Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 22439 ggr
Love139
46

Skogsmus...

Asså…Jag har hittat en skogsmus i trädgården…Vad äter en sådan??

fiffiluren
2

Hur så?

Möss äter lite allt möjligt, vilda möss äter mycket insekter, frön, bär säd och vad de nu kan hitta.

MP160
5

Oj, har du hittat en liten bebis eller varför undrar du om mat? Har du tagit in den?

Sök på sajten så finns det bra Artiklar om utfodring du kan läsa :)

ivanhoe81
3

kolla på min torrfoderblandning så kan du se

torrfoderblandning

sedan får man ju tänka lite på vad de är vana vid ute i naturen, hur gammal är skogsmusen?? på ett ungefär

MP160
1

Är det bara en liten bebis, alltså typ minibebis som inte klarar sig själv får du väl mata med esbilac, tror jag det hette. Ersättningsmjölk för hundvalpar och tydligen det ända som en liten musunge som fortfarande diar klarar av. Är musen vuxen och inte skadad eller så förstår jag inte riktigt varför du vill mata den? Då klarar den sig själv Flört

Love139
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

asså…Den är i en "låda"där den har hö gräs och lite ost…han kan vara uppe i händerna och är  jätte lugn,han äter gräset och "badar" i Vattnet…..

ivanhoe81
0

det verkar som om han kan ta vara på sig själv och inte verkar vara skadad

om du behåller den så bryter du mot lagen tyvärr du måste släppa den om den inte är skadad

ivanhoe81
0

4 § Viltfångade djur får inte hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och
hobby eller för att användas som foderdjur. Detta gäller dock inte fiskar
förutom de arter som omfattas av fridlysning. Detta gäller inte heller ägg
(rom) och larver (yngel) av de arter av grod- och kräldjur som i enlighet
med undantag i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 1999:12) om
artskydd får hållas under en begränsad tid för studier av utvecklingen,
men inte som vuxna.

Love139
0

#6 Den Haltar…

Love139
1

PAPPA SÄGER ATT JAG FÅR BEHÅLLA DEN ÖVER SOMMARENGråter….OCH HAN HAR EN JÄTTE FIN BUR SOM HAN ÄR I NU

LillyB
0

Haltar den mycket? Haltar den lite så kan den nog ändå ta vara på sig själv.

I vilket fall som helst så får du inte behålla den. Det vore både olagligt och elakt. Ha kvar den max en dag och se så att den mår bra, annars bör du släppa ut den där du hittade den.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Love139
0

#10 Ja! den haltar jätte mycket

ivanhoe81
0

isåfall måste ni söka tillstånd för det är lagligt att ha dem utan tillstånd i 48 timmar

sedan är den ju van vid stora ytrymmen kan du fixa en bur som är lika stor som den är van vid??

jag skulle inte behålla den över sommaren för att skämma bort den med mat etc och sedan släppa ut den när det blir kallt och svårt att hitta mat den kommer inte överleva då

LillyB
0

Då ska du kontakta en veterinär och rådfråga dom vad du kan/får göra.

Ring antingen en veterinär i närheten av dig eller ring någon längre bort.
Du hittar lätt nummer till olika veterinärer på tex eniro.se :
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:veterinär

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

MP160
0

Beklagar, men jag säger som dom andra. Haltar musen mycket så kontaka veterinär, du kan inte behålla ett vilt djur enligt lag, precis som ivanhoe säger. Trist, men sant.

Vill du jättegärna ha möss ändå tycker jag gott att du kan se om du hittar några bra tammusuppfödare i din närhet och kanske skaffa ett par fina tammus honor eller nån hane istället. Möss är underbara små djur, speciellt den tama versionen Skrattande

[veralera]
2

Jag hoppas du förstår hur taskigt det är att sätta ett djur som vant vid att springa som den vill, i en liten bur. Det kvittar hur buren ser ut, den kommer aldrig vara "jättefint" i musens ögon.

Jag förstår din tanke, att du vill rädda den, ta hand om den och vara snäll mot den. Men tyvärr blir det bara motsatt effekt, den kommer aldrig må bra i fångenskap. Speciellt inte bara över en sommar, då kommer den vänja sig vid att få mat när den vill osv och kommer bara må dåligt när du släpper ut den igen.

Släpp ut den ikväll, vare sig den haltar eller inte. Jag som haft både möss och råttor som "ohyra" i alla hus jag bott i kan säga att det är svårt, svårt, svårt att bli av med dem. De har två mål i livet - att överleva och föröka sig så mycket som möjligt. En liten haltning kommer inte få den att ge upp sina enda mål i livet, en mus kommer alltid klara sig. Den kommer alltid hitta mat och alltid hitta bo.

Mymlan
0

Man får inte ha vilda djur i fångenskap, endast i 48 timmar.. Är den sjuk så ska de efter 48 timmar till en viltvårdare.  Släpp den fri allt annat är djurplågeri då de blir stressad av oss människor och vara instängd..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[veralera]
0

Att en mus haltar hindrar den knappast från att leva ^^ Möss är MYCKET envisa, speciellt vildmöss:P (Överlevnadsinstinkten är väl något… bortavlad på tammössen:P mer eller mindre)

Grodan
0

Hur gick det med den här?

Det är så tråkigt att ingen nämner att flocktillhörigheten försvinner när du tar in en mus. Ju längre tid du behåller den i fångenskap, desto större risk att den är "flocklös" när du släpper ut den och kommer inte att ha någon framtid i naturen. Söker den upp möss (sin gamla flock/familj) kommer den med störst sannolikhet att bli dödad.

Men vem vet… kanske var det den här skogsmusen som sökte upp en mushona i tamhet och gjorde ungar? *LOL*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
1

… bra info Grodan!

Och #5: "han kan vara uppe i händerna och är  jätte lugn"

Ett vilt djur som är "jättelugnt och "tamt" - är inte friskt.

Grodan
0

Skrattande Väll, jag har skrivit det ett gäng gånger förr… Letade dessutom efter andra inlägg och Artiklar i frågan - eftersom vi haft ämnet uppe ett gäng gånger under åren, men hittar ingenting… Rynkar på näsan

Mja… skogsmöss kan ju vara väldigt lugna… har jag hört… Jag själv har bara umgåtts med större skogsmus och de var inte direkt lugna, men å andra sidan hade jag råkat stänga in 2 hanar i en fångstbur…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️