Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1245 ggr
Zannnna
0

Akut fråga!

Hej! När jag var ute med hunden idag hittade jag en liten musunge mitt på vägen. Den försökte inte ens fly när jag tog upp den så jag antar att den är i chocktillstånd. Jag tog hem den och har nu lagt den i en låda så länge, där den har gömt sig i en hydda av papper. Den är livrädd och jag vet inte om den kommer överleva chocken. Så är det någon som har några tips om vad jag kan göra för öka chanserna att den överlever? Jag har tre mushonor hemma och en av dem har haft ungar förut, så jag funderar på att låta henne träffa ungen och se om hon har några moderskänslor kvar, vad tycker ni? Är det en bra eller dålig idé? Jag gissar på att ungen är kanske omkring 2-3 veckor.

Är tacksam för alla tips och förslag!

ivanhoe81
0

släpp lös den, den är rädd för att den är på ny mark med nya dofter

det är olagligt att ta in vilda djur

Zannnna
0

Men då kommer den ju med all säkerhet dö. Den är ju så liten och är ett lätt byte för rovdjur. Dessutom om jag inte tagit upp den hade den antagligen blivit påkörd eller tagen av en katt eller något, den verkade som sagt vara i chocktillstånd när jag hittade den.

ivanhoe81
0

men det är olagligt ändå att ha dem inne mer än 24 timmar och jag skulle inte släppa ihop den med mina möss då de vilda kan bära med sig alla möjliga sjukdomar och ohyra etc

Zannnna
0

Okej, men det känns så hemskt att släppa ut den när den är som den är nu och för liten för att klara sig själv. Men jag antar att du har rätt i det.

StillaSinnet
0

Ja, jag håller med Ivanhoe81 här, jag skulle inte heller sätta in en vild us till mina. Dels så tror jag att de biter ihjäl den lilla av "fel" art och dels så bär den garanterat på ohyra.

Du kan ge den vätska och välling under dygnet och hoppas att den var uttorkad. Om den har öppnat ögonen ordentligt kan den kanske klara sig om du placerar den lite undanskymt med matsäck. häll ut lite havregryn, brödsmulor och en klick gröt där du lämnar den.

är det en mus? Ingen sork? Jag kom just på att det är ju inte alla som ser den skillnaden.

Den kan också ha fått i sig råttgift, därav dess passivitet.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
0

Det är tyvärr dödsdömt för vildmusen att bli intagen. När den sedan blir utsläppt har den ingen flock. Så tyvärr är vilda möss inget man kan ta in, rehabilitera och sedan släppa ut lyckligt igen. Därför bör du genast gå tillbaka till den plats där du fann den och lämna tillbaka den så att den kan komma tillbaka till sina flock och ha ett liv där.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zannnna
0

Jag tror att det är en musunge, fast jag har aldrig sett en sorkunge så det är möjligt att det är en sorkunge om de är så lika. Den har öppnat ögonen ordentligt fast med tanke på hur liten den är så tror jag att den precis har öppnat dem.

Jag har tänkt att ha den kvar tills imorgon och har den nu i en av större låda med gräs och lite skrymslen där den kan gömma sig. Den har fått gröt, havregryn och en gurkbit. Den är mycket piggare nu och har börjat gå omkring nu och även ätit lite av gurkan och gröten. Så imorgon släpper jag ut den igen. Ska jag verkligen släppa den där jag hittade den? Det är ett välbebott område med mycket katter och det kör ganska mycket bilar igenom där.

Grodan
0

Tyvärr, ja, den kanske är nära sitt bo där och kan få komma hem utan problem. Ev är den ditsläpad av katt och kan inte hitta hem… men det kan vi ju inte veta.

Tips: lägg ut den i en liten kartong el dyl så att den kan få lite skydd. Att bara släppa ut den kanske kan stressa den.

Zannnna
0

Okej, tack så jättemycket för alla svar. Jag tar ut den med kartong och mat däri och hoppas på det bästa.Glad

Grodan
0

Bra! Hoppas också på det bästa.