vi får väl se vad det blir av det.