Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 1669 ggr
Ellenfyrkant
0

Sluta handla på djuraffärer !

Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.

Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.

Så, för att komma till mina frågor:

Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?

Mvh Ellenfyrkant

Tallullah
0

Jag håller med mycket av det du skriver…jag har själv arbetat i olika djurafärer i Norge…och okunnigheten varierar från affär till affär…før det är nog DET som saknas..att dom som säljer djur VET vad dom säljer,och VET hur djuren ska skøtas…

Idag kan vem som helst få arbete i en djuraffär oavsett ärfaring och intresse før djur…

Det borde finnas en sorts utbildning før alla som ska arbeta med levande varelser…alla zooafärer borde ha nån sorts kurs i djurstell och hur man skøter alla dom djur som säljs. Och att man får lära om hur djuren lever i det vilda. Läran om djursjukdomer,om avel och beteende hos dom olika djurarter,borde forstås finnas. 

Jag blir så himla arg när jag kommer i en djuraffär och personalen inte ens vet skillnad på till ex dom olika hamsterarter! När dom inte ens vet skillnaden på arterna, hur ska dom då kunde skøta djuren rätt?

Om en liten grupp väljer å bojkotta djuraffärerna vill inte ha så stor betydelse,tror jag. Då är det kanske bättre om vi som är kunder,efterlyser lite mera kunnighet innom personalen…det går å säga till,även om det kan vara svårt…men kanske i form av brev till butikledelsen?

Evelyn
0

Jag jobbar i djuraffär och jag kan säga som så att om du handlar hundmat så betyder inte det att vi köper in mer djur, utan vi köper istället in mer hundmat ;)

Vi har bara de djur som efterfrågas, förutom fisk har vi undulater, sebrafinkar, kanariefåglar, marsvin, kaniner, guldhamstar och dvärghamstrar.
Som butik så tar man ju så klart bara hem det som säljs och efterfrågas och därmed så skulle butikerna sluta sälja djur om folk helt enkelt inte köpte djur!
Tyvärr så är det ju inte så enkelt och det kommer alltid att finnas folk som handlar djur i zooaffärer. Det som bör efterlysas är som Tallullah säger kunskap hos personalen!

Sedan så är heller inte alla djuraffärer dåliga, den jag jobbar i är t.ex. riktigt bra! Hos oss kan personalen det mesta, och är det något vi inte kan så ringer vi helt enkelt någon vi vet kan i någon annan butik (det är en butikskedja jag jobbar i), så kunderna får alltid korrekt info :) Att det sedan finns rötägg till kunder med enbart spån (om ens det..) bakom pannbenet är en annan sak.. för tyvärr så lyssnar inte alltid folk på vad man säger och vi får ju tyvärr inte neka köpare, vi kan bara ge råd och rekomendationer.

MP160
0

Jag tycker inte djur ska säljas i butik, men det kommer nog som Evelyn säger alltid finnas folk som vänder sig till djuraffärer för husdjursinköp. Men som Evelyn också säger här, djuraffärer köper in vad som efterfrågas. Dom köper inte in extra kaniner tex bara för att dom säljer mycket kaninburar. Då beställer dom ju snarare mer kaninburar. Så tillbehör och foder kan man nog allt köpa utan att det beställs mer djur. Glad

Ellenfyrkant
0

#2 Det var heller inte vad jag menade. Om en djuraffär säljer 50 säckar hundmat en vecka tror jag inte de köper in 50 nya kaniner för det. Men dessa 50 säckar är en del av sortimentet som gör att det går runt för affären. Går det inte runt tror jag att det första affärerna ser till att bli av med är djuren. Det är dit jag vill nå.

Mvh Ellenfyrkant

Evelyn
0

#4 Fast för att en affär ska göra sig av med djuren för att de inte säljer utav det övriga sortimentet är väldigt långsökt.. de kommer att sälja djuren så länge det finns folk som köper eller tills de går i konkurs, och att det ska gå i konkurs är ju knappast rimligt, eller hur? Jag menar, det kommer att krävas bra mycket mer att få människor att inte handla i djuraffärer över huvud taget än att få folk att inte handla djur. Och då det ite ens går att få folk att sluta handla djur, hur ska man då få folk att inte handla alls? ;)

Tallullah
0

Håller med…det är før långsøkt. Det är inget fel i seg att sälja djur i butikerna,men personalen borde ha nån sorts utbildning.

Ellenfyrkant
0

#5 Du har en poäng. Men att sluta handla djur är det absolut viktigaste tycker jag. Och att djuren ska sluta säljas i djuraffär är mitt mål.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

Jag handlar aldrig i zooaffärer som basis sedan 80-talet.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

jag handlar mat på ica, djuren håller jag på att föda upp själv nu och jag köper hus och sådant till inköpspris från imazo (känner en som jobbar på en akvariebutik eller rättare sagt driver den som hobby som har lovat mig att ta hem sådant som jag vill ha till inköpspris)

Ellenfyrkant
0

#8 Är det av anledningen jagh skriver om ?

#9 Frågar av nyfikenhet, ungefär hur många procent höjd priset med på varorna när de hamnar i butikshyllan ? Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

ganska mycket enligt mig iallafall om man kollar på djuraffären som finns hos mig där allt stort sett är dubbelt så dyrt jämnfört med andra affärer

man kan säga att affärerna betalar momsfritt sedan läggs momsen på då de hamnar på hyllan, har inte köpt så mycket från min kontakt då jag inte har så mycket pengar men jag kollade upp något men minns inte exakta summan tyvärr

Vattnadal
0

I Gävleområdet räknar man inköpsprister x 2,5, Stlhm minst x 3. Detta är då inklusive moms, sen inte alls ren vinst, då det är hyror, löner och annat som kostar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

#10 Ja, och för att jag tycker att hela grejen med zoobutiker suger.

Generellt sett köper de in skit som de säljer dyrt. Väldigt lite saker är gjorda för djuren, utan enbart i vinstsyfte. Kolla burar t ex. Vilka burar är 100 % bra och värda sitt pris? Svar: Inga! Burar görs inte för att vi som äger djur skall kunna ha dragfria, skvättfria, hållbara, lättrengörliga och praktiska burar till våra djur.

Och maten… jösses… det finns ju ingen mat till gnagare som faktisk är tillverkad till dem. Visst det står så på förpackningarna med fina bilder på djuren, men… vad är det för mat?

Men varför jag inte stödjer zoobutiker är främst för att jag inte tycker att det är en bra grej med ett varuhus där man kan shoppa levande djur. Och jag gillar inte grossisterna som massproducerar djur i vinstsyfte. Vi vet ju alla att när det handlar om de vanligaste husdjuren så går det inte med vinst om man inte stressar aveln samt drar ner på kvalitetsfoder, strö, skötsel och vård. Det betyder att alla grossistdjur mår dåligt! Sådant kan jag inte stödja.

Jag har sålt möss till några zoobutiker som sålt dem till sällskapshem eller använt dem i sin egen avel, men då har jag också känt personerna som sköter mössen väldigt väl.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️